van der Horst

WRC: Zet Monte-Carlo eerste krijtlijnen uit?

Thierry Neuville - Hyundai i20 Rally1
Thierry Neuville - Hyundai i20 Rally1
Met de 91ste Monte-Carlo en de negende winst voor Sébastien Ogier, is de kop eraf. Het WRC-seizoen 2023 heeft zich met een weinig beklijvende rally op gang getrokken. Een eerste bilan opmaken gebeurt vaak pas wanneer de rijders van alle ondergronden hebben geproefd en het circus terug naar het Europese vasteland komt, maar de Monte-Carlo maakte toch al enkele dingen duidelijk.
Asfalt in Monte-Carlo, sneeuw in Zweden en onverhard op grote hoogte in Mexico. Het openingsdrieluik in het WRC varieert desdanig dat we meestal pas in april/mei de echte waardeverhoudingen kennen, wanneer we terug Europees asfalt en gravel aansnijden.

Maar de Monte-Carlo gaf al een inkijkje en legde bepaalde sterktes en zwaktes bloot. Had Elfyn Evans (Toyota) niet lek gereden op vrijdag, dan keken we zondagmiddag naar een nieuw podium dat enkel gevuld was met Toyota's. De troepen van Jari-Matti Latvala heersen nog altijd over het rallylandschap. Een belangrijke en niet te misbegrijpen vaststelling. Kalle Rovanperä (Toyota) en Elfyn Evans (Toyota) openden sterker dan in 2022 en zetten meteen druk op de ketel. Wie houdt immers Rovanperä van het podium of zelfs van de zege in Zweden? Straks verliezen ze met Sébastien Ogier (Toyota) wel een heet hangijzer en past Gazoo Racing de tactiek van Hyundai toe, met vier rijder op drie wagens. 

Kalle Rovanperä - Toyota Yaris Rally1
Kalle Rovanperä - Toyota Yaris Rally1
Hyundai, dit weekend terug te brengen tot Thierry Neuville, presteerde sterker dan in 2022, maar de invloed van Cyril Abiteboul, de nieuwe sterk man, zal pas de komende maanden duidelijk moeten worden. Bovendien is het duidelijk dat de Koreanen maar één spits meer hebben, met het verlies van Ott Tänak (Ford). Thierry Neuville (Hyundai) redt wederom de meubelen, de andere Hyundai's werden verloren gereden. Esapekka Lappi (Hyundai) krijgt het voordeel van de twijfel met enkele flitsen en een degelijke koers. Dani Sordo (Hyundai) oogde dan weer ontzettend bleek. De Spanjaard had wel problemen met het hybridesysteem. Hyundai heeft dan wel teamspelers die altijd en overal punten kunnen sprokkelen, maar scoren: dat zal toch in de eerste plaats van Neuville moeten komen. Tenzij Craig Breen (Hyundai) straks rechtveert.

Bij M-Sport kampen ze met hetzelfde probleem. Ott Tänak mag dan wel een forse versterking zijn, ook hij zal in de toekomst uit een ander vaatje moeten tappen, al is de Monte-Carlo niet de beste graadmeter. Maar zeggen dat Tänak niet uit de voeten kan op asfalt, is een brug te ver. Anders win je niet in Ieper. De Est komt in Zweden wel een terrein tegen dat hem beter moet liggen. Pierre-Louis Loubet (Ford) opende meer dan degelijk, maar kende pech onderweg en liet zich op zaterdag vangen in zijn drang om zich te tonen. 

Het is te vroeg om te zeggen dat de toon gezet is, maar als je in 2023 wil scoren, dan kom je best in een goede positie terug uit Mexico. Dan hebben de Toyota's nu reeds een voetje voor. Binnen drie weken, in Zweden, kan Toyota al bevestigen, de rest krijgt een (eerste) herkansing.

Foto: Toyota Gazoo Racing & Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op maandag 23 januari 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Monte Carlo.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2023 Autosport.be - Contacteer ons