WRC: Zet Monte-Carlo eerste krijtlijnen uit?

Maar de Monte-Carlo gaf al een inkijkje en legde bepaalde sterktes en zwaktes bloot. Had Elfyn Evans (Toyota) niet lek gereden op vrijdag, dan keken we zondagmiddag naar een nieuw podium dat enkel gevuld was met Toyota's. De troepen van Jari-Matti Latvala heersen nog altijd over het rallylandschap. Een belangrijke en niet te misbegrijpen vaststelling. Kalle Rovanperä (Toyota) en Elfyn Evans (Toyota) openden sterker dan in 2022 en zetten meteen druk op de ketel. Wie houdt immers Rovanperä van het podium of zelfs van de zege in Zweden? Straks verliezen ze met Sébastien Ogier (Toyota) wel een heet hangijzer en past Gazoo Racing de tactiek van Hyundai toe, met vier rijder op drie wagens.

Bij M-Sport kampen ze met hetzelfde probleem. Ott Tänak mag dan wel een forse versterking zijn, ook hij zal in de toekomst uit een ander vaatje moeten tappen, al is de Monte-Carlo niet de beste graadmeter. Maar zeggen dat Tänak niet uit de voeten kan op asfalt, is een brug te ver. Anders win je niet in Ieper. De Est komt in Zweden wel een terrein tegen dat hem beter moet liggen. Pierre-Louis Loubet (Ford) opende meer dan degelijk, maar kende pech onderweg en liet zich op zaterdag vangen in zijn drang om zich te tonen.
Het is te vroeg om te zeggen dat de toon gezet is, maar als je in 2023 wil scoren, dan kom je best in een goede positie terug uit Mexico. Dan hebben de Toyota's nu reeds een voetje voor. Binnen drie weken, in Zweden, kan Toyota al bevestigen, de rest krijgt een (eerste) herkansing.
Foto: Toyota Gazoo Racing & Hyundai Motorsport
Tweet