van der Horst

WRX: geen RX1e in Mettet. RX2e leider Viktor Vranckx geeft forfait

Viktor Vranckx - RX2e
Viktor Vranckx - RX2e
Voor het eerst sinds 2018 keert het FIA World Rallycross Championship terug naar Mettet, nadat het de vorige jaren in Spa-Francorchamps geanimeerd heeft. Alleen zullen de wagens van de RX1e, de topklasse in de piramide, niet afzakken richting het Waalse circuit. Het onderzoek van de brand bij Special One Racing in Lydden Hill is nog steeds gaande en besloot men om deze nog een ronde aan de kant te houden. Al wil dat niet zeggen dat de toppers weg zullen blijven. En daar is niet iedereen gelukkig mee.
  • Powercars
Drama voor Special One Racing in Lydden Hill
Drama voor Special One Racing in Lydden Hill
Sinds de brand, waarbij beide Lancia Delta Evo-E RX's van Special One Racing en hun truck vrijdag voor het raceweekend in vlammen opgingen, heeft de organisatie een onderzoek ingesteld naar de oorzaak hiervan. Maar gezien deze nog niet afgerond is, blijven de wagens van de topklasse aan de kant. Hierdoor fungeert RX2e net zoals tijdens de Britse manche als grote blikvanger, samen met de Euro RX1 klasse.

Kristoffersson en Veiby
Kristoffersson en Veiby
Wel besloten vier piloten uit de koningsklasse van het rallycross om toch af te zakken richting Mettet. Johan Kristoffersson, Ole Kristian Veiby en de gebroeders Kevin en Timmy Hansen zullen namelijk uitkomen in de RX2e klasse. En dat is een zuivere vorm van vervalsing van het kampioenschap. Zeker voor Viktor Vranckx die zich dubbel belaagd voelt.

Vrankx geeft forfait en is gefrustreerd over de gang van zaken.
Kevin en Timmy Hansen
Kevin en Timmy Hansen
Momenteel zijn er met onze landgenoot Viktor Vrancx en de Zweden Nils Andersson en Isak Sjökvist drie piloten die strijden om de wereldtitel RX2e. Vranckx en Andersson staan ex aequo aan de leiding terwijl Sjökvist volgt op amper één punt. En dit met nog twee races te gaan in België en Duitsland. Vranckx rijdt in eigen beheer terwijl Andersson werkt en rijdt binnen het team van Kristoffersson Motorsport, samen met Mikaela Kottulinsky. Als je daar dan Kristoffersson en Veiby bij zet op de startgrid, onstaat er een groepje van vier piloten die maar één doel hebben. De titel richting Kirstoffersson Motorsport leiden.
Vranckx en Andersson zij aan zij op de jump
Vranckx en Andersson zij aan zij op de jump
Idem verhaal bij Hansen Motorsport. Die hebben met Sjökvist als klant ook alle baat bij het behalen van de titel. Hievoor worden dan de broers Timmy en Kevin ingeschakeld, samen met de komst van Molly Taylor die samen met Kevin aktief is in Extreme E. Dus ook hier hebben we een groepje van vier rijders die de titel viseren. Dat maakt dat Viktor Vranckx geen enkele kans maakt om deze race meer punten te pakken dan zijn naaste rivalen. Hoe snel onze landgenoot ook zal zijn; Er zal altijd wel eentje in de weg rijden.

Viktor Vranckx volgt Guillaume De Ridder op als kampioen in RX2e
Viktor Vranckx volgt Guillaume De Ridder op als kampioen in RX2e
De organsatoren willen de mensen spektakel geven en grote namen aan de start krijgen, maar dat mag niet ten koste zijn van een junior kampioenschap waarin jonge wolven hun eerste ervaringen opdoen op hoog niveau. Niet dat Vranckx schrik heeft om een grote naam de degens te kruisen. Dat bewees hij reeds met succes in de Nordic. Maar ieder punt is nu uiterst belangrijk voor de titel en als Andersson en Sjökvist zich gesteund voelen door hun teamgenoten is het Vranckx tegen de rest. En in rallycross weten we nu het resultaat al. Viktor Vranckx en zijn entourage hebben dus beslist om het seizoen te stoppen en de twee resterende wedstrijden niet aan de start te komen.

Een verklaring kan je lezen op de instagram en facebook van rijder en team.
VMV RACING statement:
VMV Racing is very sad to announce Viktor Vranckx's withdrawal from the RX2e championship following WRX promoter’s decision of reinforcing our 2 main competitor teams.
VMV Racing joined the RX2e championship based on the equity values embodied by the RX2e class, offering the same chances to all the teams and drivers involved in the championship.
The team is always aiming for the highest level of competition and will face any challenge, as long as fairness, respect for the teams and equity remain. Unfortunately, we feel the title battle has been biased by the last announcement and that the championship values are not aligned anymore with VMV Racing’s vision of the sport.
The team is currently looking into different opportunities and will be announcing the next steps shortly.

Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op dinsdag 1 augustus 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Benelux.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons