van der Horst

Salzburgring: Nabeschouwing Tom Coronel

Nooit eerder verliep een kwalificatie zo bijzonder als dit weekend tijdens de vijfde ronde van het FIA-WTCC op de Salzburgring. Voor coureur Tom Coronel (41) uit Eemnes eindigden de kwalificaties met een 19e en 12e plaats, waarmee hij tweemaal tiende werd. In het Wereldkampioenschap bezet de BMW 320TC coureur van ROAL Motorsport de achtste positie met 66 punten.
  • Dreamdrive
Op zaterdag werd het een kwalificatie om niet snel te vergeten. Na de eerste sessie streden de snelste rijders in de Top 12 Qualifying voor de startposities in de tweede race. Op basis van zijn negende tijd was Tom Coronel erbij en besloot - in overleg met het team - om zo lang mogelijk in de pits te blijven staan. Met circa drie minuten op de klok ging hij de baan op en sloot zich aan bij de rest van het veld, die met een snelheid van circa 60 km/uur over de racepiste ‘cruisete’. Dit om te voorkomen dat ongewild een van de andere rijders een ´sleepje´ naar een snellere tijd op dit echte slipstreamcircuit zou krijgen. Voor Tom Coronel een lastige situatie, omdat hij - in tegenstelling tot de rest - nog geen tijd op de klok had staan. Hij twijfelde: Er voorbij rijden of toch meegaan op het lage tempo en hopen dat er een nog een rondje op snelheid zou volgen? Hij koos voor het laatste, maar reed vrijwel direct daarna onder de finishvlag door. Deze sessie was daarmee ten einde. Dat verklaarde Tom Coronel zijn twaalfde positie. Achteraf beboette de organisatie alle deelnemers aan deze ‘langzaamaanactie’, zette ze terug in de startopstelling en gaf ze een geldstraf. Tom startte de eerste race hierdoor vanaf een negentiende positie.

Na afloop verklaarde hij: “Dit was niet alleen een bijzonder maar ook een duur weekend. Je weet dat je het hier, zeker met een achterwielaandrijver, van de slipstream moet hebben. Dat is al jaren zo en iedereen weet dat. De eerste kwalificatie zat ik er goed bij met een negende plaats. Toen volgde de Top 12 Qualifying en net als vorige keer besloot in overleg met het team te wachten tot de tweede run. Iedereen reed op dat moment al en had een tijd staan. Wij wachtten tot het laatste moment en wilden met een slipstream naar een goede tijd rijden. Maar iedereen bleek ook tevreden met zijn tijd en niemand ging op snelheid over de baan. Ik sloot eerst aan, maar zag dat de tijd wel erg kort werd. Dus reed ik  wat verder naar voren om te kijken wie er nog zou gaan. Niemand dus! Geen slipstream en in die hectiek zag ik de finishvlag ook over het hoofd. Ik ging er dus zelf nog een keer voor zitten, maar dat liep anders: ik belandde in een bandenstapel. Gelukkig viel de schade mee. Dat was niet het geval met de straf van de organisatie. Ik werd, net als de anderen, teruggezet naar de 19e plaats en kreeg een boete van 4.000 euro. Een dure les zullen wij maar zeggen. De eerste start ging goed, ik kwam lekker weg en won twee plaatsen. De mannen voor mij hadden het behoorlijk met elkaar aan de stok. Ik besloot de escaperoute te nemen maar kwam achter Munnich terecht en die reed wel erg langzaam. Zo viel ik terug naar de 22ste positie en kon opnieuw beginnen. Op zich ging het lekker, ik kon goed meestrijden, aanvallen en plaatsjes pakken. Tegen het eind was er nog de crash met meerdere BMW’s. Ik zag ook dat aankomen, remde hard en kon er omheen. Een tiende plaats en weer een WK puntje er bij. In de tweede race had ik een redelijke start. Kwam in het begin wat klem te zitten, want iedereen tikte iedereen aan. Klom daarna op naar een tiende plaats, maar kon Alex MacDowall echt niet bijhouden. Huff wel en met hem had ik een mooi gevecht. Weer een tiende plek en een punt”, aldus Tom Coronel.
 
Een video van Tom tijdens het raceweekend in Oostenrijk is te bekijken via: http://youtu.be/gtnSk-ApK1g

Tom Coronel press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Championship op dinsdag 21 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Salzburgring.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons