#WTCR2019SUPERGRID raakt stilaan ingevuld: zekerheden, waarheden, geruchten, fake news
Met zestien bevestigde rijders is vandaag in de principe de helft van de WTCR-startgrid voor dit jaar ingevuld. Het maximumaantal wagens op de grid is vastgelegd op dertig, plus mogelijk twee wild cards per meeting. Nu het nieuwe reglement stelt dat elk deelnemend merk nog slechts vier wagens kan inzetten, rijst evenwel de vraag of promotor Eurosport Events de grid wel volledig ingevuld krijgt. In de veronderstelling dat Lynk & Co, Hyundai, VW, Audi, Cupra en Honda elk vier en Alfa Romeo twee wagens inzet, geeft dit steeds nog maar 26 wagens wat zou impliceren dat er nog een achtste constructeur in de WTCR-dans dient te stappen (of te blijven) wil men het streefdoel van dertig auto's halen.
Voortaan zijn ook nog slechts twee wagens per team toegestaan. Teams die vier wagens onder een zelfde technische paraplu runnen, kunnen die nieuwe regel weliswaar omzeilen door die in twee verschillende teams onder te brengen (mits ze een verschillende naam en afwijkende livrei te geven), maar naar logistieke- en personeelskosten toe is dat voor hen niet meteen een kostendrukkende wijziging. Net zo min als het spreiden van de meetings over drie dagen dat is.
Voortaan zijn ook nog slechts twee wagens per team toegestaan. Teams die vier wagens onder een zelfde technische paraplu runnen, kunnen die nieuwe regel weliswaar omzeilen door die in twee verschillende teams onder te brengen (mits ze een verschillende naam en afwijkende livrei te geven), maar naar logistieke- en personeelskosten toe is dat voor hen niet meteen een kostendrukkende wijziging. Net zo min als het spreiden van de meetings over drie dagen dat is.
Lynk en Co zorgt voor vier extra wagens maar daar staat tegenover dat Peugeot, dat vorig jaar toch al met een beperkt budget aantrad, besloten heeft een punt te zetten achter de WTCR-deelname. Tenzij een in extremis toegeworpen boei alsnog redding brengt, vinden we het Belgische DG Sport van Christian Jupsin dit jaar dus niet langer in de WTCR-paddock terug. Het gerucht loopt dat Zengo Motorsport de beide Peugeots weleens zou kunnen runnen, maar dat mag, net als het gerucht dat een team mogelijk twee Renaults gaat runnen, zo goed als zeker als 'fake news' worden afgedaan.
Ook achter de deelname van Campos Racing plaatsen sommigen een vraagteken, maar zo'n vaart loopt het ongetwijfeld niet. Het Spaanse team staat in Marrakech waarschijnlijk met twee Cupra's op de grid; wellicht mét Filippi maar zonder vaste waarde Pepe Oriola, de rijzige Spanjaard focust zich voortaan op zijn rol van test- en ontwikkelingsrijder van de Cupra e-Racer TCR die in 2020 in de ETCR-competitie zal aantreden.
.
Belangrijker dan het precieze aantal is de vraag wié de wagens zullen bemannen. Bij Lynk & Co, onder de noemer van Cyan Racing, werden Yvan Muller, Thed Bjork, Yann Ehrlacher en nieuwkomer Andy Priaulx al eerder bevestigd. Ook Gabriele Tarquini, Norbert Michelisz, Nick Catsburg en Augusto Farfus zijn zeker van hun stuur bij constructeur Hyundai. Bij Volkswagen, vertegenwoordigd door Sebastien Loeb Racing, vinden we gegarandeerd Rob Huff, Mehdi Bennani, Johan Kristoffersson en de Duitser Benjamin Leuchter terug.
Bij Honda maakt het Argentijnse Münnich Motorsport-duo Esteban Guerrieri-Nestor Girolami zeker de dienst uit, net als Honda Racing-fabriekspiloot Tiago Monteiro bij JAS Motorsport dat onvermijdelijk onder een andere teamnaam zal moeten opereren. Als mogelijke teamgenoot van Monteiro worden de jonge Hongaar Attila Tassi (vicekampioen TCR Europe), de Brit Josh Files (zesde in TCR Europe) en Ma Qing Hua getipt.
Ook achter de deelname van Campos Racing plaatsen sommigen een vraagteken, maar zo'n vaart loopt het ongetwijfeld niet. Het Spaanse team staat in Marrakech waarschijnlijk met twee Cupra's op de grid; wellicht mét Filippi maar zonder vaste waarde Pepe Oriola, de rijzige Spanjaard focust zich voortaan op zijn rol van test- en ontwikkelingsrijder van de Cupra e-Racer TCR die in 2020 in de ETCR-competitie zal aantreden.
.
Belangrijker dan het precieze aantal is de vraag wié de wagens zullen bemannen. Bij Lynk & Co, onder de noemer van Cyan Racing, werden Yvan Muller, Thed Bjork, Yann Ehrlacher en nieuwkomer Andy Priaulx al eerder bevestigd. Ook Gabriele Tarquini, Norbert Michelisz, Nick Catsburg en Augusto Farfus zijn zeker van hun stuur bij constructeur Hyundai. Bij Volkswagen, vertegenwoordigd door Sebastien Loeb Racing, vinden we gegarandeerd Rob Huff, Mehdi Bennani, Johan Kristoffersson en de Duitser Benjamin Leuchter terug.
Bij Honda maakt het Argentijnse Münnich Motorsport-duo Esteban Guerrieri-Nestor Girolami zeker de dienst uit, net als Honda Racing-fabriekspiloot Tiago Monteiro bij JAS Motorsport dat onvermijdelijk onder een andere teamnaam zal moeten opereren. Als mogelijke teamgenoot van Monteiro worden de jonge Hongaar Attila Tassi (vicekampioen TCR Europe), de Brit Josh Files (zesde in TCR Europe) en Ma Qing Hua getipt.
De naam van de Chinees circuleert naar verluidt ook bij Mulsanne Racing, waar racewinnaar Kevin Ceccon zich recent verzekerde van het stuur van één van beide Alfa Romeo Giulietta by Romeo Ferraris. Nadat hij er deze winter had getest, werd even verondersteld dat Tom Coronel mogelijk bij het Italiaanse team zou landen. Het is inmiddels echter geen geheim meer dat onze Noorderbuur het ene Belgische team voor een ander ruilt en dit seizoen een DHL-gele Cupra TCR bij Comtoyou Racing voorrijdt. Voor het tweede Cupra-stuur bij het team van Jean-Michel Baert maakt Aurélien Panis de meeste kans nu Nathanaël Berthon al zeker is van een LMP1-programma met Rebellion Racing in het WEC.
Tot slot zijn we aanbeland bij Audi Sport, dat vier officiële piloten onderbrengt in de twee resterende Belgische teams, WRT en Comtoyou. Voor het team van Vincent Vosse en Yves Weerts zijn dat andermaal Fransman Jean-Karl Vernay en de sympathieke Schot Gordon Shedden. Dat Frédéric Vervisch zijn Audi-contract verlengd ziet, zal niemand verbazen: de snelle, polyvalente West-Vlaming krijgt bij Comtoyou een voortrekkersrol. Audi Sport geeft eerstdaags dan weer de naam vrij van de WTCR-neofiet die het vrijgekomen stuur van Denis Duponts Audi RS3 LMS TCR erft.
WTCR-startveld op 1/02/2019:
WTCR-startveld op 1/02/2019:
Lynk en Co
Cyan Racing: Yvan Muller en Thed Björk
? : Yann Ehrlacher en Andy Priaulx
Cyan Racing: Yvan Muller en Thed Björk
? : Yann Ehrlacher en Andy Priaulx
Hyundai Motorsport
BRC: Gabriele Tarquini en Norbert Michelisz
? : Nick Catsburg en Augusto Farfus
BRC: Gabriele Tarquini en Norbert Michelisz
? : Nick Catsburg en Augusto Farfus
Audi Sport
WRT: Jean-Karl Vernay en Gordon Shedden
Comtoyou Racing: Frédéric Vervisch en ?
WRT: Jean-Karl Vernay en Gordon Shedden
Comtoyou Racing: Frédéric Vervisch en ?
Cupra Racing
Campos Racing (?): ? (Filippi?) en ?
Comtoyou Racing: Tom Coronel en Aurélien Panis of Nathanaël Berthon
Campos Racing (?): ? (Filippi?) en ?
Comtoyou Racing: Tom Coronel en Aurélien Panis of Nathanaël Berthon
VW Motorsport
Sebastien Loeb Racing: Rob Huff en Mehdi Bennani
? : Johan Kristoffersson en Benjamin Leuchter
Sebastien Loeb Racing: Rob Huff en Mehdi Bennani
? : Johan Kristoffersson en Benjamin Leuchter
Alfa Romeo/Romeo Ferraris
Team Mulsanne: Kevin Ceccon en ? (Ma Qing Hua?)
Team Mulsanne: Kevin Ceccon en ? (Ma Qing Hua?)
Honda Racing
ALL.INKL.Com Münnich Motorsport: Esteban Guerrieri en Nestor Girolami
JAS Motorsport : Tiago Monteiro en ? (Josh Files/Attila Tassi/Ma Qing Hua?)
ALL.INKL.Com Münnich Motorsport: Esteban Guerrieri en Nestor Girolami
JAS Motorsport : Tiago Monteiro en ? (Josh Files/Attila Tassi/Ma Qing Hua?)
#WTCR2019SUPERGRID:
FIA-wereldtitelhouders (7):
- Thed Björk (x1): 2017 FIA WTCC
- Augusto Farfus (x1): 2018 FIA GT World Cup
- Rob Huff (x1): 2012 FIA WTCC
- Johan Kristoffersson (x2): 2017, 2018 FIA WRX
- Yvan Muller (x4): 2008, 2010, 2011, 2013 FIA WTCC
- Andy Priaulx (x3): 2005, 2006, 2007 FIA WTCC
- Gabriele Tarquini (x2): 2009 FIA WTCC, 2018 FIA WTCR
Overigen (13):
- Mehdi Bennani: 2016 WTCC Trophy
- Norbert Michelisz: 2012, 2015 WTCC Trophy
- Nicky Catsburg
- Yann Ehrlacher
- Néstor Girolami
- Esteban Guerrieri
- Tiago Monteiro
- Benjamin Leuchter
- Kevin Ceccon
- Tom Coronel
- Frédéric Vervisch
- Gordon Shedden
- Jean-Karl Vernay
Foto's: Hans van Onsem & Cyan Racing
Tweet