van der Horst

Ypres: Breen tegen Belgische en Britse armada

Graig Breen - Peugeot 208 T16 R5
Graig Breen - Peugeot 208 T16 R5
De hoogmis van de Belgische rallysport nadert met rasse schreden. De deadline om in te schrijven voor de Ypres Rally is in zicht en voorlopig lijkt het een gevecht te gaan worden tussen Craig Breen en een Belgisch/Britse alliantie. De grootste namen vinden we niet terug in de echte rally. Thierry Neuville en Bryan Bouffier mogen zich uitleven bij de Masters, Eric Camilli mag de nieuwe Ford Fiesta R5 verder afstellen.
Hadden Neuville, Bouffier en Camilli zich kunnen/mogen inschrijven in de "gewone" rally, dan had de Ypres Rally kunnen uitpakken met een grandioze affiche. Neuville en Bouffier doen het echter in het flauwe afkooksel genaamd "Ypres Rally Masters" die vooral de commerciële belangen moet dienen. Eric Camilli heeft wel een gegronde reden om de degens niet te kruisen met onder meer Craig Breen, de Fransman mag de nieuwe Ford Fiesta R5 lanceren op Belgische wegen, weliswaar als 0-wagen (of iets in die aard).

Kevin Demaerschalk - Citroën C3 R5
Kevin Demaerschalk - Citroën C3 R5
De strijd om de overwinning lijkt in de eerste plaats te gaan tussen Craig Breen, al drie keer aan de start in Ieper en de Belgische titelprotagonisten, weliswaar zonder Cédric Cherain en Adrian Fernémont die verzaken aan deze dure lange koers en hun pijlen richten op het najaar. Kris Princen, Vincent Verschueren en Sébastien Bédoret zijn de mannen die het de oud-Citroënrijder moeilijk moeten maken. Al is er nog iemand die zijn huid duur zal verkopen: ene Freddy Loix, recordwinnaar in Ieper, die op pad gaat met ene Pieter Tsjoen, recordhouder qua Belgische titels. Zij gaan ook nog warmdraaien in Wervik dit weekend. Ook Ole-Christiann Veiby kan een rol van betekenis spelen, gezien zijn jaartje parcourskennis. 

Ook Kevin Demaerschalk en Patrick Snijers zouden zich moeten kunnen mengen voor een stek in de top vijf, net zoals de beste Britten met Tom Cave voorop. Hij is de leider in het Britse kampioenschap. Ook een Davy Vanneste, op de baan met de VW Polo van Cherain, kan zich mengen voor een dichte ereplaats en zal wellicht een peloton lokale helden leiden.

Behoudens verrassingen zal de teller op een 25-tal R5-wagens stokken wat opnieuw meer dan degelijk is voor de grootste rally van het land. De Ypres Rally start op donderdag 27 juni met de kwalificatieproef, een restant van het ERC. Vrijdag en zaterdag moeten er dan 23 proeven worden afgewerkt in en rond de Kattestad.

Foto: RIP



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Belgian Rally Championship op woensdag 12 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Ypres Rally.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons