van der Horst

Ypres Historic Rally: Vanwijnsberghe en Janssens eerste leiders

Tom Van Rompuy - Opel Kadett GT/E
Tom Van Rompuy - Opel Kadett GT/E
De Ypres Historic Rally is opgesplitst in twee grote categorieën. Enerzijds het FIA Historic Sporting Rally Championship en anderzijds het Belgium Yokohama Historic Rally Championship. Maar inzake de chrono’s liggen deze twee kampioenschappen héél dicht bij elkaar. Op vrijdag moesten de FIA rijders vier KP’s rijden tegenover twee voor de deelnemers binnen het Belgisch kampioenschap. In FIA Historic mocht Vanwijnsberghe (Ford Escort MK2) als eerste rijder gaan rusten, terwijl Glenn Janssens in het Belgische luik de eerste leider was zijn Porsche 911.
  • Hamofa Performance
Glenn Janssens - Porsche 911
Glenn Janssens - Porsche 911
Op de eerste KP van Boezinge was Jannsens onmiddellijk 15 tellen sneller dan Vandenberghe in zijn Opel Kadett, Vermeulen (BMW), Deveux (Escort), Regnier (Escort), Mylleville (Porsche) en ex winnaar van de toenmalige 24 Uren van Ieper Jimmy McCrae. Pech was er reeds voor de snelle Tom Van Rompuy die net als de 0-wagen meer dan een halve minuut verloor in een Ieperse gracht. Ook Dirk Van Rompuy kende een slechte start en verloor meer dan acht minuten met een defect mechanisme van de gaspedaal. De onfortuinlijke Antwerpenaar moest met behulp van een steen de carburators open zetten om zodoende het einde van de KP te halen.

Vandenberghe - Opel Kadett GT/E
Vandenberghe - Opel Kadett GT/E
Tijdens de tweede KP van Langemark was Jannsens opnieuw een maat te sterk voor de concurrentie en won zijn tweede proef op rij voor een supersnelle Tom Van Rompuy die met zijn kadett over een afstand van 14 km amper anderhalve seconde moest toegeven. Van Rompuy junior die vandaag trouwens zijn 26ste verjaardag viert, maakte zodoende een één ruk twaalf plaatsen goed en staat voorlopig zesde na Janssens, Vandenberghe, Deveux, Vermeulen en Mylleville.

Vanwijnsberghe - Ford Escort MK2
Vanwijnsberghe - Ford Escort MK2
Bij de FIA wagens was de Fransman Chambon de eerste leider in zijn Porsche 911 Turbo voor het Escort bastion met Vanwijnsberghe, Lietaer, Vandoorne en Depuydt die net de Lancia 037 van de Italiaan Brazzoli voor bleef. Lang kon de Fransman niet genieten van zijn leiderspositie, want reeds op de tweede KP van Langemark werd hij voorbij gestoken door Lietaer en Vanwijnsberghe. Vandoorne verloor een pak tijd en komt niet meer voor in het klassement.

Lietaer - Ford Escort MK2
Lietaer - Ford Escort MK2
Met Vanwijnsberghe als winnaar van de derde KP op Boezinge kregen we de derde winnaar in evenveel KP’s. Lietaer en Chambon bleven echter goed aanklampen waardoor het trio Vanwijnsberghe, Lietaer en Chambon binnen de 4 seconden van elkaar richting de vierde en laatste KP trokken van de eerste wedstrijddag. Op Dikkebus zette Vanwijnsberghe opnieuw een kanontijd neer met 5,8 sec. voor op Lietaer en maar liefst 22 tellen op Chambon. Hierdoor kon de Escort rijder de leiding overnemen van Lietaer en gaan rusten met een voorspong van 4,7 seconden op ‘de snor’ en 25 tellen op de Franse Porschist. De rest werd reeds op een behoorlijke achterstand gefietst.

Foto's: Wilfried Geerts



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Historic Rally op zaterdag 21 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Geko Ypres Rally.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons