Ypres Historic Regularity: Michel Decremer en Patrick Lienne leiders na een bewogen etappe
Omdat Yves Deflandre vrijdagavond zijn Porsche al in een sloot legde en vandaag zonder enige ambitie voor de fun reed, kon Mirko Savic oprukken naar de leiding. De Porsche-rijder uit Kortrijk verraste de specialisten, al moest hij uiteindelijk tevreden zijn met de tweede plaats na een kleine schuiver. "We hebben een heel regelmatige wedstrijd gereden, zonder veel incidenten. Maar, het is zeker nog niet gedaan," bleef Mirko voorzichtig, al heeft hij amper 4"3 achterstad op leider Decremer.
Michel Decremer heeft de leiding overgenomen met zijn Opel Ascona 400. De zakenman die in 2017 de Rally van Monte-Carlo Historique won, beleefde een uitstekende dag. "Het was duidelijk wat drukker deze ochtend op de baantjes rond Ieper dan we verwacht hadden. Dan moet je gewoon rustig blijven. Iedereen heeft zijn momentjes gehad. Ik reed een stuk van de spoiler toen ik een tegenligger moest passeren door de berm."
Geert en Cédric De Jaeger bleven ook uit de problemen. Zij blijven met hun groene Porsche op de loer liggen om zondagochtend toe te slaan op de Early bird stage. Ze volgen op 7"2 van Savic. Julie Kenis, knap vierde, volgt op 7"4 van het Porsche-duo. "Deze vierde plaats overtreft mijn verwachtingen, want ik mikte op een top 10. Toch wil ik me geen druk opleggen. We rijden het beste wanneer we ontspannen zijn. Het wordt nog een lange dag morgen."
Christophe Baillet beleefde niet de makkelijkste dag, maar de Fransman blijft met een vijfde plaats op 27" wel voeling houden met de kop. Alleen laten de koplopers erg weinig steken vallen. Eddy Snaet, die gisteren rond ging op de proef in Zillebeke, volgt op 32" met zijn Porsche. "Soms is het een nadeel wanneer je de weg te goed kent. Daardoor liet ik me verrassen in het bos van Zillebeke, precies op de plaats waar Guino Kenis vorig jaar in de fout ging, ook door afgevallen bladeren. Toch ben ik heel tevreden met deze 6de plaats in de tussenstand," aldus Snaet.
Mario Varrewaere had in de voormiddag nog uitzicht op een plaats in de top 5, maar de Alcatel Nissan Sunny zakte in de namiddag terug naar de 9de plaats, achter Lieven Lannoye en Michael Demortier.
Zoals elk jaar, gaat de slotdag erg vroeg van start met een lange Early Bird Stage, die door de wateroverlast in de regio wel wat ingekort moest worden. Zondagmiddag zullen we de winnaar kennen van deze 5de editie van de Ypres Historic Regularity.
Jurgen De Bruyne en Bart Engels verrassend winnaars van de Nationale Ypres Historic Regularity
Na gisteren 70% te hebben afgewerkt van het parcours van hun internationale collega's, kregen de deelnemers aan de Ypres Historic Regularity Nationaal vandaag dezelfde volledige dag voorgeschoteld, met een ruime lus via Tielt naar het Oost-Vlaamse Oudenaarde en vervolgens terug langs Henegouwen.
Filip De Munck en Kristof Vermant bleven de ganse dag aan de leiding met hun Alfa Romeo, maar bij de finish beseften ze dat er wellicht nog een tijdstraf zou volgen. De favoriet moest inderdaad vrede nemen met een tweede plaats. "We hebben blijkbaar een snelheidsovertreding gemaakt in een korte slow zone. We hebben die melding van Tripy blijkbaar gemist. Dus, gemengde gevoelens, maar globaal mogen we tevreden zijn met onze prestatie. Het was drie jaar geleden dat ik nog eens samen met Kristof had gereden. Mochten we dit meer doen dan zouden de automatismen nog beter zijn,” aldus een licht ontgoochelde Filip De Munck.
Omdat ook het Franse echtpaar Philippe en Karine Aparicio een tijdstraf kreeg voor een snelheidsovertreding, ging de overwinning naar Jurgen De Bruyne en Bart Engels. Het duo in de Toyota Corolla bekroonde een erg regelmatige wedstrijd met een onverhoopte zege. “Dit was zeker boven alle verwachtingen” aldus Jurgen. “Ik reed voor de eerste maal samen met Bart als navigator, en voor hem was het overigens de eerste deelname aan de Ypres Historic Regularity. We hebben hier heel lang naar uitgekeken. Buiten een kleine foutje in de tripmaster gaf de wagen geen krimp en we hebben ons echt geamuseerd.”
Het Franse duo Philippe en Karine Aparicio plaatste hun VW Golf GTI op het laagste podiumschavotje bij hun eerste deelname in Ieper. Zij komen volgend jaar zeker terug, maar dan voor de volle drie dagen. Rik Dumortier en Bert Werniers verloren drie minuten door een lekke band, net nadat ze op RT21 de scratch hadden gelukt. Daardoor viel de Renault R5 Alpine terug naar de vijfde plaats. Het Dadizeelse duo Emiel Ostyn en Sebastien Van Onacker reden voor het eerst samen, maakten ook hun debuut in deze wedstrijd en werkten zich met de Opel Ascona onverhoopt op naar een onverhoopte vierde stek.
Club SuperStage vzw
Tweet