Yves Deflandre en Joseph Lambert winnen Rally de Portugal Historico

Yves Deflandre - Joseph Lambert  -  Porsche 911
Yves Deflandre - Joseph Lambert - Porsche 911
Na vier loodzware dagen en een waanzinnig moeilijke slotdag over 800 km en 15 kp's zijn onze landgenoten Yves Deflandre en Joseph Lambert met hun Porsche de verdiende winnaars geworden van de Rally de Portugal Historico. Het podium werd vervolledigd door de Portugese thuisrijders João Vieira Borges/João Serôdio en Paulo Grosso/Susana Cordeiro, beiden ook op Porsche. Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde werden tijdens de 38ste en laatste KP naar de ondankbare 4de plaats verwezen na een zeer verdienstelijke rally in de Opel Ascona van VR Racing by Qvick Motors.
  • Inforegio
Dirk Van Rompuy - Jens Vanoverschelde  -  Opel Ascona
Dirk Van Rompuy - Jens Vanoverschelde - Opel Ascona
Het leek in eerste instantie een overweldigend succes te worden voor de Belgische specialisten van regularity met een vijftal potentiële winnaars. Maar de gemiddelde snelheid van 60 km/uur in de bergen met ontelbaar veel haarspeldbochten eiste toch zijn tol en de krijgers van het eerste uur, Etienne Baugnee /Benoit Remion (Ford Escort), Stéphane Blaise/Marc Sevrin (Porsche), Raymond Horgnies /Patrick Lienne (Porsche), ex Monte Carlo winnaar Michel Decremer/Yannick Albert (Opel Ascona 400) werden door pech getroffen en achteruit geslagen of moesten naar het opgavepark.


Dominique Holvoet - Bjorn Vanoverschelde  -  Toyota Celica
Dominique Holvoet - Bjorn Vanoverschelde - Toyota Celica
Deflandre beleefde nog een momentje tijdens de laatste KP. Hij verloor 50 seconden en was aan de meet de wanhoop nabij. Maar hij had genoeg reserve opgebouwd om verdiend te zegevieren voor de twee Portugese duo’s. Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde waren lang in duel met Dominique Holvoet en Bjorn Vanoverschelde voor de derde plaats in het klassement en winst in de Klasse. Naar het einde van de wedstrijd toe verloren we Holvoet en kon Van Rompuy voluit voor de derde plaats gaan. Maar de vermoeidheid speelde hem parten na deze zeer zware slotdag en hij verloor tijdens de allerlaatste KP zijn derde stek uiteindelijk met een verschil van zes seconden. Johnny Delhez en Yves Noleanders (Ford Escort) eindigden vijfde algemeen.

Johnny Delhez/Yves Noleanders - Ford Escort MK2
Johnny Delhez/Yves Noleanders - Ford Escort MK2
Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde reden een schitterende rally, maar volgens de eigenaar van VR Racing waren de Porsche's te snel.
"We hebben een zeer zware week achter de rug. We hebben het tijdens de slotetappe van maar liefst 800km en dat bij 32° Celsius, laten liggen door een combinatie van het parcours op Sintra met ontelbaar veel haarspeldbochten en zware vermoeidheid. We werden met de Ascona vierde algemeen achter drie snellere Porsche's, maar wonnen wel onze Klasse. Ik wil bij deze ook een pluim geven aan het team dat ervoor zorgde dat onze wagen overeind bleef. We hadden tussen de KP’s amper 10 minuten tijd om te eten en service te doen. En het team slaagde erin om zonder tijdsverlies twee kabels te vervangen van de koppeling, een benzinetank te demonteren en opnieuw te monteren en een cardanas te vervangen. Schitterend werk van Qvick Motors & Co terwijl we ook werden geholpen door de troepen van Michel Cremer. Tijdens de twee vorige edities moesten we de handdoek werpen door een lekke benzinetank en een aanrijding met een hond terwijl we telkens aan de leiding reden. We hebben nu deels de ban doorbroken. Volgend jaar komen we terug en dan is het voor minstens een algemeen podium en uiteraard opnieuw winst in de Klasse”.

Foto's: Filip Dupont

 

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op maandag 9 oktober 2017.

  • Powercars