Zandvoort: Farfus wint - Rockenfeller kampioen
Het seizoen leerde ons al dat de Audi de zachte banden veel langer in stand kan houden dan de concurrentie en na slechts acht ronden begon Rockenfeller de kloof met Farfus al te dichten. Het talrijk opgekomen publiek was zo getuige van een mooi duel op de baan tussen de twee titelpretendenten aan de kop van het veld. Toen in ronde 13 de Audi aan de bumper van de BMW kleefde besloot men bij RBM Farfus binnen te halen; de pitstop verliep goed en de Braziliaan kwam weer naar buiten voor merkgenoot Wittmann. Twee ronden later was het dan de beurt aan Rockenfeller om de hardere bandensoort te laten monteren; ook zijn pitstop verliep naar behoren maar de kampioenschapsleider kwam nipt tekort om de virtuele leiding over te nemen.
Audi Sport Team Abt toverde tijdens de tweede serie pitstops een erg snelle bandenwissel uit de hoed voor Timo Scheider. De voormalige kampioen kwam nog voor Rockenfeller de baan op en won zo twee plaatsen. Enkele ronden later maakte hij echter ruimte voor de kampioenschapsleider in de Tarzanbocht. Mike Rockenfeller dus weer naar de tweede positie in de race én op titelkoers.
Op de harde banden kon Farfus wel het verschil maken, de rondentijden van de Braziliaan in de RBM-BMW waren gemiddeld bijna een seconde sneller dan het achtervolgende treintje bestaande uit Rockenfeller, Scheider, Wittmann en Adrien Tambay, de zoon van oud-F1 coureur Patrick Tambay. Daarachter op een verdienstelijke zesde plaats de tweede RBM-BMW met de Amerikaan Joey Hand achter het stuur, die als vijfde aan de wedstrijd was begonnen.
De riante voorsprong die Farfus had opgebouwd werd echter in één klap teniet gedaan toen de safety car moest uitrukken na een contact tussen de Audi van Jamie Green en de BMW van Dirk Werner. De onfortuinlijke Duitser kreeg vervolgens in de grindbak nog een poederdouche te verwerken toen een behulpzame marshall niet de knop om de motor uit te zetten gebruikte maar die van de.... brandblusser. Daarop besloot men toch voor de zekerheid een ziekenwagen ter plaatse te sturen waardoor uiteindelijk alleen de laatste wedstrijdronde nog op racesnelheid kon worden afgewerkt.
De herstart van Farfus was perfect en zo schonk hij een derde zege aan het RBM-team van Bart Mampaey. De titel ging richting Audi en Mike Rockenfeller. Mattias Ekström van zijn kant zorgde in die ene ronde nog voor vuurwerk door hierin maar liefst drie plaatsen goed te maken en als vierde te eindigen.
Uitslag DTM Zandvoort:
01. Augusto Farfus (RBM BMW M3 DTM) 1u13:26.294
02. Mike Rockenfeller (Phoenix Audi RS 5 DTM) +1.603
03. Timo Scheider (Abt Audi RS 5 DTM) +2.149
04. Mattias Ekström (Abt Sportsline Audi RS 5 DTM) +3.383
05. Marco Wittmann (MTEK BMW M3 DTM) +3.652
06. Adrien Tambay (Abt Audi RS 5 DTM) +3.834
07. Joey Hand BMW (RBM BMW M3 DTM) +4.444
08. Filipe Albuquerque (Rosberg Audi RS 5 DTM) +5.060
09. Gary Paffett ( Mercedes AMG C-Coupé) +6.795
10. Miguel Molina (Phoenix Audi RS 5 DTM) +7.023
11. Martin Tomczyk (RMG BMW M3 DTM) +7.397
12. Pascal Wehrlein (Mercedes AMG C-Coupé) +7.415
13. Jamie Green (Abt Sportsline Audi RS 5 DTM) +8.068
14. Edoardo Mortara (Rosberg Audi RS 5 DTM) +9.992
15. Christian Vietoris (Mercedes AMG C-Coupé) +10.596
16. Robert Wickens (Mercedes AMG C-Coupé) +11.117
17. Daniel Juncadella (Mercedes AMG C-Coupé) +11.558
18. Timo Glock BMW (MTEK BMW M3 DTM) +12.043
19. Andy Priaulx (RMG BMW M3 DTM) +12.890
20. Bruno Spengler (Schnitzer BMW M3 DTM) +21.301
21. Dirk Werner (Schnitzer BMW M3 DTM) opgave
22. Roberto Merhi (Mercedes AMG C-Coupé) opgave
Kampioenschap na negen wedstrijden
01. M. Rockenfeller 142 punten (kampioen)
02. A. Farfus 116
03. C. Vietoris 71
04. R. Wickens 70
05. B. Spengler 67
06. G. Paffett 67
07. M. Ekström 56
08. M. Wittmann 49
09. T. Scheider 37
10. J. Green 35
11. J. Hand 32
12. A. Tambay 30
13. D. Werner 26
14. D. Juncadella 20
15. F. Albuquerque 16
16. T. Glock 15
17. M. Tomczyk 10
18. M. Molina 9
19. R. Merhi 8
20. E. Mortara 3
21. P. Wehrlein 3
22. A. Priaulx 2
Foto's: Hans Van Onsem
Tweet