van der Horst

Zandvoort: Nabeschouwing GT3.nl Motorsport

Dit weekeinde vond al weer het vierde raceweekeinde van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux plaats tijdens de drukbezochte Zandvoort Masters. Zaterdag reden de coureurs in hun snelle GT3 Porsches ieder hun eigen individuele race over 25 minuten, terwijl zondag de lange hoofdrace met verplichte pitstop op het programma stond. Doordat Max Verstappen 21 jaar nadat zijn vader Jos de Formule 3 race tijdens de Masters won dat kunststukje herhaalde bood de Zandvoort Masters het talrijke publiek voldoende waar voor hun geld. In het ‘raamprogramma’ waren de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, de Blancpain Sprint Series en de GT4 European Series ook smaakmakers. Voor Max van Splunteren en Mickey Bertram van het Remeha-Porsche GT3.nl team was het een weekeinde vol hoogte- en dieptepunten.
  • STX Motorhomes
De twee individuele sprintraces leverden mooie gevechten op. De eerste race, waarin Mickey Bertram vanaf de eerste startrij mocht vertrekken werd door de wisselende weersomstandigheden lastig; alle teams startten op de droogweerbanden, maar halverwege de race dreigde de regen door te zetten. Dat gebeurde uiteindelijk niet, maar twee ronden voor het einde werd de baan toch gevaarlijk glad. Mickey Bertram: “Ik had niet echt een goede start en had een beetje moeite met de weersomstandigheden. Daardoor kon ik uiteindelijk de latere winnaar Xavier Maassen niet volgen en moest ik ook mijn meerdere erkennen in Jeffrey van Hooydonk. Maar met mijn derde plaats scoor ik toch weer de nodige punten.”

Later op de dag klaarde het weer enigszins op en ging de van pole position gestarte Max van Splunteren er direct na de start als een raket van door: “Ik had een goede start en wist meteen een gaatje te slaan naar de achtervolgers. Daarna kon ik rustig een comfortabele voorsprong opbouwen en de race winnen.” Voor het GT3.nl team was deze race nuttig met het oog op een paar kleine aanpassingen aan de auto voor de belangrijke hoofdrace van zondag – hoewel achteraf bleek dat het zondag een natte race zou worden. “Je moet altijd blijven zoeken naar verbeteringen, ok al rij je van start tot finish aan de leiding,” meende de jonge Van Splunteren professioneel.

Zondag stond de lange race met verplichte pitstop en rijderswissel op het programma; Mickey Bertram startte voor GT3.nl met de Remeha-Porsche vanaf pole position. In de regen en op de natte baan had Bertram op regenbanden een goede start, maar moest toch al snel Dylan Derdaele voorbij laten. Daarna vond Bertram betere grip en liep hij weer in op Derdaele. Voor 14.607 bezoekers werd deze 50 minuten race echter voor het GT3.nl team geen succes. Al na 10 ronden moest Bertram de geel-zwarte Porsche de pits inrijden met een kapotte V-snaar: “In het Scheivlak ging ik iets te wijd en kwam ik in de grindbak en daar moet er een steentje bij de motor zijn gekomen met als gevolg dat de V-snaar brak. Echt balen, want we hadden hier gewoon kunnen winnen,” aldus Mickey Bertram. Max van Splunteren moest dus werkloos toezien en kwam zondag niet meer aan rijden toe: “Met een goed resultaat na mijn zege zaterdag had ik vandaag een flinke sprong in de kampioenschapstand kunnen maken. We gaan ons nu richten op dagsuccessen en zien dan wel of we daarmee ook nog aanspraak kunnen maken op de titel.”

De volgend race voor de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux is op 20/21 september weer op het circuit van Zolder in België tijdens de Truck Grand Prix.

GT3.nl Motorsport Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op dinsdag 8 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zandvoort Masters.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons