van der Horst

Zandvoort: Nabeschouwing GT3.nl

Tijdens de Pinksterraces op het circuit van Zandvoort ging het er letterlijk en figuurlijk heet aan toe voor GT3.nl in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. Na een moeizame trainingsdag op vrijdag en een eerste teleurstellende race op zaterdag keerde het tij op tweede Pinksterdag voor het duo Max van Splunteren en Mickey Bertram, waardoor het team toch met de nodige punten op zak redelijk tevreden huiswaarts keerde. Bijna 7.000 toeschouwers waren maandag getuige van een historisch spannende race in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux.
Vrijdag begon het weekeinde van het Remeha-Porsche GT3.nl team met de nodige tegenslag. Doordat Mickey Bertram al in de tweede ronde van de vrije training van de baan spinde en onzacht met de vangrail in aanraking kwam werd het programma voor de set-up van de auto verstoord en liep het team ’s middags tijdens de eerste kwalificatietraining achter de feiten aan. Met een vierde tijd in Q1 voor Max van Splunteren en een derde tijd in Q2 voor Mickey Bertram kon het team de schade nog enigszins beperkt houden, maar vooraf had men op een betere uitgangspositie gerekend. Mickey Bertram: “Jammer, maar ik was niet voldoende gefocust en verremde mij in de Masters bocht en kon de auto niet meer houden!”

Zaterdag stond Race 1 van het Pinksterweekeinde op het programma en Max van Splunteren had een behoorlijk stressmoment toen de motor vlak voor de start afsloeg en hij die op het moment dat de rode lichten doofden pas weer aan de praat kreeg. Daardoor verloor hij twee posities in de sterk bezette race voor de zogenaamde A-rijders en vanaf plek 6 wist hij zich voortvarend naar voren te werken. Na 9 ronden lag hij op een prachtige tweede plaats: “Dat voelde goed, maar in het Scheivlak kreeg ik een klapband en belandde ik hoog in de grindbak en wist ik dat mijn race over was,” aldus Max van Splunteren.

Maar twee dagen later verging het het Remeha-Porsche GT3.nl team beter. Mickey Bertram had een superstart in Race 2 en lag al snel aan de leiding. Gedurende de 14 ronden wist hij deze positie te verdedigen ten opzichte van Koen Wauters en won hij zijn eerste race van het seizoen! “Dat was een lekkere opsteker voor ons voor de hoofdrace,” glunderde Bertram. Na een fantastische start en eerste stint van Max van Splunteren hing een stunt in de lucht. Max van Splunteren kwam dank zij twee weergaloze inhaalacties ‘buitenom’ in het kielzog van raceleider Xavier Maassen, die hij in zijn inlap ook nog wist te verschalken, waardoor hij de geel-zwarte Remeha Porsche als leider binnen bracht om het stuur over te geven aan teamgenoot Mickey Bertram. Die kwam net achter Rivas/Van Hover de baan op, maar ‘hengelde’ hen behoedzaam binnen. Daarna kwam echter routinier Xavier Maassen sterk opzetten, maar met nog 1 ronde te gaan bedroeg de voorsprong 1,8 seconde: “Ik dacht nog, die is in de pocket, maar na een klein foutje dook Maassen opeens op uit het niets en verloren wij op de streep op een paar centimeter de race. Echt balen!” Ook Max van Splunteren kon zijn ogen niet geloven: “We waren zo dichtbij deze overwinning en dan gebeurt je dit. Maar als we vanochtend hadden kunnen tekenen voor de zege van Mickey vanochtend en onze tweede plaats vanmiddag hadden we dat meteen gedaan.”

GT3.nl teameigenaar Paul van Splunteren was realistisch: “Een dergelijke ervaring hoort nu eenmaal bij het leerproces van deze jonge Porsche equipe te midden van de vele internationaal zeer ervaren coureurs die aan de spannende Porsche GT3 Cup Challenge Benelux deelnemen. Maar we waren vandaag wel getuige van de spannendste race ooit in de cup.” Het Remeha-Porsche GT3.nl team komt weer in actie tijdens de Zolder Super Prix (België) in het weekeinde van 28 en 29 juni.

GT3.nl Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op dinsdag 10 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Pinksterraces.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons