van der Horst

Zandvoort: Van Glabeke en Jonkheere boeken beste belgische resultaat in race 1

Van Glabeke-Jonkheere - Curbstone Ferrari 458 GT3
Van Glabeke-Jonkheere - Curbstone Ferrari 458 GT3
De eerste winnaar van het nieuwe seizoen van de Supercar Challenge Powered by Pirelli luistert naar de naam Henry Zumbrink. Zijn Volvo S60 was te snel voor de Ferrari van Martin Lanting-Bob Herber en de Viper van Roger Grouwels-Arjan van der Zwaan. De Belgen waren de smaakmakers van deze eerste wedstrijd, maar de pechduivel verhinderde een goed resultaat.
  • St. Paul
Het beste Belgische resultaat kwam zonder twijfel op naam van Patrick Van Glabeke en Frédérique Jonkheere, die hun Curbstone Ferrari 458 GT3 naar de tweede plaats in de GT-klasse stuurden. Van Glabeke was zelfs leider na de pitstops, maar hij kon een opzittende Radical RXC van Pim Van Riet en Henk Thuis niet meer afhouden door te fel  slijtende banden. Maar ze boekten wel de snelste wedstrijdronde. Een tweede plaats bij het debuut in het kampioenschap is in ieder geval veelbelovend voor race 2 op maandag.

Minder goed verging het de Belgische kampioenen in de Supercar Challenge. De BMW M3 Silhouette van Steve Vanbellingen en Ward Sluys, de regerende kampioenen in de klasse, werd vijfde in de openingsrace. De rijders van JR Motosport moeten dus meteen in de achtervolging.

Lamster-Neyens - Porsche 997 Cup
Lamster-Neyens - Porsche 997 Cup
Ook Marc Neyens en Patrick Lamster werden vorig seizoen kampioen, maar dan wel in GTB. Het Limburgse duo maakte aanspraak op een knap resultaat, maar in de slotfase liep het alsnog mis, zo vertelt Patrick Lamster. “Ik ben inderdaad rondgegaan in de slotseconden van de race. Ik kreeg de wagen niet meer aan de praat en we verliezen hier dus een mogelijke podiumplaats in onze klasse. Bovendien krijgen we het vermogen van onze Porsche niet volledig aan de grond. Voorlopig gissen we nog naar een oplossing…”

Jonas De Kimpe - Seat Leon Supercopa
Jonas De Kimpe - Seat Leon Supercopa
Ook Jonas De Kimpe kende een moeilijke race, maar trekt toch met goede moed naar de tweede wedstrijd van het weekend. “Jammer genoeg ging ik rond mijn as in de eerste ronde. De banden waren nog koud en de schuiver is dus mijn eigen fout. Ik begon een inhaalrace en kon regelmatig snelle rondetijden neerzetten, maar later sloeg het noodlot toe: ik kreeg op het rechte stuk een lekke band net na mijn pitstop. Mijn wedstrijd was dus voorbij.”

Luc De Cock - Lotus
Luc De Cock - Lotus
Luc De Cock was evenmin tevreden na afloop van de openingsrace in de duinen. De Vlaming gaat dit seizoen resoluut voor de titel, maar moest op zaterdag toekijken hoe zijn Lotus 2/11 heel wat pech kende. De koppeling deed moeilijk en bij de start ging er meteen heel wat kostbare seconden verloren. De Cock maakte vervolgens jacht op de koplopers van de wedstrijd en leek even zelfs aanspraak te maken op een podiumplek, maar even later ging de riem van de alternator stuk. “Pasen wordt een drukke dag voor ons, maar we kunnen de schade zeker herstellen”, klonk het binnen het team.

Van den Broeck-Voet - Renault Clio
Van den Broeck-Voet - Renault Clio
We vinden de zwart-geel-rode delegatie dit jaar ook terug in de Sport-klasse. Chris Voet en Bart Van den Broeck kozen voor dit seizoen voor een pittige Renault Clio. “We hebben de Seat afgelopen winter verkocht voor een goede prijs en besloten vervolgens om met een Renault Clio aan te treden in de Supercar Challenge. De Seat had natuurlijk meer vermogen, maar de prijs-kwaliteitsverhouding bij de Franse auto bevalt ons meer. Dit weekend is eigenlijk een uitgebreide testsessie voor ons. Er zit nog veel meer potentieel in de auto, maar we zullen dat pas later dit seizoen ten volle kunnen benutten”, vertelde Chris Voet in de paddock. Het sympathieke duo werd negende in de klasse, voor de Lotus Exige van Bart Ooms, de derde Belg in de kleinste divisie van de Supercar Challenge.

Bart Ooms - Lotus
Bart Ooms - Lotus
De Belgen kenden dus weinig meeval tijdens de eerste wedstrijd aan de Nederlandse kust, maar ze hebben in het verleden al meermaals bewezen dat ze het hoofd niet zomaar laten hangen!

Supercar Challenge



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Supercar Challenge op zaterdag 19 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paasraces.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons