Zandvoort: nabeschouwing van Didier Van Dalen en Amaury Richard
Amaury liet het echter niet aan zijn hart komen tijdens de twee sprints op zaterdagochtend. Van op de derde plaats op de startgrid finishte hij als tweede, na een overtuigend inhaalmanoeuvre op Vincent Radermecker. De VW Golf GTI #3 had meteen zijn eerste podium van het seizoen beet. Met het mes tussen de tanden trok Amaury in de tweede sprint ten aanval en legde leider Norbert Michelisz het vuur aan de schenen. Helaas kwam het tot een contact met de WTCC-rijder en in de Vodafone-bocht schoof de wit-rode Golf in de grindbak. Amaury was uiteraard ontgoocheld zijn eerste overwinning te hebben gemist, maar kreeg in de paddock toch heel veel respect van zijn collega's.
"Opnieuw een kans om grote punten te scoren die is gaan vliegen", betreurde hij. "Bij het contact tussen Norbert en mij kwam ik dwars te staan en sloeg één van mijn banden lek. Maar we moeten positief blijven. In de eerste sprintrace wist ik tussen de koningen van de toerwagenracerij toch als tweede te finishen. Bij mijn terugkeer in de paddock kreeg ik heel wat felicitaties en aanmoedigingen van andere rijders, teambazen, journalisten en mecaniciens. Ik heb dan misschien maar 18 punten voor het kampioenschap gescoord, maar op mentaal vlak heb ik ook vooruitgang geboekt."
Didier was vastbesloten om voor revanche te zorgen. In de derde sprintrace op zondagnamiddag finishte hij na enkele prachtige inhaalmanoeuvres op een mooie vierde plaats. In de vierde sprintrace had hij een kanonstart, ging als eerste de Tarzanbocht in... om dan door een andere deelnemer te worden geharpoeneerd! 'Did' kon als laatste opnieuw vertrekken, maar moest tevreden zijn met een twaalfde plaats, buiten de punten.
"Een trieste manier om een door pech getekend weekend te besluiten", besluit Didier. "Vooral omdat mijn aanrijding werd beschouwd als een koersfeit en Amaury tijdens de Long Race voor veel minder wel werd bestraft. Maar we hebben bewezen dat wij als jonge gasten ons kunnen meten met de ervaren rijders. Onze ronderecords tijdens de sprintraces zijn daar het beste bewijs van. In Zolder zal men rekening moeten houden met ons."
Volgende manche: Zolder (B) op 18 en 20 augustus, in het voorprogramma van de Zolder 24 Hours.
Delahaye Racing Press
Tweet