van der Horst

Zandvoort: Wet van Murphy nekt Niels Lagrange en John Rasse in BMW M235i Racing Cup

Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Afgelopen weekend werd in het kader van de Benelux Open Races op Circuit Park Zandvoort reeds de derde manche verreden van de BMW M235i Racing Cup. De spectaculaire merkencup, waarin Niels Lagrange en John Rasse een vooraanstaande rol spelen, was te gast tijdens een wedstrijd van de BGDC. Nadat dit snelle duo tweemaal op rij het zilver pakte, telkens na Guillaume Dumarey, wilden Niels & John ten minste hun tweede plaats verdedigen in het kampioenschap en een aanval plaatsen op de leider. Ondanks de snelle chrono’s is het door een aanrijding anders gelopen, maar Lagrange is niet helemaal ontevreden en boekte vooruitgang met de wagen.
Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Niels Lagrange en zijn kompaan John Rasse trokken richting het Nederlandse duinencircuit om opnieuw hoog te scoren. De snelle Limburger kende voor aanvang van de race de omloop van Zandvoort niet en maakte gebruik van de betalende vrije training om het tracé te ontdekken.

“Goed dat we dit deden, want de wagen was fel onderstuurd en vroeg een totaal andere afstelling”, opent Niels Lagrange. “De crew van VR Racing by Qvick Motors heeft dan de afstelling gewijzigd en nadien ging het prima. De wagen stond nog nooit zo goed op zijn poten en na de kwalificatie heb ik ook nog eens mijn data met deze van Erik Qvick kunnen vergelijken. Zodoende stond ik scherp voor de race over 180 minuten. Er waren twee verplichte pitstops. John zou de start nemen na een vijfde chrono in de kwalificatie. Ik zou dan overnemen terwijl John dan weer de race zou afmaken. Gezien het verbruik zouden we normaliter wisselen na 75 minuten wedstrijd”.

Maar het is enigszins anders uitgedraaid. John Rasse werd tijdens een duel met een Seat Supercopa aangetikt en moest reeds na vijf ronden binnen komen met een verbogen draagarm. Het Chrisal duo verloor hierdoor 21 minuten of dik 10 ronden en mocht een goed klassement op zijn buik schrijven.

Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Niels Lagrange: “Door het feit dat het evenement werd georganiseerd door Kronos en dus de VW Fun Cup in de boxen stond, moest alles voor de boxen gebeuren en lagen de onderdelen uiteraard nog in de vrachtwagen van het team. Daarbij kwam nog dat Erik Qvick ook het slachtoffer werd van een aanrijding en een verbogen stuurstang moest wisselen. Hierdoor moest het team zich opsplitsen en moesten we net als onze ploegmaten de Wet van Murphy ondergaan. Met een achterstand van dik tien ronden kwam ik opnieuw de baan op. Ik ben dan beginnen trappen en de rest van de wedstrijd was zodoende één grote en lange training. We werden uiteindelijk roemloos zevende in de Cup. Zonder die pech hadden we zeker opnieuw meegespeeld voor het podium, want we draaiden zeer snelle rondetijden”.

Er waren nogal wat ‘code 60’ momenten en hierbij werden een pak strafronden uitgedeeld met veel discussies tot gevolg. De organisator van de twee BMW Racing Cups die hun wedstrijd in de wedstrijd reden, moet zich uiteraard houden aan het sportief reglement van de BGDC en is onrechtstreeks ook
Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
Niels Lagrange-John Rasse - BMW M235i Racing Cup
het slachtoffer van deze beslissingen. De uitslag werd na de race opgeschort en er komt een herberekening van de inbreuken. De kans dat het duo Lagrange/Rasse en teamgenoten Van Rompuy/Qvick (achtste) nog kunnen opschuiven in het klassement is klein, maar niet onbestaande. Hierdoor kunnen we momenteel ook nog geen tussenstand geven van het kampioenschap binnen de BMW M235i Cup.

“We zien wel waar we uitkomen. We verloren een veldslag, maar de oorlog is nog lang met vooral de driedubbele punten tijdens de 24 Hours of Zolder. En indien de wagen tijdens de komende race in Spa even goed op de weg ligt als in Zandvoort zal de eerste zege niet lang meer uitblijven,” besluit een strijdlustige Niels Lagrange.

Foto's: Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Circuit Nationaal op woensdag 1 juni 2016.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons