van der Horst

Zandvoort: BoP-aanpassing zorgde voor commotie

fcc6a8badc48b5cc7b9d59d73edb0b0d2d5935ab.jpg
De onverwachte aanpassing van de Balance of Performance die constructeur Lynk & Co bekwam kort voor de start van de WTCR-meeting in Zandvoort zette kwaad bloed bij de andere teams en bleef niet zonder gevolg. Zoals gemeld in het verslag na afloop van de kwalificatiesessie voor race 1 kwam, na de verhoging van het motorvermogen van 97,5% naar 100%, de lat voor de concurrentie wel bijzonder hoog te liggen. De Chinese wagens kregen dan wel luttele tien kilogram extra ballast mee maar dit compenseerde geenszins de verkregen motorkrachtwinst. Op een inderhaast bijeen geroepen vergadering van de teammanagers waarvoor de Cyan Racing-teammanager verstek liet gaan, werd het Zweedse team met de vinger gewezen om een week eerder op de Slovakia Ring opzettelijk ondermaats te hebben gepresteerd om zo een BoP-aanpassing voor de navolgende wedstrijden te bekomen. Teams dreigden zelfs met een boycot van de meeting waarop het WSC technical department met goedkeuring van de FIA de wijziging voor de start van race 1 alsnog teniet deed met 30kg extra BoP-ballast er bovenop. Dit nam niet weg dat het Zweedse team naderhand met Thed Björk race 1 won, de pole versierde voor race 3 en die met een dubbelslag voor Björk-Ehrlacher afsloot.
WSC-baas Marcello Lotti zag geen probleem. "De BoP werkt zeer goed dankzij de gebundelde krachten van de technische afdelingen van WSC en de FIA, getuige de uitslagen van de voorbije meetings. De aanpassing van de BoP van Lynk & Co kwam er als gevolg van hun resultaten op de Slovakia Ring. Het is een nagelnieuwe auto en na amper drie meetings hebben onze technici zich nog altijd geen juist beeld kunnen vormen van het potentieel (van de wagen), met een verkeerde interpretatie van de performance als gevolg. Om die reden werd de BoP andermaal aangepast om de performance weer in evenwicht te brengen." luidde het.
 
Achter de schermen hoorden we evenwel een ander geluid. "Lynk & Co en Hyundai spelen spelletjes” vernam Autosport.be uit betrouwbare bron. “Net als Hyundai vorig seizoen in Zandvoort en Volkswagen in Slovakije houdt men de andere merken aan het lijntje door met opzet te underperformen om zo voor de eerstvolgende drie meetings gunstiger gewichtsvoorwaarden te bekomen. Hoe valt het anders te verklaren dat het Chinese merk in de eerste twee meetings sterk voor de dag kwam maar op de Slovakia Ring, hoewel 20 kilogram lichter, plots twee seconden te traag bleek te zijn? Waarna het merk, hoogst ongebruikelijk in de loop van het seizoen, een BoP-wijziging krijgt.
Het is ook duidelijk dat Lynk & Co aan deltatiming doet in functie van de verwachte rondetijden van de concurrentie. In Zandvoort werden deze evenwel verkeerd ingeschat want wellicht gebaseerd op de chrono's van vorig jaar. Dit seizoen komen de nieuwe Yokohama-rubbers in koudere weersomstandigheden echter veel trager op temperatuur; omdat de eerste kwalificatiesessie in Zandvoort zaterdagochtend om acht uur 's stond gepland draaiden de Cyan Racing-wagens dan ook minstens een halve seconde sneller dan eerste achtervolger Mikel Azcona in de PWR Cupra". Een opvallend grote kloof die dus niet zonder gevolg bleef.

Foto: Florent Gooden



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op dinsdag 21 mei 2019.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons