van der Horst

Zandvoort, perfect voor vakantie… en competitie!

VW Fun Cup powered by Hankook - Benelux Open Races
VW Fun Cup powered by Hankook - Benelux Open Races
Vaarwel zon, barbecue, aperitief, het strand en de vakantie? Voor velen een harde realiteit nu de zomervakantie achter de rug is en de schoolpoorten opnieuw geopend zijn. Niets is echter minder waar voor de VW Fun Cup powered by Hankook!
De leukste monotypecompetitie biedt zijn deelnemers dit weekend een heerlijke vakantiesfeer aan op het circuit van Zandvoort. Op het menu: racen, met een confrontatie van acht uur op zondag vanaf halftien, maar ook veel Fun. Kronos Events heeft op zaterdagmiddag immers een grootse barbecue voorzien in de paddock, net na de kwalificatiesessie (10.30u-12u). Op dat moment wordt ook het spel georganiseerd om de startvolgorde te bepalen, in het gezelschap van feestelijke, nazomerse temperaturen.
 
Zandvoort wordt unaniem geapprecieerd door de deelnemers en is een niet te missen afspraak van het seizoen. De omloop ontvangt vanaf 2020 de Grote Prijs van Nederland F1 in de duinen en biedt alle uitdagingen waar rijders naar op zoek zijn: snelle bochten, combinaties, stevige remzones… Aan de Nederlandse kust kunnen de beteren het verschil maken!
 
Een veertigtal VW Fun Cup wordt aan de start verwacht. Wie wil winnen, moet eerst voorbij de #277 Allure Team van Cédric Bollen, Sébastien Kluyskens en Gilles Debrus. Na de zeges in Magny-Cours, het Franco Fun Festival en de 25 Hours VW Fun Cup, heeft het Luikse team een ruime voorsprong opgebouwd in het kampioenschap en kan het dit weekend een grote stap zetten richting de titel.
 
DRM Motorport - VW Fun Cup #2
DRM Motorport - VW Fun Cup #2
Maar opgepast! Vorig jaar stonden twee manches op het programma, met overwinningen voor Jac Motors en DRM Autographe. Dat komt goed uit, want die twee teams leiden de achtervolging met nog drie meetings op de kalender van het kampioenschap. Op de #44 Jac Motors wordt er gerekend op de terugkeer van Michaël Leenders aan de zijde van Laurent Jaspers en Hubert Bauthier om het succes begin dit seizoen in Mettet te bevestigen. In het kamp van DRM zijn de plannen veranderd door de afwezigheid van Stéphane Lémeret en Amaury Richard. Met Edouard Mondron en Fred Bouvy om Gilles Smits te versterken, hebben de troepen van Matthieu de Robiano opnieuw een te duchten trio om de #2 te besturen.
 
Verrassingen in zicht?
 
Socardenne by Milo ontbreekt op dit ogenblik op het eindpodium van de tussenstand, maar wil het tij doen keren in de tweede seizoenshelft. De #149 (Kevin Balthazar-Christophe Nivarlet-Romain Degeer), de #280 (Kevin Caprasse-Matteo Raspatelli-Logan Jadot) en de #289 (Lorenzo Donniacuo-Benjamin Kaivers-Tom Rensonnet) maken eens te meer deel uit van de favorieten! Dat geldt ook voor de #269 Jac Motors, vooral omdat de snelle Benoit Visnovsky werd opgeroepen om de geblesseerde Stéphane Perrin te vervangen aan de zijde van Mathieu Detry en Sébastien Incardona. Met Nico Verdonck, Mathieu de Robiano en Rodrigue Gillion heeft de #299 DRM Coyote enkele goede redenen om een hoofdrol te ambiëren, net als de #426 Acome Racing (Pierre en Gilles Piron delen het stuur met Martin Leburton) en de #499 DRM Art Blanc Tourneur (Guillaume Mondron-Émile De Dryver-Simon Tourneur).
 
De #219 CG Racing van de jonge William Godefroid en Sébastien Biélande toonde begin dit seizoen al zijn potentieel. Het nieuwe team hoopt zich nu te ontdoen van zijn kwelduivel en voor de verrassing te verzorgen. Tot de ambities behoort ook een zege in het Fun-klassement (voor teams zonder Top Gun-rijder), op dit moment gedomineerd door de #415 Clubsport Racing van Tom Boonen en zijn teamgenoten, Johan Huygens en Marnik Battryn.
 
In het Pure-klassement (rijders met voornamelijk de VW Fun Cup als ervaring) wil de #278 Acome Racing (met David Doutrepont aan de zijde van Manu Nava en Anthony Rosa) zijn voorsprong vergroten na een frustrerende 25 Hours. Dezelfde stelling geldt voor de #227 JUSI Racing (Jurgen Vermeulen-Diederik Ceyssens-Linus Christiaens), op dit moment op kop in de Evo2-categorie (voor TDI-motoren).
 
Carpass LRE by DRM - VW Fun Cup Biplace #365
Carpass LRE by DRM - VW Fun Cup Biplace #365
Bij de Biplaces zijn een half dozijn deelnemers op de afspraak. Uiteraard is het voornaamste doel van die categorie om passagiers van de race te laten proeven, maar er is ook een ware competitie, vooral dan tussen de #365 Carpass LRE by DRM (Edouard de Braekeleer-Gautier Engisch-Jean-Luc Heymans-Alexis van de Poele) en de #342 Monster by Milo (Francis Plunus-Éric Jardon-Manuel Martin), beide kandidaat voor de titel eind dit seizoen. Na de zege in het Franco Fun Festival hoort ook de #361 Credeco by Leader (Philippe Denis-Jérôme Gérard-Norbert Camara) bij de kanshebbers, net als de #377 Michaël Mazuin Sport (Camille en Louis Mazuin) en de #360 CBRS by Milo (Alain Dupont-Michel Koning-Philippe Fisette). Eén ding staat vast: ongeacht de plaats in het peloton, de strijd wordt intens aan de Noordzeekust.

Persbericht / Foto's: Letihon.be



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op woensdag 11 september 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Benelux Open Races.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons