van der Horst

Zo ziet een F1-motor er volgend jaar uit volgens Mercedes (+ Foto's)

Mercedes Benz V6 Turbo voor 2014
Mercedes Benz V6 Turbo voor 2014
Volgend jaar verandert er heel wat in de Formule 1 op vlak van motoren. De atmosferische achtcylinders verdwijnen op het achterplan voor compactere V6 turbokrachtbronnen. Even leek het erop of de regelgeving wederom uitgesteld of zelfs volledig afgeschaft ging worden, maar het lijkt er ditmaal op dat vanaf 1 maart 2014 nieuwe krachtbronnen hun intrede zullen maken in de koninginnenklasse van de eenzitterij. Mercedes gunt ons nu een eerste blik op hoe de nieuwe krachtpatser er volgens hen zal uitzien...
  • Dreamdrive
Bernie Ecclestone was lang tegenstander van het invoeren van de V6 turbo's, "veel te duur en ze klinken verschrikkelijk" orakelde de jarenlange F1-paus. De feiten zijn echter wat ze zijn en de verschillende constructeurs zijn reeds enige tijd bezig de nieuwe krachtbronnen te ontwerpen. Krachtbronnen, want een verbrandingsmotor mogen we de combinatie van 1.6 liter motorblok en energierecuperatiesystemen eigenlijk niet meer noemen...

Mercedes Benz V6 Turbo voor 2014
Mercedes Benz V6 Turbo voor 2014
In de plaats van de oude V8 met KERS komt een zuinigere tot 15.000 toeren begrensde V6 in combinatie met een recuperatiesysteem (ERS) welke energie opslaat die voortkomt uit beweging (kinetisch) en hitte (thermisch). Het nieuwe ERS zou trouwens twee keer zo krachtig zijn en vijf keer zo lang energie moeten kunnen produceren... Een wagen zonder ERS zal dus een serieuze handicap hebben ten opzichte van de concurrentie!

Foto's: Daimler



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op zaterdag 19 januari 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons