van der Horst

Zolder 200: Heyninck/Semoulin/Semoulin pakken titel - Spinoy/Heyer zegevieren met niet-BoP Mercedes-AMG GT

Semspeed - Peugeot 308 Racing
Semspeed - Peugeot 308 Racing
Adembenemend en onbeslist tot op het einde, dat was de finale van de Hundred Series by BGDC 2018 afgelopen zaterdag tijdens de Zolder 200. Op een perfecte baan, met de zonnetje dat de herfstkleuren liet schitteren, zorgden de dertig bolides aan de start voor spektakel. De leiding in de diverse divisies wisselde meerdere keren van handen.
Vooraan in het peloton kon men kennis maken met de blinkende Mercedes-AMG Leipert Motorsport #22 die gedeeld werd door Wim Spinoy, in zijn eerste seizoen in de autosport, en een zekere Kenneth Heyer, zoon van de grote Hans Heyer, in de marge ook rijder bij Mercedes-AMG Customer Racing. De bolide met de driepuntige ster op de neus nam het eerste deel van de wedstrijd op zich, maar kon nooit echt afstand nemen van de verbazende  BMW M3 E90 #111 van Olivier Hertsens, Cédric Baeten en Nick Geelen. Het was zelfs zo dat net voor de helft van de wedstrijd, de BMW de Mercedes achter zich liet. Maar die kwam later zijn plaats terug eisen waarbij Wim Spinoy goede tijden liet noteren. Het duel kwam tot een bruusk einde op minder dan een uur van de finish toen de M3 #111 zwaar in de bandenmuur terechtkwam in het bos op weg naar de Rea bocht. Het betekende een onderbreking van de wedstrijd die werd stilgelegd met…rode vlag ! De rijder bleek OK, de wagen werd getakeld en de bandenmuur hersteld. De wedstrijd kon dus worden hervat en zag de overwinning in het algemene klassement en in de Divisie 4 voor Spinoy en Heyer, met een compleet gelukt gastoptreden in de Hundred Series by BGDC! Binnen hun categorie gingen ze logischerwijze voor aan de BMW M235i Racing Cup #32 van Denys en Emilien Buffet, terwijl de prachtige Ford Mustang #9 van Hermans-Hermans-Mertens en de BMW 130d #100 van Van Aesch-Claes-Ceyssens buiten het klassement vielen na diverse technische problemen…
 
Er heerste binnen de Divisie 3 een zekere rust op Zolder met in de eerste ronde dadelijk wel de Renault Mégane Trophy #10 van Asnong-Divoy-Heinen-Frère die van de baan raakte ter hoogte van de Bianchi bocht! De Franse wagen strandde in het grint en werd onmiddellijk op achterstand gezet. Daarna gingen zijn nogmaals in de zandbak spelen, deze keer aan de Villeneuve chicane maar dat weerhield hen er allemaal niet van om te zegevieren in de klasse S-. Alles verliep zoals het moest voor de MARC Focus V8 VDS Racing Adventures #58 van Raphaël van der Straten en Harry Putz, een kleine pirouette niet te na gesproken. Door net achter de Mercedes-AMG te eindigen in het algemene klassement, domineerde de Australische bolide de Divisie 3. Ze staken er met kop en schouders bovenuit en zegevierden ook in de klasse S+.
 
Ingeschreven in de Divisie 2, dicteerde de BMW M3 E90 #111 van Hertsens-Baeten-Geelen lange tijd het ritme aan de kop van het klassement. Nadat ze crashten, liet dat aan de Peugeot 308 Racing toe om zich op de voorste plaatsen te tonen. De overwinning ging naar de #2 DRM Motorsport van de Robiano (die echter niet reed), Caprasse en Dupont, die constant voor de #226 Semspeed van Semoulin-Semoulin-Heyninck zaten. Het was de Seat Leon 2.0 Turbo #444 van Manfred Verbeke en Denis Smets die het podium vervolledigde na een woelige race. Het duo haalde het in de klasse 2.0T. De top 3 van de klasse F werd vol gemaakt door de getrouwe Renault 21 Turbo #21 van Danneels-Danneels-Gilot, die het er goed vanaf brachten en zelfs voor bleven aan de Peugeot RCZ Cup #288 van routiniers Hortulanus-Tricoche-Dussoul en de ondertussen goed gekende BMW Z4 #94 van Patzé-Patzé-Aillaud. In de klasse E was er de overwinning van de BMW 120d #123 van Gunther Van den Hove en Wim Bradt, voor een gelijkaardige bolide met het nummer #100, bestuurd door Roland Van Asch en de enige vrouw in de wedstrijd, Sigrid Maes.
 
In de Divisie 1 tenslotte zette de Vauxhall Astra Coupé #777 van de ‘jonge honden’ Philippe Ménage en Guy Katsers de toon gedurende de volle 200 minuten, om uiteindelijk te zegevieren voor de Renault Clio Cup #510 van Jérôme Vernaillen, Kenny Boeykens en Henry Franken. De laureaat in de klasse D (2,5 liter), en de beste BMW 325i Clubsport, de #169 van Poitevin-Lammens, vervolledigden het podium van deze divisie. Binnen de categorie gingen ze voor aan de gelijkaardige Duitse machines van Denys-Eyckmans (#66) en Werckx-Werckx (#3), terwijl de Renault Clio Cup #659 van Raemaekers-Close-Raas de derde plaats bezette in de klasse B (2 liter). In hun kielzog volgden de Honda Civic #6 van De Laet-Van Billoen, de Renault Clio Cup #55 van Naniot-Naniot-De Dobbeleer-Ost en de Suzuki Baleno #88 van ‘Young Guns’ Petralia-Gallina-Dauw. Noteren we de afwezigheid op de startgrid van de Renault Clio Cup #37 van Deger-Jeukenne-Debroux-Börner, slachtoffer van een motorbreuk tijdens de kwalificaties, en het ongelukkige forfait van de Porsche Boxster #24 van Neutelers-Beeckman-Denis. Dat effende het pad voor de BMW Clubsport in de klasse D.
 
In de kleinste klasse (Klasse A – 1600cc) liet de Honda Civic #48 van Businaro-Ooms-Habran de tegenstand slechts kruimels over. Op een bepaald moment toonden ze zich zelfs binnen de top 5 algemeen van de Divisie 1!  De Renault Clio #69 van Rogier Van Kuyk liep al heel vroeg tegen problemen aan en het was dan de andere Honda Civic, de #118 van Ronveaux-Faucon-Pons, die met de zilveren plak ging lopen.
 
En de kampioenen zijn…
 
Bij een laatste kamp op het einde van het seizoen denkt men uiteraard aan het toekennen van de titels binnen de divisies en de klassen. Aangezien het puntenbarema voor de Zolder 200 werd verdubbeld, dienden we te wachten tot alles was uitgeteld voordat we de resultaten konden bekendmaken…resultaten die ondanks alles nog steeds officieus zijn!
In Divisie 1 liet de ultieme overwinning van Ménage-Katsers hun toe om in extremis nog de titel te pakken voor het duo De Laet-Van Billoen en de voormalige leiders Charlier-Simon-Zahnen, die helaas afwezig waren tijdens de finale. De zilveren medaille van het trio Semoulin-Semoulin-Heyninck in deze Zolder 200 was voldoende om de kroon in Divisie 2 te schenken aan de Semspeed clan, die zo voorgaan aan de twee rijders van Peugeot DRM Motorsport, Pierre Dupont en Matthieu de Robiano. Raphaël van der Straten haalt de titel binnen in de Divisie 3, voor het trio op de Mégane Trophy, Asnong-Divoy-Frère. En tenslotte wordt in de Divisie 4 de familie Buffet beloond voor hun ijver met een meer dan verdiende titel. Binnen de klassen komen de titels van 2018 toe aan Businaro-Habran (kl. A), Ménage-Katsers (kl.B), Denis-Neutelers (kl.D), Maes-Van Asch (kl.E), Semoulin-Semoulin-Heyninck (kl.F), Buffet-Buffet (kl.G+), Martinet-Blugeon (kl.G-), van der Straten (kl.S+), Asnong- Divoy-Frère (kl.S-), Claes-Van Asch (kl.X) en Verbeke-Smets (kl.2.0T). Proficiat aan allen!
 
Vraag het programma 2019 !
 
De promotoren van de Hundred Series by BGDC profiteerden ook van deze laatste samenkomst van het seizoen om al een tipje van de sluier op te lichten van de kalender voor 2019. Die zal zes afspraken tellen en lukt in een krachttoer met drie wedstrijden op het circuit van Spa-Francorchamps, twee op het circuit van Zolder en een verplaatsing op Franse grond met Magny-Cours, in de streek van de Nièvre.
 
Het seizoen zal aanvangen in Zolder op 30 maart met de Terlaemen 200. Dan volgen de  Magny-Cours 200 op 19, 20 en 21 april, een meeting die wordt georganiseerd door de  BGDC! Opeenvolgend zijn er dan twee verplaatsingen naar Francorchamps, op 25 en 26 mei, en op 12 en 13 juli (in het voorprogramma van de populaire 25 Uren VW Fun Cup). Een tweede bezoek aan het circuit van Zolder is er op 12 oktober (Zolder 200), en de finale is er op Francorchamps op 26 oktober, deze keer in het voorprogramma van de 24 Uren 2CV. Ziedaar een programma dat zeker op veel bijval zal kunnen rekenen…   

BGDC - Foto: Jacques Letihon



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op zondag 28 oktober 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Fun Festival.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons