van der Horst

Zolder 200: Team VDB, van ‘oef-momentje’ naar overwinning

Hoogwerf/Teirlinck - SEAT Cupra
Hoogwerf/Teirlinck - SEAT Cupra
Afgelopen weekend op circuit Zolder in hartje Limburg werd de voorlaatste manche van de 100 Series verreden, een autosportkampioenschap voor toerwagens, met aan de start Team VDB uit Laarne. Door de heroïsche weersomstandigheden werd het een wedstrijd om niet snel te vergeten.
  • LTF
Na testwerk op donderdag en vrijdag verscheen het team van de familie Van den Berge uit Laarne meer dan voorbereid aan het raceweekend. Een weekend dat volgens alle beschikbare weermodellen overwegend droog zou verlopen. De chronoritten werden na wat ochtendmiezer op een opdrogend asfalt verreden. Met de Cupra TCR was Yardy Hoogwerf, de snelle Nederlander van het team, goed voor een 8e tijd op de algemene startgrid en de 2e tijd in de klasse. Verrassend op de algemene pole position was de Cupra TCR van het andere Oost-Vlaamse team GTE Racing uit Melle te vinden, met een weergaloze ronde tegen de klok van youngster Maxim Van Den Hove. Meteen een groot gat te dichten in de wedstrijd dus.

Maar die overwegend droge weermodellen waren duidelijk buiten de grillige weergoden gerekend. Waar iedereen op slicks leek te gaan starten, liet de regen zich gelden tijdens de startopstelling. Wat volgde was een haastige aanvoer van regenbanden voor een 30-tal wagens. De monteurs van Team VDB kropen daarbij ook nog snel onder de wagen om over te schakelen op een regensetup. En dat loonde, want Yardy spurtte bij het ingaan van de tweede ronde meteen naar de 1e plaats in de klasse en een 5e plaats algemeen. Daarbij moest hij enkel een handvol Porsches en een Ford V8 voor zich dulden. De voorbode van een memorabele race.

Na een kleine 20 minuten wedstrijd gingen de hemelsluizen pas echt open. De afvoergootjes in de pitstraat spuwden het water uit en de piste werd omgetoverd tot een waterglijbaan. Omstandigheden waarbij in de Formule 1 met de rode vlag zou worden gezwaaid, maar dus niet in dit geval. Er moesten zelfs een aantal schuivers aan te pas komen alvorens de safety car op de baan werd geroepen. Bij één van die schuivers door aquaplaning kon de Cupra van Team VDB maar net een vastgeraakte wagen in de grindbak ontwijken. Een klein ‘oef-momentje’ dus, gelukkig zonder veel erg. Een aantal concurrenten hadden minder geluk en verloren kostbare tijd. 

Eens de weg was vrijgemaakt en de safety car de baan opnieuw verliet, toonden Yardy Hoogwerf en de Cupra TCR zich een waar regenduo. De Nederlander bracht de Spaanse bolide na een stint van maar liefst 105 minuten op een algemene 2e plaats naar binnen voor een eerste pitstop. Zijn teamgenoot Steven Teirlinck, gecoacht door Lamborghini-piloot Cédric Wauters, kon op zijn beurt aanknopen met een strak tempo om de concurrentie op voldoende afstand te houden. Een sterke prestatie van de Gentenaar, die daarmee zijn tweede plaats in het rijderskampioenschap verstevigde. Hoogwerf mocht uiteindelijke de race nog volmaken om zo, na meerdere podiumplaatsen eerder dit seizoen, voor het eerst naar de overwinning te rijden.

De ontlading in de wagen en aan de pitmuur was groot. “In dergelijke zware en verraderlijke omstandigheden zie je echt de sterkte van dit team naar boven komen. Voor de piloten was een hoge concentratie vereist en zij bleven foutloos. En hoe het technisch team net voor de start en tijdens de pitstops zonder verpinken omgaat met alle veranderingen tijdens zo’n race, daar mogen ze echt trots op zijn,” besluit team manager Stijn Van den Berge.

Een mooi orgelpunt dus van een beladen weekend. Uitkijken nu naar de seizoensafsluiter over twee weken op het circuit van Spa-Francorchamps voor de Franco 200. Een wedstrijd die doorgaat in het kader van de 24u 2CV/C1.

Persbericht Team VDB



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op donderdag 20 oktober 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Fun Festival.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons