van der Horst

Zolder: Barry Maessen scoort op Circuit Zolder eerste overwinning met Vicora V8

Racingteam Venray - Vicora V8
Racingteam Venray - Vicora V8
Barry Maessen heeft op Circuit Zolder de eerste overwinning met zijn nieuwe Vicora V8 gescoord. In een natte maar spannende race was Maessen onder andere het duo De Graaff/Grouwels en Kox/Pronk te snel af. In de GT-divisie ging de overwinning naar Henk Thuis, in de GTB-divisie waren Ferdinand Kool en Max Koebolt de gevierde mannen.
Kox Racing Team - Lamborhini Gallardo GT3
Kox Racing Team - Lamborhini Gallardo GT3
De van pole position gestarte Nico Pronk kon bij de start van de race de leiding behouden, voor Viper-coureur Robert de Graaff. Pronk kwam echter meteen onder druk te staan van een paar coureurs, want naast De Graaff sloten ook Barry Maessen en Bob Herber meteen aan. Henry Zumbrink kwam bij de start in aanraking met Bob Herber en verloor hiermee veel tijd. Zumbrink was niet de enige Volvo-coureur met problemen, want in de opwarmronde was ook Kelvin Snoeks al teruggevallen. Snoeks moest hierdoor meteen beginnen met een inhaalrace.

Pronk kon de leiding in de race twee ronden behouden, maar moest daarna toch toestaan dat Barry Maessen, Robert de Graaff en Bob Herber hem verschalkten. Tussen De Graaff en Maessen begon daarna meteen een spannende strijd om de eerste plaats, die De Graaff voorlopig in zijn voordeel besliste.
 
De Graaff kon hierna een klein gaatje slaan ten opzichte van zijn achtervolgers Barry Maessen en Bob Herber, die bovendien in fel gevecht met elkaar waren. Daarachter was ook Kelvin Snoeks snel onderweg, want na de problemen in de opwarmronde was de Volvo-coureur inmiddels opgeklommen naar de vierde plaats, voor Nico Pronk.
 
In de tiende ronde lukte het Bob Herber om de tweede plaats van Barry Maessen af te pakken. De strijd tussen dit tweetal was daarna echter nog niet verstreken, want niet veel later haalde Barry Maessen Bob Herber weer in.

Team Raceart - Dodge Viper GT3-R
Team Raceart - Dodge Viper GT3-R
Ook na de pitstops was het de RaceArt Viper die op de eerste plaats lag, daarachter gevolgd door Barry Maessen. Bij de Lamborghini van Kox Racing had Peter Kox het stuur overgenomen van Nico Pronk en dat was meteen terug te zien in de rondetijden. Kox was veruit de snelste man in het veld en lag na de pitstops op de derde plaats. Daarachter lag Martin Lanting op plaats vier. Voor Kelvin Snoeks was de race op dat moment helaas al voorbij, want de Volvo-coureur had zijn auto met schade in de pitbox moeten parkeren.
 
Roger Grouwels, die het stuur had overgenomen van de RaceArt Viper, kon zijn eerste plaats in de slotfase van de race niet behouden. Barry Maessen kon namelijk de eerste plaats van Grouwels afpakken en kon daarna ook meteen een gat slaan van een paar seconden. In de slotfase van de race kwam de overwinning van Maessen niet meer in gevaar.

Roger Grouwels zag in de slotfase Peter Kox nog dichtbij komen, maar de voorsprong van de Viper-coureur op Kox was groot genoeg om de tweede plaats te behouden. “Ik deed mijn best om Barry achter me te houden, maar ik had nog nooit met de nieuwe Viper in de regen gereden”, legde Roger Grouwels na afloop uit. “Barry zat bovendien al in zijn ritme omdat hij de eerste stint ook al had gereden en ik niet. In dit soort omstandigheden ben je toch in het voordeel als je alleen rijdt. Maar we mogen niet klagen, een tweede plaats is voor ons ook een super resultaat!”
 
Bij de start ging het in de GT-divisie fout voor Thierry Verstraete. De Lamborghini-coureur ging in de rondte in de eerste bocht en kon hierdoor achteraan aansluiten. Patrick van Glabeke kreeg hiermee de eerste plaats in handen, voor Craig Wilkens en Henk Thuis.

Wilkens en Thuis waren in de beginfase van de race meteen verwikkeld in een spannend gevecht. Wilkens probeerde zijn tweede plaats te behouden, maar slaagde daar niet in. In de derde ronde kon Henk Thuis dan ook Craig Wilkens verschalken.
 
Hierna kwam voor dit tweetal meteen Patrick van Glabeke in beeld. Van Glabeke had in de beginfase de leiding in de GT-divisie in handen maar zag in de regen zijn achtervolgers snel dichterbij komen. In de zesde ronde lukt het zowel Henk Thuis als Craig Wilkens om de Ferrari 458 GT3 voorbij te steken.

Henk Thuis kon zich hierna niet losweken van Craig Wilkens, die de druk er bij Henk Thuis flink op bleef houden. Het lukte de Viper-coureur niet veel later dan ook om Henk Thuis weer in te halen en de eerste plaats in de divisie over te nemen.
 

Curbstone FMA Racing - Ferrari 458 GT3
Curbstone FMA Racing - Ferrari 458 GT3
Na de pitstops was het toch Henk Thuis die weer de eerste plaats in handen had gekregen. Carig Wilkens en Aaron Scott hadden namelijk veel resultaatseconden en vielen hierdoor terug tot de tweede plaats. Frédérique Jonckheere had bij de Curbstone-Ferrari het stuur overgenomen van Patrick van Glabeke en lag daarmee op de derde plaats in zijn klasse, voor de Radical RXC van het duo Daniels Dujaryn.

Thuis zag in de slotfase van de race zijn eerste plaats niet meer in gevaar komen. De Radical-coureur boekte dus met zijn Radical RXC een solide overwinning in de regen, voor Craig Wilkens en Aaron Scott. Patrick van Glabeke en Frédérique Jonckheere completeerden met een derde plaats het podium.

In de GTB-divisie had Steve Vanbellingen geen goede start van de race, want de BMW-coureur schoot bij post 14 van de baan en kwam daarna in aanraking met de muur. De auto van Vanbellingen liep hierbij veel schade op en de BMW-coureur moest dan ook zijn race voortijdig staken. De leiding in de GTB-divisie was op dat moment in handen van Max Koebolt, voor Raf Vleugels in de Ferrari 458 Challenge en Daan Meijer in de Porsche 997 GT3 Cup.
 
Koebolt kon in de beginfase van de race zijn eerste plaats behouden, maar zag in zijn spiegels dat Raf Vleugels niet ver van hem verwijderd was. Daarachter lag Daan Meijer op de derde plaats, Marcel van Berlo op positie vier en Verhelst op plaats vijf.

Bij deze groep viel Daan Meijer vlak voor het pitstopwindow weg. De Porsche-coureur schoot namelijk voor het opkomen van de heuvel van de baan en eindigde met zijn auto in de grindbak. De Porsche van Meijer kon daarna nog wel uit de grindbak gesleept worden, maar Meijer had inmiddels wel een achterstand van twee ronden op de rest.
 
Ook na de pitstops was het de DayVtec Corvette van Ferdinand Kool en Max Koebolt die op de eerste plaats lag. Ferrari-coureur Fawe lag op de tweede positie, voor de Porsche 991 GT3 Cup van het duo Verheyen/Verhelst. Daar weer achter lagen Vandereyt en Marcel van Berlo op de posities vier en vijf.

In de slotfase van de race veranderde de top drie van de GTB-divisie niet meer, waardoor Ferdinand Kool en Max Koebolt weer een overwinning op hun cv konden bijschrijven. Ferrari-duo Vleugels/Fawe eindigden op de tweede positie, voor het duo Verheyen/Verhelst in de Porsche 991 GT3 Cup.

Volledige uitslag van de race

Foto's: Marnik Mouchaers




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op zaterdag 28 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Superprix.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons