van der Horst

Zolder: Henry Zumbrink neemt revanche voor zaterdagrace met overwinning in race op zondag

Syntix Superprix: Beelden van de Super GT Divisie
Henry Zumbrink heeft de zondagsrace van de Supercar Challenge powered by Pirelli GT-divisies tijdens de Syntix Superprix op Circuit Zolder op zijn naam geschreven. De Volvo-coureur pakte in een natte race de overwinning vlak voor teamgenoot Kelvin Snoeks en het duo Pronk/Kox. In de GT-divisie ging de overwinning naar Henk Thuis, Marcel van Berlo zegevierde in de GTB-divisie.
Ook deze race werd door de natte omstandigheden gestart achter de safety car, zodat de coureurs aan de tricky omstandigheden konden wennen en het veld verder uit elkaar zou liggen bij de echte start.

Syntix Superprix: Beelden van de Super GT Divisie
Bij de start van de race pakte Henry Zumbrink meteen de leiding, daarachter gevolgd door Barry Maessen. Nico Pronk volgde daar weer achter op de derde plaats, met Roger Grouwels op positie vier. Barry Maessen kreeg daarna echter meteen een drive-through, omdat de Vicora-coureur de Viper van Grouwels na het opheffen van de SC-situatie al voor de start-finishlijn had ingehaald.
 
Zumbrink en Maessen, die hun drive-through nog moesten maken, konden in de eerste ronden flink uitlopen op hun concurrenten. Nico Pronk lag namelijk op de derde positie maar was verwikkeld in een felle strijd met Roger Grouwels. Daarachter lag Kelvin Snoeks op de vijfde positie, voor Bob Herber.
 
In deze groep slaagde Snoeks er in om meerdere posities goed te maken. De Volvo-coureur kwam hierdoor in de zevende ronde al op de tweede positie te liggen, ook omdat Barry Maessen op dat moment zijn drive-through al had gemaakt. Maessen was na zijn drive-through op de vijfde positie in zijn divisie terug op de baan gekomen.

Syntix Superprix: Beelden van de Super GT Divisie
Henry Zumbrink kon ondertussen zijn voorsprong in de race steeds verder vergroten. De Volvo-coureur was veruit de snelste man op de baan en liep ronde na ronde uit op zijn achtervolgers. Kelvin Snoeks lag nog steeds op de tweede plaats, maar daarachter was Barry Maessen op stoom. De Vicora-coureur kon na zijn drive-through al snel Roger Grouwels weer inhalen en reed daarna richting Kelvin Snoeks.
 
Ook na de pitstops was het Henry Zumbrink die de leiding in de wedstrijd in handen had, gevolgd door Kelvin Snoeks en Barry Maessen. Berry van Elk was met zijn Mosler MT900 GT3 inmiddels opgeklommen naar de vierde plaats maar hij voelde de hete adem in zijn nek van Robert de Graaff in de RaceArt Viper GT3-R. Berry van Elk was snel onderweg, maar Robert de Graaff deed er alles aan om het gat naar de Mosler-coureur te verkleinen.

Syntix Superprix: Beelden van de Super GT Divisie
Ronde na ronde kon De Graaff zijn achterstand op Van Elk verkleinen en na 25 ronden lukte het de Viper-coureur om Van Elk in de chicane voor de heuvel op knappe wijze buitenom in te halen. De Graaff pakte hiermee de vierde plaats in de wedstrijd over. Niet veel later verloor Berry van Elk ook de vijfde plaats in de wedstrijd, ditmaal aan Peter Kox.
 
Kox was in zijn stint ontketend en was veruit de snelste man op de baan. De Lamborghini-coureur kon na het inhalen van Van Elk niet veel later ook Robert de Graaff inhalen en reed in de laatste ronden ook nog naar Barry Maessen toe. Maessen probeerde in de laatste ronde zijn derde plaats te verdedigen, maar Kox was slim en zag toch nog kans om de Vicora te verschalken.

Aan Henry Zumbrink ging dit alles voorbij, hij won de race voor teamgenoot Kelvin Snoeks. Nico Pronk en Peter Kox pakten in de laatste ronde dus nog de derde plaats.
 
Syntix Superprix: Beelden van de Super GT Divisie
Toch was de voorsprong van Zumbrink op Kelvin Snoeks in de laatste ronden niet zo heel groot meer. “Ik was gestart op gebruikte banden want ik wilde in de beginfase van de race meteen een mooie voorsprong opbouwen”, verklaarde Zumbrink. “Dat plan slaagde, maar daardoor had ik het in de slotfase wel moeilijk. Toen ik Snoeks in mijn spiegels zag komen heb ik nog een tandje bij moeten zetten, wat niet gemakkelijk was met alle achterblijvers. Maar ik ben blij dat het is gelukt!”

In de GT-divisie verliep de eerste ronde niet goed voor Patrick van Glabeke. De Ferrari-coureur ging in de rondte bij het uitkomen van de eerste chicane en verloor daarmee veel posities. Pieter Dubois kon de Ferrari bovendien maar net ontwijken.
 
Syntix Superprix: Beelden van de Super GT Divisie
Pieter Dubois pakte hierdoor wel de leiding in de wedstrijd, gevolgd door Craig Wilkens in de Viper GT3. Henk Huis lag daarachter met zijn Radical RXC op positie drie, gevolgd door merkgenoten Daniels/Dujardyn.



Na de pitstops had Thierry Verstraete de aan de leiding liggende Syntix Lamborghini in handen gekregen van Pieter Dubois. Henk Thuis lag op de tweede plaats in zijn divisie, met daar weer achter het duo Daniels/Dujardyn, Wilkens/Scott en Van Glabeke/Jonckheere.
 
In de slotfase van de wedstrijd kon Aaron Scott de Radical RXC van het duo Daniels/Dujardyn nog verschalken. Ook aan de kop van de GT-divisie was het nog zeer spannend, met Thierry Verstraete die de leiding in handen had maar Henk Thuis die de Lamborghini-coureur snel binnen hengelde.

Verstraete kon dan ook zijn eerste plaats in de divisie niet behouden. Henk Thuis pakte de overwinning in de GT-divisie, voor Pieter Dubois en Thierry Verstraete. Craig Wilkens en Aaron Scott eindigden op de derde plaats in de klasse, voor het duo Daniels/Dujardyn. Patrick van Glabeke en Frédérique Jonckheere, koplopers in het kampioenschap, kwamen ditmaal niet verder dan een vijfde plaats.
 
Syntix Superprix: Beelden van de Super GT Divisie
In de GTB-divisie pakte Max Koebolt bij de start de leiding, daarachter gevolgd door Steve Vanbellingen, Raf Vleugels en Daan Meijer. De Ferrari van het duo Vleugels/Fawe kon Vanbellingen al snel verschalken en zette daarna koers richting koploper Kool.



Daarachter was de strijd om de derde plaats spannend. Daan Meijer had inmiddels de derde positie afgepakt van Steve Vanbellingen en Vanbellingen stond daarna ook meteen onder druk van Marcel van Berlo. Daarachter volgden de Porsches van het duo Verhelst/Verheyen en Vandereyt/Detavernier al op ruime achterstand.
 
Aan de kop van het veld was Max Koebolt ondertussen zijn eerste plaats verloren aan de Ferrari van het duo Vleugels/Fawe. Niet veel later pakte daarachter Marcel van Berlo de vierde positie af van Steve Vanbellingen.
Lang konden Vleugels en Fawe niet van hun eerste plaats genieten. Na 25 minuten schoot de Ferrari namelijk van de baan in de eerste linkse waarna de marshalls de auto weer uit de grindbak moesten slepen. Hierdoor kreeg Max Koebolt de eerste positie weer in handen.

Syntix Superprix: Beelden van de Super GT Divisie
Na de pitstops had Marcel van Berlo optimaal kunnen profiteren van de vele resultaatseconden voor het duo Koebolt/Kool en Daan Meijer. De Porsche van Verhelst/Verheyen had op dat moment al een grote achterstand, nadat deze van de baan was gespind. Achter Marcel van Berlo lag Daan Meijer op de tweede positie, maar Ferdinand Kool lag de Porsche-coureur op de hielen. Ward Sluys lag daarachter op positie vier.
 
In de slotfase van de race was de strijd om de eerste drie posities nog zeer spannend. Marcel van Berlo had de leiding in handen, maar Daan Meijer en Ferdinand Kool zaten op het vinkentouw. Marcel van Berlo hield ondanks de druk echter knap stand en pakte de overwinning, voor Daan Meijer en het duo Kool/Koebolt.

Volledige uitslag van de race

Foto's: Marnik Mouchaers




Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op zondag 29 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Superprix.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons