Syntix Superprix: Naar een duel Norma versus Wolf met de GT’s als scheidsrechters?
“Wij komen aan de start met slechts één ambitie en dat is winnen,” klinken Bert Longin en Anthony Kumpen in koor. “Door de opgave in de eerste race en ons verstek voor Spa moeten wij onze titelambities een beetje bijstellen. Komend weekend willen wij daarom met niks minder dan een 1ste plaats vrede nemen. Aan de voorbereiding zal het niet liggen, want wij hebben precies op Circuit Zolder een doorgedreven testprogramma afgewerkt, waarbij wij ons samen met de technici van Wolf Cars hebben gebogen over de elektronicaproblemen. Dankzij de races in Nascar Whelen Euro Series hebben wij niet stilgezeten en verkeren we in supervorm, terwijl Frank (Beliën) uitvoerig de gelegenheid kreeg om rondjes te draaien achter het stuur van de Wolf. Dus, ja, wij beschouwen ons als de grote belagers van de tot hiertoe alleswinnende Norma...”
Stond er geen maat op de heerschappij van het duo De Cock-Joosen in het algemeen klassement en uiteraard Belcar 2, dan mogen we stellen dat de strijd in Belcar 1, lees de klasse van de GT’s, tot op enkele ronden van de finish ongemeen spannend bleef. Na het vroegtijdig k.o. van de #95 Focus V8 van VDS Racing Adventures namen de Porsches 991 van MExT Racing (Wauters-Wauters-Stevens) en Speedlover (Verheyen-Despriet en Paque-Paisse) het op tegen de #2 Ferrari 458 Challenge van de Thiers-broers. Het was het trio van de MExT Porsche dat het spel het slimst speelde...
“Voor de tweede keer op pole in Belcar 1 en ook nu weer op een boogscheut van de geblokte vlag nog aan de leiding,” blikt Frank Thiers terug. “Ik was ervan overtuigd dat wij na de interventie van de safety car en met nog twee ronden te gaan, de meerdere zouden kunnen blijven van de MExT Porsche. Helaas slaagden zij erin om in extremis regenbanden te laten aanrukken en hierdoor zag ik Kris Wauters als een raket op mij terugkeren. Dus nogmaals tweede. Wij gaan opnieuw voor de eindzege in Belcar 1 en het is duidelijk geworden dat de strategie van pitstops en bandenkeuze beslist over winst en verlies. Enkel pech van de proto’s – die spelen duidelijk in een andere klasse – zou ons kunnen toelaten helemaal voorin te finishen. Tenzij het dit weekend regent, want dan zijn zij in het nadeel.”
De top 3 in de punten van Belcar 3 wordt gevormd door Guillaume Dumarey, het duo Niels Lagrange-John Rasse en de Verhoeven-broers. Allemaal BMW’s en samen in dezelfde klasse, maar uitkomende in verschillende competities. De zege in Belcar 3 ging in Francorchamps naar de Hamofa-BMW M3 GTR van Rob en Kris Verhoeven en zij kregen op het podium het gezelschap van VGL Racing Saker RAPX-rijders Ronald Thienpont, Luc Branckaerts en Danny Wagtmans. Rasse en Lagrange pakten nog de 3de plaats en scoorden de dikste punten in de BMW M235i Racing Cup.
“In zuivere snelheid is de BMW van Verhoeven geen partij voor onze 235i,” stelt Niels. “In de BMW M235i Cup daarentegen wordt gestreden met gelijke wapens en hiervan kregen we nogmaals het bewijs tijdens de mixed race in Spa waar wij voor de zege op het scherp van de snee vochten met Dumarey en Redant-Vanneste. Voor mijn terugkeer dit jaar naar de competitie liet ik bewust mijn oog vallen op de M235. Prijs/kwaliteit, organisatie, ontvangst en zoals gezegd op de piste een toffe strijd. In John Rasse heb ik een uitstekende co gevonden, die als ex-kampioen in de Lotus Cup al bewees dat hij aan een stuur kan draaien.”
Aan de leiding van Belcar 3 staat Guillaume Dumarey. Na een eerste uitstap in de BMW Cup samen met broer Maxime besloot de 28-jarige PK Carsport-rijder dit jaar solo te gaan.
“Omdat ik op die manier kan beschikken over meer track time en... ik dien geen rekening te houden met fouten of gedrag van een co. Ik ben volledig verantwoordelijk voor het eindresultaat. Fysiek is het niet te onderschatten, want ik moet 125’ voluit blijven gaan. Van start tot finish. Tijdens de verplichte pitstop win ik misschien wat tijd bij het “wisselen” – uit- en terug instappen – maar ik moet toch even lang halthouden als de duo’s.”
In Belcar 4 staat de #14 Skylimit Yokohama Race Team/Ford Mustang Ecoboost van Davy Suffeleers en Menno Kuus mooi aan de leiding, voor de #21 Comparex Racing by EMG Motorsport BMW M3 van Steve Vanbellingen en Wiebe Wijtzes. De #9 Yokohama Power Racing-Mustang van Olivier Hermans en rallyrijder Chris Van Woensel is 3de in de voorlopige puntenstand.
“Dit hadden we niet verwacht,” klinkt het bij Jean-Marc Valckenaere, de bezielende kracht achter de komst van de Mustang in Belcar. “Dit jaar beschouwden we als een testjaar, ter voorbereiding van 2017. De auto is nog in volle ontwikkeling en voor de komende race passen we enkele evoluties toe. We maken, stap per stap, vooruitgang en dat we zo goed staan gerangschikt is in de eerste plaats te danken aan de betrouwbaarheid van de machines. Dat stemt ons zeer tevreden. Na de 24 Uren van Zolder gaan we de balans opmaken en beslissen in welke richting de auto zal evolueren voor de uiteindelijke Cup die we in 2017 willen opstarten.”
Na twee achtereenvolgende overwinningen zijn Luigi, Giovanni en Lorenzo Donniacuo in de #58 GD Sport BMW Clubsport de gedoodverfde kanshebbers in Belcar 5. Tijdens de Spa Euro Race moesten ook zij in de eindfase nog even op het gas gaan om de zege veilig te stellen.
Zegt Lorenzo over de Hitchcock-finale: “Op 5 minuten van de eindmeet konden Bernard Claes en Benoît Philips ons nog een hele tijd bedreigen en het was pas na het verdwijnen van de safety car dat ik erin slaagde om het verschil te maken en de 1ste plaats veilig te stellen. En, zondagavond willen we onze leidersplaats in Belcar 5 behouden. Omdat er tijdens de 24 Uren van Zolder dubbele punten vallen te verdienen, zou de beslissing over de titel wel eens kunnen vallen na de etmaalrace. Onze opdracht voor het komende weekend is daarom zo hoog mogelijk finishen en de volle pot pakken!”
Naast het duo in kwestie van de DZ Competition #325 toonden Jimmy De Breucker en Bart Van Haeren in de QSR Racing BMW dat de familie Donniacuo ook met hen rekening dient te houden. Na een gesmaakte eerste deelname in Belcar 5 tekent Bart Van Haeren – die in 2014 nog Belgisch kampioen werd in BRCC Cup – opnieuw paraat achter het stuur van de #57 BMW Clubsport Trophy.
De derde race van het Belcar Endurance Championship is opnieuw een one day-meeting, met kwalificaties op zondagochtend 3 juli om 11u25 en de start van de 125’ durende race om 16u10. Voor concurrenten die op voorhand willen proefdraaien, is er op zaterdag om 13u05 een 45’ durende Free Testing.
--- Tussenstand Belcar Endurance Championship 2016 (pdf) ---
Belcar Media press
Tweet