van der Horst

Zolder Historic GP: Dubbel voor VR racing by Qvick Motors

VR Racing by Qvick Motors - BMW E36 STW
VR Racing by Qvick Motors - BMW E36 STW
In het kader van de Zolder Historic GP en de 60ste verjaardag van Circuit Zolder kon de Belcar Historic uiteraard niet ontbreken, al was het amper twee weken geleden dat ze nog aan de bak kwamen tijdens de Spa Summer Classic in Francorchamps. 42 wagens gingen van start voor het derde weekend van het seizoen. Het seizoen telt vijf weekends en dus na de wedstrijden in Zolder van afgelopen weekend zijn we over halfweg. Er restten nu nog de Spa Six Hours en de afsluitende races op de Nürburgring.
Start race 1
Start race 1
Ieder raceweekend binnen de Belcar Historic Cup telt twee races en zodoende waren we na het New Race Festival en de Spa Summer Classic aanbeland bij de vijfde en zesde manche van het kampioenschap. Ondanks het feit dat er nog enkele knopen binnen de puntentelling dienen te worden ontward mochten Brauneiser (Ford Escort), Floris Fick (BMW 2002), Guy Fastres (BMW M3) en Ilaria Stalliviere (Renault Clio) als virtuele leiders in hun respectievelijke platformen 1, 2, 3 & 4 richting Zolder. We schijven virtueel omdat de acht beste resultaten van de tien te verrijden races in rekening worden gebracht aan het eind van het seizoen. Het seizoen telt in totaal vijf weekends van telkens twee races. Tien in totaal dus waarvan de acht beste resultaten worden samen geteld. Piloten die in het begin van het seizoen pech
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
hadden of forfait gaven zijn dus een gans seizoen op achtervolgen aangewezen, maar kunnen wel rekenen op de twee verplichte schrapresultaten om hun kansen op de titel in te schatten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat geen enkele van de regerende kampioenen Dieter Kuijl, Wim Kuijl, Luc Moortgat en Tim Kuijl nu reeds aan de leiding staat. Die kregen reeds hun deel van de pechkoek en vechten zich een baan terug naar de kop van het kampioenschap in hun respectievelijke platformen en klassen.

Ondanks dreigende wolken, vooral op zondag, werden zowel de kwalificatie als de twee races verreden in droge weersomstandigheden.

Kwalificatie: Poles voor Erik Qvick, Wim Kuijl, Luc Moortgat & Dieter Kuijl in respecteivelijke platformen
Startgrid race 1
Startgrid race 1
Tijdens de kwalificatie was het opnieuw de BMW E36 STW van VR Racing by Qvick Motors die de snelste chrono op de tabellen zette. De ex BMW Motorsport Super Touring met Erik Qvick aan het commando kwam gehavend uit de strijd in Spa, maar kwam opnieuw gezond voor de dag. Hij pakte de pole algemeen met amper 27/100 sec. voor op de BMW E36 van regerend kampioen Tim Kuijl, die op zijn beurt een kleine halve seconde sneller was dan zijn broer Wim die met een derde plaats algemeen zijn Ford Capri op de pole parkeerde in platform 2. Luc Moortgat pakte in zijn Porsche 963 3.8l RS via een vierde chrono algemeen de pole in platform 3 met een verschil van 12/100 sec. op de Capri.
De twee eerste startlijnen stonden dus heel dicht bij elkaar en dat deed het beste vermoeden voor de strijd tijdens de
Ko Koppejan - Mercedes 190 16v Evo
Ko Koppejan - Mercedes 190 16v Evo
races. Georgio Katsikis die met zijn bijzonder krachtige Opel Kadett uitkwam in de gastklasse (5) zette zijn bolide op de vijfde startplaats en was 5/100 of een bumperlengte sneller dan de Corvette C4 van Luc Branckaerts. Guy Fastres (BMW M3), Ko Koppejan (Mercedes), Theunissen/Thaens (BMW E36) en de BMW E30 M3 van Fred Krab sloten de top 10 af voor nog een aantal kleppers zoals Jan Van Elderen (Sierra Cosworth), Eric Nulens (Porsche 964) en Dieter Kuijl die zijn Ford Capri Weslake op de pole zette in platform 1.

Marc Roessle - Ford Escort MkI
Marc Roessle - Ford Escort MkI
Met een 13de en 14de chrono zaten de Escort MK1 van Marc Roessle en de Mazda RX3 van Gust Van Haelst dicht bij elkaar en dat beloofde een intense strijd binnen platform 2.
De kwalificatie werd ontsierd door een aanrijding tussen de Nissan Primera van Guy François en de Porsche 964 Cup van Eric Nulens. Dat resulteerde in een spijtige opgave van de mooie BTCC-Primera en fikse schade aan de Porsche die zijn weg kon verder zetten.

Race 1: Combinatie Erik Qvick / BMW E36 STW te snel voor de concurrentie
VR Racing by Qvick Motors - BMW E36 STW
VR Racing by Qvick Motors - BMW E36 STW
Tijdens de start van race 1 wist Oostendenaar Erik Qvick zijn leiderspositie te behouden voor Tim Kuijl, Luc Moortgat en Wim Kuijl. Jan Van Elderen wist op te rukken richting kampioenschapsleider in platform 3, Guy Fastres, terwijl ook de Mercedes van Ko Koppejan zich vooraan kwam manifesteren. Luc Moortgat plantte zijn Porsche in het spoor van de BMW van Tim Kuijl en kon in de zesde ronde richting p2. Maar toen was Qvick reeds vertrokken met een race over 18 ronden aan een constante rond de 1’42”. Hij liep weg van de concurrentie en kwam over de finish met een voorsprong van 24 seconden op de Porsche van Moortgat die de zege pakte in platform 4 en 39 tellen op Tim Kuijl die de punten van
Strijd in het peloton
Strijd in het peloton
de tweede plaats pakt in platform 4 na merkgenoot Qvick. Wim Kuijl was van plan om een rustige race te rijden en zich niet te moeien met de strijd vooraan. Hij had zijn punten in platform 2 immers broodnodig en was onderweg om deze te winnen tot hij opnieuw en net als in Spa een wiel verloor en moest opgeven. De zege in platform 2 was tenslotte voor Marc Roessle na een fiks duel met de Mazda van Gust Van Haelst en de BMW 335 van Micaël Rausch. Zij zagen ook Floris Fick uitvallen in zijn BMW en deden zodoende een gouden zaak in de strijd om de titel. Achter de top 3 algemeen werd Luc Branckaerts knap vierde met zijn Corvette C3 voor Ko Koppejan en Guy Fastres. Jan Van Elderen reed een knappe eerste wedstrijdhelft en rukte op naar de zesde plaats. Maar hij moest nadien de rol lossen en werd
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth RS500
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth RS500
uiteindelijk negende achter Eric Nulens in de Porsche 964 en net voor de winnaar in platform 1, Dieter Kuijl die na zijn ongelukkige score in Spa ook de punten goed kan gebruiken in zijn rush richting titelverlenging. Na het forfait in Spa was ook het duo Theunissen/Thaens gebrand op een goed resultaat. Na een goede kwalificatie verliep de race vrij vlot, maar plots ontstond er zware vibratie aan de BMW waarop Bert Theunissen de wagen naar de pitlane stuurde. Achteraf bleek het om een flat spot te gaan en had Bert de race kunnen uitrijden.

Race 2: Erik Qvick, Luc Moortgat en Dieter Kuijl pakken de dubbel
Luc Branckaerts - Corvette C4
Luc Branckaerts - Corvette C4
De uitslag van race 1 diende als startgrid voor de 2de race waardoor we opnieuw de BMW E36 STW Erik Qvick op de pole zagen, geflankeerd door de gifgroene Porsche van Luc Moortgat en met de BMW E36 van Tim Kuijl en de Corvette C4 van Branckaerts op de tweede startrij. De Mercedes 190 evo1 van Koppejan en de BMW E30 M3 van Fastres deelden de derde rij voor de tweede M3 van Krab en de Porsche van Nulens. Jan Van Elderen (Sierra Cosworth en de Ford Capri Weslake van Dieter Kuijl die de pole had in platform 1 deelden de vijfde rij net voor de polesitter in platform 2, Marc Roessle met achter hem Samuel Verheggen in de tweede Mercedes 190 en een snel trio Van Haelst, Rausch, Vonk die altijd een mooie strijd leveren om het podium in platform 2. Wim Kuijl en Ben Thaens, die de tweede race op de wagen van Theunissen afwerkte, moesten achteraan starten en stonden voor een moeilijke opgave.

Luc Moortgat - Porsche 964
Luc Moortgat - Porsche 964
Ondanks een kanonstart van Moortgat was het opnieuw Qvick die de BMW STW op kop zette tijdens de openingsronde van de tweede wedstrijd. Vooraan ontstond er een mooi duel tussen Moortgat en Tim Kuijl tot deze laatste aan het eind van de wedstrijd zijn BMW E36 opnieuw aan de kant moest zetten met een opgeblazen motor, gevolgd door een brandje. Erik Qvick was  er opnieuw vandoor terwijl Branckaerts zich nog eens recht zette in de Corvette om de tweede plaats van Moortgat te bestoken en dus ook de zege in platform 3. Uiteindelijk haalde Qvick het opnieuw met een voorsprong van 21 seconden op Moortgat met Branckaerts in zijn zog. Koppejan en Fastres vochten nog een duel uit voor de vierde plaats algemeen terwijl Eric Nulens een mooie zesde plek scoorde in zijn Porsche 964 voor de BMW M3 van Fred Krab en de Ford Capri RS 3100 Cosworth van Wim Kuijl die eieren koos voor zijn geld en na een
Eric Nulens - Porsche 964
Eric Nulens - Porsche 964
bijzonder knappe inhaalrace vanuit de achterhoede won in platform 2 en zijn zuurverdiende punten incasseerde. Ben Thaens lukte ook een mooie inhaalrace en eindigde net binnen de top 10 en derde in platform 4. Dieter Kuijl pakt met een 12de plaats algemeen opnieuw winst in platform 1 en er was zoals voorspeld een mooi gevecht voor een podiumplaats na Wim Kuijl in platform 2 tussen Van Haelst, Rausch, Roesslé en Vonk.

Verrassende tussenstanden net na half seizoen
Dieter Kuijl
Dieter Kuijl
In de tussenstand van platform 1 voor FIA wagens is Dieter Kuijl via een dubbele zege opnieuw in het spoor gekomen van de Ford Escort van Brauneiser. In platform 2 komt na de brilscore van Floris Fick de Mazda van Gust Van Haelst aan de leiding voor ‘man van de regelmaat’ Dominique Holvoet, Marc Roesslé, Emiel De Weerdt en Floris Fick die een duik maakt in de tussenstand. Guy Fastres is in zijn BMW M3 nog steeds leider in platform 3 voor de Porsches van Eric Nulens en Luc Moortgat. Deze laatste begon door pech slecht aan het seizoen, maar won nu reeds viermaal op rij en komt vooraan post vatten. In platform 4 staat Ilaria Stalliviere nog steeds aan de leiding, maar de VR Racing by Qvick Motors BMW STW lijkt niet te stoppen en lukte reeds vier zeges algemeen.  

Foto's: Niels Vaeck
 



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons