Zolder Historic GP: Het seizoen is halfweg in Belcar Historic Cup 'Powered by St. Paul'
Platform 1: Kan Dieter Kuijl zijn suprematie aanhouden?
Wie naar de races komt kan niet naast de aanwezigheid kijken van de familie Kuijl dat met vier en soms vijf schitterende wagens zijn stempel drukt en trouwens met de firma St. Paul ook titelsponsor is van dit kampioenschap.
In platform 1 is Dieter Kuijl met zijn Ford Capri 3100 RS GAA Cosworth in ieder geval opnieuw vertrokken richting een titelverlenging. Hij won drie van de vier reeds verreden wedstrijden en werd éénmaal derde door brandstofproblemen. Bas Van Elderen en Andreas Fricke konden na het eerste raceweekend nog even aanklampen in het klassement met hun Ford Escort BDA MK1 en Renault Alpine A110 met in hun zog de Ford Escort RS2000 MK2 van het duo Trojan/Roessle en de Porsche 911 van Luc Geebelen. Dieter Kuijl is dus opnieuw torenhoog favoriet nadat hij ook tijdens de Zandvoort Historic GP bijzonder snel voor de dag kwam en tweemaal met zoon Wim op het podium stond.
Platform 2: Wim Kuijl voorlopig ongrijpbaar, maar concurrentie ligt op de loer
Wim Kuijl heeft in zijn Ford Capri 3100RS GAA Cosworth reeds een vier op rij gescoord met twee zeges in Francorchamps en twee op Circuit Zolder. Uiteraard is hij opnieuw torenhoog favoriet voor de vijfde en zesde manche van het seizoen. Maar de concurrentie is ook zeer regelmatig en ligt op vinkenslag om de leider te onttronen. Dan denken we vooral aan Erik Bruynoghe die met zijn zwarte Porsche 911 bijzonder snel onderweg is. Erik is een man van de streek, werd spreekwoordelijk geboren op Circuit Zolder en heeft een uitmuntend palmares met ondermeer een algemene zege in de 24H Zolder en met een Porsche. Een Porsche-rijder dus in hart en nieren. Hij is ook een begenadigd regenrijder, maar dat hoeft geen nadeel te zijn voor Tim Kuijl die ook flink overweg kan in de regen met de krachtige Capri.
Erik Bruynoghe: “Tijdens de wedstrijden en in normale omstandigheden kom ik power te kort tegenover de supersnelle Capri. Dat vertaalt zich in ongeveer één seconde per ronde tijdens de races en iets meer tijdens de kwalificatie. Ik ben tevreden van mijn prestaties en de auto loopt prima, maar het is best wel een beetje frustrerend om Wim te zien uitlopen tijdens de race. Ik had wat technische tegenslag tijdens de eerste race in Spa, maar die kan ik gebruiken als schrapresultaat. We werden nu driemaal reeds tweede na Wim”.
Ook uitredend kampioen Gust Van Haelst is opnieuw op de afspraak in de tussenstand met zijn Mazda RX3. Gust is oerregelmatig en zijn wankel schreeuwt zich letterlijk naar een voorlopige tweede plaats van de tussenstand. Hij wint regelmatig zijn klasse wat hem veel punten oplevert en waarin hij alleen moet rekeninghouden met de supersnelle Escort MK1 Holbay van Marc Roessle. Ook de Toyota Celica van Dominique Holvoet is een wagen die telkens hoog scoort in zijn klasse (1301-1600cc) en sprokkelt dus kostbare punten die kunnen doorwegen op het einde van het seizoen.
De tandem Luc Branckaerts/Corvette C4 R is voorlopig onklopbaar in platform 3.
Niet uitredend kampioen Luc Moortgat staat ditmaal aan de leiding in platform 3, maar wel een van zijn belangrijkste belagers, Luc Branckaerts met zijn Chevrolet Corvette C4 R. De ex wielrenner zette zijn Amerikaanse krachtpatser reeds viermaal op rij op het hoogste ereschavot en is dus terecht leider in platform 3. Branckaerts begon het seizoen als een van de favorieten nadat hij vorig seizoen reeds meermaals in de prijzen reed en de laatste twee races op de Nürburgring won. Hij werd toen derde in de eindrangschikking na de Porsche 964 RS van Luc Moortgat en de BMW E30 M3 van Guy Fastres. Dus met de Nürburgring erbij is Luc eigenlijk reeds zes races op rij ongeslagen. Ook tijdens de Zolder Historic GP zal hij opnieuw meedoen voor de knikkers. Luc Moortgat staat op een voorlopige tweede plaats en is nog niet uitgeteld voor zijn zoveelste titel op rij.
Luc Moortgat: “We beschikken nog steeds niet over onze snelste motor in de Porsche, maar dat is geen reden om de suprematie van Branckaerts te onderschatten. Zelfs in ideale omstandigheden blijft hij volgens onze berekeningen een fractie te snel voor onze Porsche 964 RS”.
Moortgat voelt wel de hete adem in zijn nek van de Nederlander Fred Krab in zijn BMW E30 M3. Sidney Dieleman in zijn ex Ben Thaens-BMW E30 325i en Eric Nulens sluiten de voorlopige top 5 af. Maar er zijn nog veel andere kapers op de kust met razendsnel materiaal die meer dan waarschijnlijk nog iets achter de hand hebben. Zo is er Evertjan Alders die met zijn Atrex-BMW M5 bijzonder snel is, maar nog te maken heeft met enkele kleine kinderziektes. Nog een BMW met een 3.5l 24-klepper in het vooronder is de 635 CSI Gr. 2 van Juri Vannieuwenborgh. En vergeten we zeker niet Jan Van Elderen die steeds bijzonder snel is met de Ford Sierra Cosworth RS500, maar meermaals werd geveld door pech.
Ook Samuel Verheggen staat met zijn Mercedes 190 evo2 AMG goed geklasseerd, maar heeft wel reeds een 0 achter zijn naam die hij kan inbrengen als een van de twee verplichte schrapresultaten. De Mercedes evolueert ook nog steeds en wordt merkelijk sneller. En dan is er ook nog de inschrijving van de Nederlander Batenburg die na de openingswedstrijd in Francorchamps met zijn BMW E30 M3 het dichtst in de buurt bleef van Branckaerts. Hij liet echter het tweede raceweekend tijdens het New Race Festival links liggen, maar tekent nu terug paraat. Batenburg kan het de klassementsrijders knap lastig maken en punten afpakken.
Felle strijd in platform 4: Audi versus BMW
Platform 4 is een buitenbeentje binnen de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul. Ondanks het feit dat het een veld is van volwaardige historische wagens, zijn het bolides die bij de meeste fans nog vers in het geheugen liggen. Zo is er de komst van de Audi 80 quattro Competition STW van François Bouillon die ooit nog het Italiaans kampioenschap betwiste met ex F1-rijder Emanuele Pirro en nadien die ook actief was in de Belgian Procar. Deze wagen werd in 1994 gebouwd door Audi Sport in Ingolstadt.
François Bouillon staat met deze wagen voorlopig aan de leiding in het kampioenschap na één zege en een tweede plaats op vier races. De BMW 325i E36 van Tim Kuijl won reeds drie races, maar verloor een pak punten toen de bodemplaat los kwam in Zolder en zodoende is hij op achtervolgen aangewezen. Maar Tim is maniakaal bezig met zijn BMW 325i die hij voorzag van een zwaardere motor met een kortere slag. Hierdoor komt hij uit op de maximaal toegelaten 2500cc, maar niet zonder risico op schade aan de motor. Vandaar dat de St. Paulrijder de motor nu reeds een volledige revisie gaf en ook de aandrijflijn, remmen en stabilo’s onder de loep nam. Hij wil ten alle tijden opnieuw de titel pakken die hij vorig seizoen verloor aan het duo Van Rompuy/Qvick met de Bastos/Fina BMW M E36 STW ex Bigazzi.
De regerende kampioen staat op een voorlopige derde plaats en de STW zal worden gemend door Dirk Van Rompuy en Erik Qvick. Erik zal ook de eerste race rijden met de nieuw aangekochte BMW M1 Procar die hij zal delen met Tom Van Rompuy die momenteel een volledig seizoen aan de slag is in de FIA WEC.
Voor de BMW M1 wordt het een roll out en dus zal de wagen worden ingeschreven in platform 5 of de gastklasse. En dat om de kampioenschap in een ander platform niet te gaan vervalsen. Vanaf volgend seizoen zal deze prachtige BMW M1 Procar wel officieel deelnemen aan het Belgisch kampioenschap.
Nog een BMW E46 WTCC is er voor Danny Kerckhof die er zijn eerste meters mee reed in Zolder en nog zal evolueren. Verder zien we ook Ben Thaens/Bert Theunissen die met hun mooie BMW E36 325i knap tweede werden in Zolder en ex aequo de derde plaats delen met de VR Racing E36 STW. En ook de Renault Clio Williams van Ilaria Stalliviere die zwaar gehavend uit de strijd kwam tijdens de vorige wedstrijd is ondertussen opnieuw opgebouwd en zal de start nemen.
Het wordt opnieuw een weekend met twee bloedstollende races en veel onderlinge duels in de respectievelijke platformen en klassen. En dit opnieuw met een vol startveld.
Foto's BRAVO Racing / David Noels
Tweet