Zolder Historic GP: Luc Moortgat en Erik Qvick lopen met de grootste bekers weg
Ondanks de mindere kwalificatie waarbij een riem van de koeling een eigen leven ging leiden, kon regerend kampioen klasse 3, Luk Moortgat in het slot van de wedstrijd de Volvo van Fred Bouvy verschalken en een vijfde zege op rij in de wacht slepen.
Na de start van de eerste race waarbij de Ford Capri 3100 RS van Wim Kuijl en de Volvo 240 turbo mochten starten vanop de eerste startrij, lukte Bouvy een kanonstart, maar werd bij het uitkomen van de eerste linkse naar de tweede plaats verwezen door de oerendsnelle Capri van Wim Kuijl. Nog voor het licht op groen sprong verdween de BMW M3 Dirk Van Rompuy uit de voorste gelederen die te kampen had met een afgebroken gaspedaal. Evertjan Alders, Tim Kuijl en Luc Branckaerts volgden het leidende duo terwijl Moortgat aan een inhaalrace begon vanuit zevende positie. Uiteindelijk zou Evertjan Alders na een knappe race geplaagd worden door elektrische problemen op zijn Atrex-BMW E30 en de arena verlaten.
Tot halfweg de race kon Wim Kuijl in de buurt blijven van de leidende Volvo, maar moest dan de rol lossen met remmen die te warm werden. Cedric Baeten, die Anthony Vonk verving op de BMW 635 CSI ging heel goed bij zijn maidentrip op de BMW, maar ook hij moest de pitlane in zesde positie algemeen gaan opzoeken met problemen aan de versnellingsbak. Ook de Mercedes van Thienpont moest vroeger dan voorzien naar de kant. Ondertussen was rond half koers de Porsche van Moortgat opgeschoven naar de tweede plaats, terwijl Tim Kuijl als leider in klasse 4 gevaarlijk dicht in de buurt kwam van broer Wim die op dat moment derde lag algemeen en aan de leiding in klasse 2. Luc Branckaerts (Corvette) en Gust Van Haelst (Mazda) moesten uitmaken wie de tweede plaats zou pakken in klasse 2 waarbij de Corvette-rijder aan het langste eind trok.
Het kwam niet tot een broederstrijd zoals in Francorchamps een week eerder en Wim Kuijl werd derde algemeen en winnaar in klasse 2 voor broer Tim Kuijl die vierde algemeen werd en zegevierde in klasse 4 voor een goed draaiende Bert Theunissen die het zonder Ben Thaens moest stellen die reeds op verlof was vertrokken.
Voor de eerste plaats algemeen en de zege in klasse 3 kwam het in de voorlaatste ronde tot een mooi gevecht tussen de Volvo van Bouvy en de Porsche van Moortgat. De Porsche bleek en zucht sneller en zodoende mocht de regerende kampioen voor de vijfde keer op rij richting het hoogste ereschavotje. Eric Nulens werd met zijn mooie Porsche 964 vijfde algemeen en derde in klasse 3. Hij finishte tussen de Corvette en de Mazda die achter Wim Kuijl het podium vervolledigden in klasse 2. De BMW’s van Bert Theunissen (2de na Tim Kuijl in klasse 4) en Joeri Van Nieuweborgh sloten de top 10 af. Net achter hen zagen we nog een mooi duel tussen de Mercedes van Samuel Verheggen en diens schoonvader Dieter Kuijl. Ditmaal haalde Samuel het van Dieter die in zijn Ford Capri Weslake 2600 RS opnieuw de klasse 1 won voor FIA gehomologeerde wagens.
Fred Bouvy: “De Volvo is nog steeds in volle ontwikkeling. Hij gaat een pak sneller dan vorig jaar. De eerste ronden is de Volvo een raket, maar hij degradeert vrij snel. Zeker in dergelijk warme omstandigheden. We blijven eraan werken en proberen met het GDM team nieuwe dingen uit. De snelheid is er in ieder gaval. Nu nog de fiabiliteit en we kunnen richting zege”.
Race 2: Geen maat op Erik Qvick in de VR Racing-BMW M3
In race 2 kregen we een adembenemende eerste gedeelte van de wedstrijd te zien met Wim Kuijl die met zijn Capri opnieuw het snelst uit de startblokken schoot met in zijn zog de BMW M3 van Erik Qvick die tijdens de eerste ronden haasje over speelde met de Porsche van Erik Bruynoghe met daar achter de Volvo van Bouvy, de Porsche van Moortgat en de Atrex-BMW van Evertjan Alders. Er waren nogal wat positiewissels aan de kop in het begin van de race waardoor we een boeiende wedstrijd kregen voorgeschoteld. Ondertussen was Branckaerts na een mindere kwalificatie in de Corvette aan het opschuiven richting eeuwige speelkameraad Gust Van Haelst in de Mazda RX3.
Nog voor halfkoers kreeg Wim Kuijl opnieuw problemen met oververhitte remmen en moest de leidersrol lossen. Qvick en Bruynoghe kwamen erover en later zou Wim ook nog Moortgat, Bouvy, Alders, broer Tim en Gust Van Haelst zien voorbij komen.
Wim Kuijl: “We moeten dringend de remmen van de 3100 RS herbekijken en zien wat we binnen de reglementen kunnen doen. Het kan niet dat je de pole draait om dan nadien te moeten vechten voor een plaats binnen de top 5. De wagen is zwaarder dan de Weslake en we komen ook sneller naar een bocht toe, waardoor de remmen zwaarder worden belast met alle gevolgen van dien.”
Uiteindelijk zou Gust Van Haelst op het einde van de race nog drie plaatsen verliezen aan Wim Kuijl, Cedric Baeten en Branckarts. Volgens Van Haelst van één naar vier in klasse 2 onder gele vlag, maar de koersdirectie greep niet in. Zodoende kon Wim de schade beperken en wint hij de klasse 2. Ditmaal moest hij wel de meerdere erkennen in de BMW van broer Tim die opnieuw de Klasse 4 won voor BMW van Bert Theunissen en de Nissan Primera BTCC van Guy François die alsmaar beter en sneller wordt.
Vooraan kon Bruynoghe het kleine gat van enkele seconden op leider Qvick niet dichten, terwijl Luc Moortgat nog in duel was voor de derde plaats met de Volvo van Bouvy die nog wegviel in de allerlaatste ronde. Evertjan was tevreden met de vierde plaats algemeen. Dieter Kuijl pakte zijn tweede zege op rij in klasse 1 en herpakt zich aan de kop van het klassement na het puntenverlies in Francorchamps.
Foto's: Niels Vaeck
Tweet