van der Horst

Zolder Historic GP: Luc Moortgat en Erik Qvick lopen met de grootste bekers weg

Spannende strijd tijdens 2de race
Spannende strijd tijdens 2de race
Afgelopen weekend werd in het kader van de Zolder Historic Grand Prix de vijfde en zesde manche verreden van de Belcar Historic Cup powered by St. Paul. Met nog drie weekends te gaan in Zolder, Spa en de Nürburgring is het kampioenschap halfweg het en kan er reeds worden gerekend binnen de teams van de kampioenschapsrijders. We hebben tot hiertoe zes van de twaalf races achter de rug. Voor het kampioenschap worden de negen beste resultaten in rekening gebracht en hebben de piloten dus recht op drie verplichte schrapresultaten. Door de warmte kende enkele tenoren waaronder Wim Kuijl en Fred Bouvy problemen met de wagen. In tegenstelling tot het massale deelnemersveld in Francorchamps een week eerder kwamen ditmaal 43 wagens afgezakt naar Circuit Zolder. Toch een geslaagd aantal bij het begin van de vakantie.
  • LTF
Race 1: Moortgat met een vijfde zege op rij
Moortgat en Bouvy leverden strijd voor de zege in race 1
Moortgat en Bouvy leverden strijd voor de zege in race 1
Ondanks de mindere kwalificatie waarbij een riem van de koeling een eigen leven ging leiden, kon regerend kampioen klasse 3, Luk Moortgat in het slot van de wedstrijd de Volvo van Fred Bouvy verschalken en een vijfde zege op rij in de wacht slepen.

Na de start van de eerste race waarbij de Ford Capri 3100 RS van Wim Kuijl en de Volvo 240 turbo mochten starten vanop de eerste startrij, lukte Bouvy een kanonstart, maar werd bij het uitkomen van de eerste linkse naar de tweede plaats verwezen door de oerendsnelle Capri van Wim Kuijl. Nog voor het licht op groen sprong verdween de BMW M3 Dirk Van Rompuy uit de voorste gelederen die te kampen had met een afgebroken gaspedaal. Evertjan Alders, Tim Kuijl en Luc Branckaerts volgden het leidende duo terwijl Moortgat aan een inhaalrace begon vanuit zevende positie. Uiteindelijk zou Evertjan Alders na een knappe race geplaagd worden door elektrische problemen op zijn Atrex-BMW E30 en de arena verlaten.
Luc Branckaerts was in goede doen met de Corvette
Luc Branckaerts was in goede doen met de Corvette
Tot halfweg de race kon Wim Kuijl in de buurt blijven van de leidende Volvo, maar moest dan de rol lossen met remmen die te warm werden. Cedric Baeten, die Anthony Vonk verving op de BMW 635 CSI ging heel goed bij zijn maidentrip op de BMW, maar ook hij moest de pitlane in zesde positie algemeen gaan opzoeken met problemen aan de versnellingsbak. Ook de Mercedes van Thienpont moest vroeger dan voorzien naar de kant. Ondertussen was rond half koers de Porsche van Moortgat opgeschoven naar de tweede plaats, terwijl Tim Kuijl als leider in klasse 4 gevaarlijk dicht in de buurt kwam van broer Wim die op dat moment derde lag algemeen en aan de leiding in klasse 2. Luc Branckaerts (Corvette) en Gust Van Haelst (Mazda) moesten uitmaken wie de tweede plaats zou pakken in klasse 2 waarbij de Corvette-rijder aan het langste eind trok.
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l
Het kwam niet tot een broederstrijd zoals in Francorchamps een week eerder en Wim Kuijl werd derde algemeen en winnaar in klasse 2 voor broer Tim Kuijl die vierde algemeen werd en zegevierde in klasse 4 voor een goed draaiende Bert Theunissen die het zonder Ben Thaens moest stellen die reeds op verlof was vertrokken.
Voor de eerste plaats algemeen en de zege in klasse 3 kwam het in de voorlaatste ronde tot een mooi gevecht tussen de Volvo van Bouvy en de Porsche van Moortgat. De Porsche bleek en zucht sneller en zodoende mocht de regerende kampioen voor de vijfde keer op rij richting het hoogste ereschavotje. Eric Nulens werd met zijn mooie Porsche 964 vijfde algemeen en derde in klasse 3. Hij finishte tussen de Corvette en de Mazda die achter Wim Kuijl
Cedric Baeten met de BMW 635 CSI van Anthony Vonk
Cedric Baeten met de BMW 635 CSI van Anthony Vonk
het podium vervolledigden in klasse 2. De BMW’s van Bert Theunissen (2de na Tim Kuijl in klasse 4) en Joeri Van Nieuweborgh sloten de top 10 af. Net achter hen zagen we nog een mooi duel tussen de Mercedes van Samuel Verheggen en diens schoonvader Dieter Kuijl. Ditmaal haalde Samuel het van Dieter die in zijn Ford Capri Weslake 2600 RS opnieuw de klasse 1 won voor FIA gehomologeerde wagens.

Fred Bouvy: “De Volvo is nog steeds in volle ontwikkeling. Hij gaat een pak sneller dan vorig jaar. De eerste ronden is de Volvo een raket, maar hij degradeert vrij snel. Zeker in dergelijk warme omstandigheden. We blijven eraan werken en proberen met het GDM team nieuwe dingen uit. De snelheid is er in ieder gaval. Nu nog de fiabiliteit en we kunnen richting zege”.

Race 2: Geen maat op Erik Qvick in de VR Racing-BMW M3
Erik Qvick was de snelste in race 2
Erik Qvick was de snelste in race 2
In race 2 kregen we een adembenemende eerste gedeelte van de wedstrijd te zien met Wim Kuijl die met zijn Capri opnieuw het snelst uit de startblokken schoot met in zijn zog de BMW M3 van Erik Qvick die tijdens de eerste ronden haasje over speelde met de Porsche van Erik Bruynoghe met daar achter de Volvo van Bouvy, de Porsche van Moortgat en de Atrex-BMW van Evertjan Alders. Er waren nogal wat positiewissels aan de kop in het begin van de race waardoor we een boeiende wedstrijd kregen voorgeschoteld. Ondertussen was Branckaerts na een mindere kwalificatie in de Corvette aan het opschuiven richting eeuwige speelkameraad Gust Van Haelst in de Mazda RX3.

Evertjan Alders - BMW E30 2.9l
Evertjan Alders - BMW E30 2.9l
Nog voor halfkoers kreeg Wim Kuijl opnieuw problemen met oververhitte remmen en moest de leidersrol lossen. Qvick en Bruynoghe kwamen erover en later zou Wim ook nog Moortgat, Bouvy, Alders, broer Tim en Gust Van Haelst zien voorbij komen.
Wim Kuijl: “We moeten dringend de remmen van de 3100 RS herbekijken en zien wat we binnen de reglementen kunnen doen. Het kan niet dat je de pole draait om dan nadien te moeten vechten voor een plaats binnen de top 5. De wagen is zwaarder dan de Weslake en we komen ook sneller naar een bocht toe, waardoor de remmen zwaarder worden belast met alle gevolgen van dien.”

Een 2de en een 5de plaats voor Erik Bruynoghe en Eric Nulens
Een 2de en een 5de plaats voor Erik Bruynoghe en Eric Nulens
Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel
Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel
Uiteindelijk zou Gust Van Haelst op het einde van de race nog drie plaatsen verliezen aan Wim Kuijl, Cedric Baeten en Branckarts. Volgens Van Haelst van één naar vier in klasse 2 onder gele vlag, maar de koersdirectie greep niet in. Zodoende kon Wim de schade beperken en wint hij de klasse 2. Ditmaal moest hij wel de meerdere erkennen in de BMW van broer Tim die opnieuw de Klasse 4 won voor BMW van Bert Theunissen en de Nissan Primera BTCC van Guy François die alsmaar beter en sneller wordt.

Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600RS Weslake
Vooraan kon Bruynoghe het kleine gat van enkele seconden op leider Qvick niet dichten, terwijl Luc Moortgat nog in duel was voor de derde plaats met de Volvo van Bouvy die nog wegviel in de allerlaatste ronde. Evertjan was tevreden met de vierde plaats algemeen. Dieter Kuijl pakte zijn tweede zege op rij in klasse 1 en herpakt zich aan de kop van het klassement na het puntenverlies in Francorchamps.               


Foto's: Niels Vaeck



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons