van der Horst

Zolder Historic GP: St. Paul ERU Raceteam herlaadt de geweren

St. Paul ERU Race Team
St. Paul ERU Race Team
Komend weekend wordt in het kader van de Zolder Historic Grand Prix het derde raceweekend van de Belcar Historic Cup verreden. Dit staat synoniem voor de vijfde en zesde race van het Belgisch kampioenschap voor historische wagens. We zijn dus bijna halfweg het kampioenschap en tijd om een korte tussenbilan op te maken wat betreft het St. Paul ERU Raceteam.
Na de schitterende races en dito prestaties dat het team rond de familie Kuijl neerzette tijdens de Zandvoort Historic GP enkele weken geleden, is het nu tijd om opnieuw de pijlen te richten op Circuit Zolder. 

St. Paul ERU Raceteam schittert in Zandvoort tijdens Historic Grand Prix
Dubbele winst voor Samuel Verheggen in NK HARC
Dubbele winst voor Samuel Verheggen in NK HARC
In Zandvoort deden alle coureurs binnen het team het voortreffelijk. Wim Kuijl won in zijn Ford Capri RS 3100 Cosworth de beide races buiten kampioenschap van de Belcar Historic Cup. Broer Tim stond na de kwalificatie met zijn supersnelle BMW 325i naast Wim op de startgrid. Maar hij moest vroeg in de wedstrijd de arena verlaten met een gescheurde uitlaat. Wim won de eerste race voor de BMW Groep 5 van Erik Qvick en de Mercedes van St. Paul rijder Samuel Verheggen. Tijdens de tweede race moest Tim achteraan starten, maar in zijn gekende stijl schoof hij door de naar de kop van de wedstrijd om dan in het spoor van Wim te finishen in tweede positie voor de BMW Groep 5 van Qvick en de Mercedes van schoonbroer Samuel Verheggen.

De Capri RS 2600 Weslake van Audrey van Ham tijdens parade
De Capri RS 2600 Weslake van Audrey van Ham tijdens parade
Ook Audrey Van Ham en Niels Noens mochten de kleuren van St. Paul ERU Raceteam verdedigen. Audrey reed voor het eerste met een Ford Capri RS 2600 Weslake en pakte een zeer verdienstelijke eerste en tweede plaats in platform 1 voor FIA wagens terwijl Niels een derde en vijfde plaats pakte in platform 6. De bekerkast van het team werd zodoende flink aangedikt. Alleen Dieter Kuijl moest verstek geven door problemen met een hernia, maar zal in Zolder wel paraat tekenen. 

Dubbele zege voor Wim Kuijl in Zandvoort Historic GP
Dubbele zege voor Wim Kuijl in Zandvoort Historic GP
Wim Kuijl na zijn dubbele zege: “De Ford Capri voelt terug goed aan. Na de motorbreuk in Francorchamps en de problemen met de achterbrug in Zolder was dit net wat ik nodig had om met verse moed opnieuw richting Circuit Zolder te trekken”.

Nog een pole en twee zeges waren er voor Samuel Verheggen in het NK HARC kampioenschap. Hij was heer en meester in zijn Mercedes 190 AMG 2.5 16v binnen een peloton van 46 wagens.

Dubbele winst voor Samuel Verheggen in HARC Zandvoort
Dubbele winst voor Samuel Verheggen in HARC Zandvoort
Samuel Verheggen: “Ik heb de twee kampioenschappen gecombineerd en opnieuw veel ervaring opgedaan en veel kilometers verorberd. We konden ongestoord tests doen met de afstelling en vooral het onderstuurd karakter van de wagen werd aangepakt. De wagen remt ook veel beter dan vorig jaar en is stabieler. Ik ga met een goed gevoel richting Circuit Zolder om minimum mijn tweede plaats te verdedigen.”

Tim Kuijl - Porsche 997 GT3 Cup
Tim Kuijl - Porsche 997 GT3 Cup
Tim was met de Porsche 997 GT3 Cup ingeschreven in de Masters GT Trophy & Endurance Legends, maar moest na de kwalificaties door omstandigheden starten met de BMW. Maar de benzinetank van de BMW is te klein voor dergelijke lange races, waardoor Tim van het gas moest en vier seconden per ronde liet liggen. Maar toch een tevreden St. Paul-rijder na afloop na enkele mooie gevechten met ondermeer Ferrari F430 GT3.

Zolder Historic Grand Prix wordt kantelmoment
St. Paul ERU Race Team
St. Paul ERU Race Team
Na de doorgedreven testsessie op het duinencircuit in Zandvoort is het opnieuw tijd voor de Belcar Historic Cup of het Belgisch kampioenschap voor historische wagens. Dieter, Wim & Tim Kuijl verdedigen hierin Belgische titel in de platformen 1, 2 & 6. Maar geen van de drie piloten staat momenteel aan de leiding van zijn kampioenschap. De geweren dienen dus te worden herladen en  er moet gescoord worden. Naast de reguliere rijders Dieter, Wim, Tim & Samuel tekent ook Audrey van Ham paraat met een Ford Capri RS 2600 Weslake die de snelle amazone ook in Zandvoort reeds aan de tand voelde.  


Dieter Kuijl virtueel leider
Dieter Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Dieter Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Dieter Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Dieter Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
In platform 1 (FIA <1982) won Dieter Kuijl in zijn Ford Capri RS 3100 Cosworth de derde en vierde race van het seizoen tijdens het Zolder New Race Festival. Maar tijdens het eerste weekend in Spa verliep het minder vlot. Hij werd tijdens de eerste chaotische race afgevlagd (als winnaar!!!) in de pitlane en werd door de koersdirectie bedacht met de laatste plaats in zijn platform. De tweede race viel hij uit, maar werd geklasseerd door de 50%-regel. Dieter staat momenteel tweede op zes punten van de Porsche 911 RS van Jan Van Elderen. Virtueel staat Dieter wel aan de leiding, maar dan moeten we nu reeds rekening houden met de twee verplichte schrapresultaten. En daar is nog te vroeg voor.

Wim Kuijl moet scoren
Wim Kuijl eerste leider
Wim Kuijl eerste leider
Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Wim Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Wie daar wel rekening dient mee te houden is Wim die zijn titel moet verdedigen in platform 2 (non-FIA <1982). Wim had problemen met de Capri tijdens de kwalificatie en de eerste race in Spa en werd 2de. Hij wist wel de tweede race te winnen en mocht als co-leider richting Zolder. Daar ging hij volledig de mist in door een defecte achterbrug en realiseerde een brilscore. Die twee 0-resultaten mag hij uiteraard inbrengen als verplichte schrapresultaten, maar hiermee zijn de twee jokers ook meteen opgesoupeerd. Dus moet Wim voor de rest van het seizoen scoren als hij zijn titelambities levend wil houden. Vorig jaar verkeerde hij na de Zolder Historic GP in een identiek scenario, maar wist alle resterende races te winnen en pakte de titel. Dus voorlopig nog geen paniek. Wim heeft naar eigen zeggen een groot vertrouwen in de Capri RS 3100 Cosworth na de knalprestaties in Zandvoort.

Samuel Verheggen met titelambities
Samuel Verheggen - Mercedes 190 Evo2 AMG 2.5
Samuel Verheggen - Mercedes 190 Evo2 AMG 2.5
Samuel Verheggen - Mercedes 190 Evo2 AMG 2.5
Samuel Verheggen - Mercedes 190 Evo2 AMG 2.5
Samuel Verheggen, vorig seizoen nog schitterend derde in het kampioenschap na de ongrijpbare Corvette van Branckaerts en de Porsche 964 RS van Moortgat, heeft de smaak goed te pakken. Na vier races staat de Mercedes 190 AMG 2.5 16v op een bijzonder knappe tweede plaats in platform 4 (Non-FIA 1982-1990) na de Porsche van Moortgat. Het is duidelijk dat zowel wagen als piloot wonnen aan snelheid en vertrouwen. Samuel won ook reeds driemaal de klasse tot 2500cc op vier races. Zoals Samuel verwoordt in zijn quote hierboven is minstens een vice-titel zijn doelstelling dit seizoen. En waarom niet het hoogste ereschavot?
Naast de Belcar Historic Cup gaat Samuel ook zijn kans wagen bij de Tourenwagen Legenden.
 
Tim Kuijl bijt de tanden stuk op de BMW M3 3.2 GTR
Tim Kuijl wil titel verlengen
Tim Kuijl wil titel verlengen
Tim Kuijl - BMW E36 2.5
Tim Kuijl - BMW E36 2.5
Tot slot is er Tim Kuijl die zijn titel moet verdedigen in platform 6. Voorlopig moet Tim de hegemonie ondergaan van de BMW E36 M3 3.2 GTR die reeds vier races won op rij met Qvick/Van Rompuy. Tim komt met zijn BMW E36 2.5 net een fractie te kort om te GTR bij te benen. Daarenboven moest hij in Zolder tijdens de eerste race van het New Race Festival naar de kant met afgebroken bouten van de achterbrug. De BMW krijgt veel aandacht in de garage en er wordt hard gewerkt aan de afstelling. Ook als piloot kan Tim naar eigen zeggen misschien nog enkele tienden vinden. Maar de GTR van VR Racing is momenteel te snel om in duel te gaan. Iedere race moet uiteraard worden verreden en zolang er een mathematische kans is, blijft de hoop op een titelverlenging.
       
Net zoals schoonbroer Samuel zal ook Tim met de BMW deelnemen aan de Tourenwagen Legenden. Beiden zijn het er over eens dat dit een risico inhoudt richting de Belcar Historic Cup. Maar de fun factor is ook belangrijk en zodoende gaan beiden een dubbel programma tegemoet komend weekend.

Foto's: Rudolf Dieben/St. Paul ERU Raceteam - BRAVO Racing/Belcar Historic Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op woensdag 16 juli 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Historic Grand Prix.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons