Zolder Historic Grand Prix: Spannende races in het vooruitzicht in Belcar Historic Cup
Platform 1: Kan Geebelen zijn eerste plaats behouden?
In Platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens van voor 1982 en met een Historisch Technisch Paspoort staat de Porsche van Luc Geebelen voorlopig riant aan de leiding. Geebelen won nog geen race, maar eindigde telkens op een ereplaats en stond ook telkens aan de eindmeet. Hij is dus de man van de regelmaat terwijl de zeges tijdens de eerste vier races werden verdeeld onder de Lotus Elan van Roger Poulet en de Ford Escort MK1 van Bas Van Elderen. Zij hebben reeds twee schrapresultaten opgesoupeerd en kunnen zich niet veel uitschuivers meer permitteren.
Platform 2: De Fords Capri van familie Kuijl opnieuw versus Mazda RX3 van Van Haelst?
Platform 2 telt een mooi veld van 19 wagens met een grote verscheidenheid. Hier beschikt momenteel de Mazda RX3 wankel van Gust Van Haelst over de beste papieren na tweemaal winst in Spa en twee tweede plaatsen in Zolder. Hij pakt de voorlopige koppositie voor de Ford Escort MK2 van de snelle John Rasse. Maar uiteraard moeten voormelde heren rekening houden met de twee razendsnelle Fords Capri RS 2600 van de familie Kuijl. Wim Kuijl won de eerste twee races op Circuit Zolder, maar het team van St.Paul lieten de volgende races in Spa links liggen omdat kinderen onder de 14 jaar toen niet binnen mochten. Dit strookte met het familiale karakter van het Nederlands team dat thuis bleef en dus twee schrapresultaten scoorde. Dit sloeg hen terug in het klassement, maar komend weekend verwachten we hen opnieuw vooraan in de strijd om de zeges. Ook de Escort MK2 van Kowalewski, de Opel Kadett van Laudus, de Toyota Celica van Dominique Holvoet, de BMW 635 CSI van Vonk en de Ford GT40 van De Weerdt scoorden reeds regelmatig en staan in de voorste gelederen. We verwachten uiteraard ook de ex-Slaus BMW E21 335i van Rausch en de krachtige Corvette van Branckaerts mee vooraan.
Platform 3: Wie houdt Qvick/Van Rompuy of Moortgat van een nieuwe zege?
Platform 3 voor GT’s en toerisme tussen 1982 en 1990 is de snelste Klasse met een pak BMW’s en uiteraard de Porsches van het Team LM Racing van Luc Moortgat. Hier is het zeer moeilijk om een specifieke favoriet naar voor te schuiven gezien de grote kwaliteit van wagens en piloten. VR Racing staat momenteel riant aan de leiding met de BMW M3 E30 en de snelle tandem Dirk Van Rompuy / Erik Qvick. Maar ook hier zijn er enkele kampioenschapsrijders die nu reeds beroep moeten doen op de schrapresultaten en dus naargelang het kampioenschap vordert zullen opschuiven in het klassement. Dan denken we hier vooral aan Luc Moortgat die in zijn snelle Porsche 964 Cup in Francorchamps goed scoorde met een eer zege en een tweede plaats, maar een brilscore liet optekenen tijdens het openingsweekend door een nukkige krachtbron. Een zelfde verhaal voor Evert-Jan Alders met de pijlsnelle BMW M3 E30. Hij ging als leider richting Spa, maar knalde in de muur na de start en moest puntenloos huiswaarts. Ook zijn kompaan Ben Thaens had Dame Fortuna ook nog niet aan zijn zijde dit seizoen en is op achtervolgen aangewezen. Zodoende komen enkele oerregelmatige piloten boven drijven in het klassement zoals Schouten (BMW 635) Laureyns (VW Golf2), Cooreman (Honda CRX), Van Riet (Ford Mustang V8) en Dierckx (BMW M3 E30). Grote afwezige dit weekend is Erik Bruynoghe die in Spa door een defecte distributieriem zijn motor van de Peugeot naar de eeuwige jachtvelden stuurde. Hij zou dit weekend de nieuw opgebouwde Porsche 964 Cup delen met Eric Nulens, maar de wagen raakte net niet klaar. Naast Qvick/Van Rompuy, Moortgat, Alders, Van Riet, Schouten en Thaens verwachten we uiteraard dat ook Maxime Dumarey die Marc Duez vervangt op de Volvo 240 Turbo) en Jan Van Elderen (Ford Sierra Cosworth RS500) zich zullen mengen voor een plaats op het podium. Guy Fastres moest in laatste instantie afhaken met een defecte krachtbron.
Platform 4: Inhaalraces voor Tim Kuijl en Guy François
Platform 4 herbergt wagens die in de jaren 90 populair waren op onze circuits, maar dan wel beperkt tot 2500 cc. Hier mikt de organisatie vooral op ex Belcar wagens uit de toenmalige Klasse TB en cupwagens. Tim Kuijl is de man die met zijn knappe BMW E36 325i normaliter de plak zwaait, maar ook hij was dus net als de rest van de familie niet aanwezig in Spa en ondanks zijn dubbele zege tijdens het openingsweekend op Circuit Zolder. Ook hier staan de regelmatigste rijders bovenaan de ranking met Van Hool (Renault Clio) aan de leiding, ex aequo met de Peugeot 106 S16 van Hötte/Bürvenich, gevolgd door de Peugeot 205 van Potters en de Clio van Ruben Moortgat. Op de vijfde plaats en net als Kuijl in Zolder, winnaar van de twee manches in Francorchamps, Guy François met de ex fabrieks-Nissan Primera BTCC.
Gastklasse: Spektakelman Van Sprundel terug-van-weggeweest
Het zou oneerbiedig zijn om de gastrijders te vergeten. Vooral omdat het hier gaat om Fred 'raket' Van Sprundel die altijd goed is voor een ereplaats en de nodige dosis spektakel. Hij zal aansluiten bij de de Paltforms 1 & 2 in zijn Ford Escort MK1. Ook De Borre rijdt met een BMW E30 325i in de gastklasse.
Foto's: BRAVO Racing - Brecht Decancq / Niels Vaeck
Tweet