van der Horst

Zolder Historic Grand Prix: Spannende races in het vooruitzicht in Belcar Historic Cup

Startopstelling Platform 1 & 2
Startopstelling Platform 1 & 2
Komend weekend worden in het kader van de Zolder Historic Grand Prix de vijfde en zesde manche verreden van de Belcar Historic Cup. Voor de eerste maal dit seizoen zal het veld worden opgedeeld in twee startvelden en krijgen we dus vier races te zien. Enerzijds de platformen 1 & 2 voor wagens van voor 1982, voorzien van een HTP (Historisch Technisch Paspoort) of een HTP (Nationaal technisch Paspoort). Anderzijds de Klassen 3 & 4 voor GT & Toerisme wagens tussen 1982 en 1990 en de vroegere nineties of wagens met een bouwjaar tussen 1991 en 2000. 57 wagens sieren de inschrijvingslijst en er is een grote waaier aan diversiteit.
  • Hamofa Performance
De Belcar Historic Cup telt zes weekends van telkens twee races. Op het einde van het seizoen tellen we dus 12 uitslagen waarvan de 9 beste in rekening worden gebracht voor het kampioenschap. Er zijn dus 3 verplichte schrapresultaten. Met de Zolder Historic Grand Prix zijn we aanbeland bij de vijfde en zesde manche van het seizoen en na dit weekend zijn we dus halfweg het seizoen. Het is nog zeer vroeg om nu reeds een bilan op te maken, maar er zijn toch reeds piloten die duidelijk de titel viseren. Dit weekend tekenen trouwens alle titelpretendenten en hun naaste belagers paraat om de strijdbijl opnieuw op te graven.

Platform 1: Kan Geebelen zijn eerste plaats behouden?
Start Belcar Historic Cup
Start Belcar Historic Cup
In Platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens van voor 1982 en met een Historisch Technisch Paspoort staat de Porsche van Luc Geebelen voorlopig riant aan de leiding. Geebelen won nog geen race, maar eindigde telkens op een ereplaats en stond ook telkens aan de eindmeet. Hij is dus de man van de regelmaat terwijl de zeges tijdens de eerste vier races werden verdeeld onder de Lotus Elan van Roger Poulet en de Ford Escort MK1 van Bas Van Elderen. Zij hebben reeds twee schrapresultaten opgesoupeerd en kunnen zich niet veel uitschuivers meer permitteren.

Platform 2: De Fords Capri van familie Kuijl opnieuw versus Mazda RX3 van Van Haelst?
Gust Van Haelst verschalkt Wim Kuijl bij de start
Gust Van Haelst verschalkt Wim Kuijl bij de start
Platform 2 telt een mooi veld van 19 wagens met een grote verscheidenheid. Hier beschikt momenteel de Mazda RX3 wankel van Gust Van Haelst over de beste papieren na tweemaal winst in Spa en twee tweede plaatsen in Zolder. Hij pakt de voorlopige koppositie voor de Ford Escort MK2 van de snelle John Rasse. Maar uiteraard moeten voormelde heren rekening houden met de twee razendsnelle Fords Capri RS 2600 van de familie Kuijl. Wim Kuijl won de eerste twee races op Circuit Zolder, maar het team van St.Paul lieten de volgende races in Spa links liggen omdat kinderen onder de 14 jaar toen niet binnen mochten. Dit strookte met het familiale karakter van het Nederlands team dat
Michaël Rausch - BMW 335i
Michaël Rausch - BMW 335i
thuis bleef en dus twee schrapresultaten scoorde. Dit sloeg hen terug in het klassement, maar komend weekend verwachten we hen opnieuw vooraan in de strijd om de zeges. Ook de Escort MK2 van Kowalewski, de Opel Kadett van Laudus, de Toyota Celica van Dominique Holvoet, de BMW 635 CSI van Vonk en de Ford GT40 van De Weerdt scoorden reeds regelmatig en staan in de voorste gelederen. We verwachten uiteraard ook de ex-Slaus BMW E21 335i van Rausch en de krachtige Corvette van Branckaerts mee vooraan.

Platform 3: Wie houdt Qvick/Van Rompuy of Moortgat van een nieuwe zege?
Alders versus Van Rompuy/Qvick
Alders versus Van Rompuy/Qvick
Platform 3 voor GT’s en toerisme tussen 1982 en 1990 is de snelste Klasse met een pak BMW’s en uiteraard de Porsches van het Team LM Racing van Luc Moortgat. Hier is het zeer moeilijk om een specifieke favoriet naar voor te schuiven gezien de grote kwaliteit van wagens en piloten. VR Racing staat momenteel riant aan de leiding met de BMW M3 E30 en de snelle tandem Dirk Van Rompuy / Erik Qvick. Maar ook hier zijn er enkele kampioenschapsrijders die nu reeds beroep moeten doen op de schrapresultaten en dus naargelang het kampioenschap vordert zullen opschuiven in het klassement. Dan denken we hier vooral aan Luc Moortgat die in zijn snelle Porsche 964 Cup in Francorchamps goed
Luc Moortgat - Porsche 964
Luc Moortgat - Porsche 964
scoorde met een eer zege en een tweede plaats, maar een brilscore liet optekenen tijdens het openingsweekend door een nukkige krachtbron. Een zelfde verhaal voor Evert-Jan Alders met de pijlsnelle BMW M3 E30. Hij ging als leider richting Spa, maar knalde in de muur na de start en moest puntenloos huiswaarts. Ook zijn kompaan Ben Thaens had Dame Fortuna ook nog niet aan zijn zijde dit seizoen en is op achtervolgen aangewezen. Zodoende komen enkele oerregelmatige piloten boven drijven in het klassement zoals Schouten (BMW 635) Laureyns (VW Golf2), Cooreman (Honda CRX), Van Riet (Ford Mustang V8) en Dierckx (BMW M3 E30). Grote afwezige dit weekend is Erik
Van Riet - Ford Mustang V8
Van Riet - Ford Mustang V8
Bruynoghe die in Spa door een defecte distributieriem zijn motor van de Peugeot naar de eeuwige jachtvelden stuurde. Hij zou dit weekend de nieuw opgebouwde Porsche 964 Cup delen met Eric Nulens, maar de wagen raakte net niet klaar. Naast Qvick/Van Rompuy, Moortgat, Alders, Van Riet, Schouten en Thaens verwachten we uiteraard dat ook Maxime Dumarey die Marc Duez vervangt op de Volvo 240 Turbo) en Jan Van Elderen (Ford Sierra Cosworth RS500) zich zullen mengen voor een plaats op het podium. Guy Fastres moest in laatste instantie afhaken met een defecte krachtbron.

Platform 4: Inhaalraces voor Tim Kuijl en Guy François
Tim Kuijl - BMW E36 2.5
Tim Kuijl - BMW E36 2.5
Platform 4 herbergt wagens die in de jaren 90 populair waren op onze circuits, maar dan wel beperkt tot 2500 cc. Hier mikt de organisatie vooral op ex Belcar wagens uit de toenmalige Klasse TB en cupwagens. Tim Kuijl is de man die met zijn knappe BMW E36 325i normaliter de plak zwaait, maar ook hij was dus net als de rest van de familie niet aanwezig in Spa en ondanks zijn dubbele zege tijdens het openingsweekend op Circuit Zolder. Ook hier staan de regelmatigste rijders bovenaan de ranking met Van Hool (Renault Clio) aan de leiding, ex aequo met de Peugeot 106 S16
Guy François: Nissan Primera BTTC
Guy François: Nissan Primera BTTC
van Hötte/Bürvenich, gevolgd door de Peugeot 205 van Potters en de Clio van Ruben Moortgat. Op de vijfde plaats en net als Kuijl in Zolder, winnaar van de twee manches in Francorchamps, Guy François met de ex fabrieks-Nissan Primera BTCC.


Gastklasse: Spektakelman Van Sprundel terug-van-weggeweest
Freddy Van Sprundel - Ford Escort MK1
Freddy Van Sprundel - Ford Escort MK1
Het zou oneerbiedig zijn om de gastrijders te vergeten. Vooral omdat het hier gaat om Fred 'raket' Van Sprundel die altijd goed is voor een ereplaats en de nodige dosis spektakel. Hij zal aansluiten bij de de Paltforms 1 & 2 in zijn Ford Escort MK1. Ook De Borre rijdt met een BMW E30 325i in de gastklasse. 


Foto's: BRAVO Racing - Brecht Decancq / Niels Vaeck
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op donderdag 19 augustus 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Historic Grand Prix Zolder.
  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons