van der Horst

Zolder Superprix: Nabeschouwing Ward Sluys

Ward Sluys is een man van vele oorlogen en dat bewees de polyvalante Aalstenaar afgelopen weekend op Circuit Zolder nog maar eens. De STENROC-rijder racete in een BMW M4 Silhouette, een Lamborghini Super Trofeo en de nieuwe Mazda MX-5 Cup. Het werd dus een zeer intensieve Superprix op het Limburgse circuit, met gemengde gevoelens voor de voormalige kampioen van de Supercar Challenge.
  • Prospeed Competition
Er is een nieuwe competitie in de Benelux, met name de Mazda MX-5. “Dat betekent in concreto een competitie voor allemaal dezelfde wagens, de Mazda MX-5 en dus een zeer eerlijke competitie. Iedereen beschikt over dezelfde middelen en het is de rijder die het verschil maakt. Ik heb enkel de vrije trainingen en kwalificaties voor mijn rekening genomen, wat ook de afspraak met het team was. BMS Motorsport, een nieuw team, had mij gevraagd om vanaf de basisafstelling te werken en de auto te verbeteren. Dat is ook gelukt en daarmee zat mijn taak er ook op. Ik heb wel genoten van de auto, Mazda heeft een prima racewagen afgeleverd.” 

Tweemaal vierde 

Tijdens het weekend van de Superprix in Zolder stonden er ook twee races van de Supercar Challenge op het menu. Net zoals de voorbije seizoenen racet Ward Sluys met de JR Motorsport BMW Silhouette M4. De schitterende Beierse wagen komt uit in de GT-klasse en neemt het daar tegen de diverse Porsche 911 en andere Lamborghini Super Trofeo op. “Wat de auto zeker kan”, weet Ward Sluys. “De BMW M4 Silhouette is en blijft een competitieve wagen waarmee we vooraan kunnen eindigen, maar dit weekend stond Dame Fortuna niet aan onze zijde. Tijdens de eerste wedstrijd had ik last van een nukkige computer en de sturing van de versnellingsbak, wat de auto moeilijk bestuurbaar maakte. Bovendien kreeg ik een tik van een prototype en dat was meteen de basis voor een plaats net naast het podium, jammer maar ook dat is autosport. JR Motorsport besliste vervolgens om de versnellingsbak te wisselen en dat was een behoorlijke klus. Net als het licht voor de tweede race op groen sprong, kon ik de pitbox verlaten. Ik kwam de pitlane buiten op 40 seconden van de concurrentie en kon die achterstand niet helemaal goedmaken… Wederom eindigden we vierde.” 

En nogmaals vierde…

Ward Sluys betwiste ook de derde race van het lopende Belcar-seizoen, na twee eerdere wedstrijden tijdens het DTM-weekend. “Ik nam er de eerste en derde stint voor mijn rekening, wat uiteraard nog een behoorlijke opdracht was na alle andere wedstrijden in dit warme weekend. Ik kon na de start van op de vierde plek wat plaatsen goedmaken en na een tijdje reden we als tweede in de klasse. Echter, moeilijkheden met het rubber en heel wat extrasportieve zaken, maakten dat we ook in deze race naar een vierde stek reden. Ik stel vast dat in het nationale kampioenschap nog steeds praktijken aan de gang zijn, die maakten dat ik destijds in belcar gestopt ben. Na Spa geef ik er dan ook de brui aan en zal elders nog races afwerken. Echter daarover communiceren we later nog.”

Ward Sluys zal opnieuw in actie komen tijdens de Spa Euro Race op de omloop van Francorchamps tijdens het weekend van 22 juni.  

Persbericht Ward Sluys



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op woensdag 5 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Superprix.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons