van der Horst

Zolder Superprix: Nicolas Vandierendonck en Filip Teunkens pakken oververdiend podium

Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Nicolas Vandierendonck en Filip Teunkens waren met slechts één doel voor ogen afgezakt naar Circuit Zolder afgelopen weekend: met hun Porsche 911 GT3 Cup de zege pakken bij de Belcar-manche in het kader van de Zolder Superprix. Nadat het duo als tweede in de klasse de race mocht aanvatten, leek de eerste overwinning dit seizoen binnen handbereik, tot een technisch probleem met de communicatieapparatuur roet in het eten gooide. Bijgevolg moest de Thems Racing by EMG-motorsport-tandem zich tevredenstellen met de zilveren medaille en de eer van de snelste wedstrijdronde.
Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Filip Teunkens mocht op zondag om iets voor de klok van 15u de start nemen bij hoogzomerse temperaturen. “De set-up van de wagen was niet perfect en we besloten in de nacht van zaterdag op zondag dan ook een kleine wijziging door te voeren. Gezien we deze niet meer konden testen, was het afwachten hoe deze beslissing ging uitdraaien, maar de wagen gedroeg zich bij de start zeer goed. Ik kon moeiteloos het tempo van leider Fred Bouvy volgen, maar besloot uit tactische overwegingen hem niet te trachten passeren. Ik dook de pits in zoals we hadden gepland, maar vroeg het team om ook een rijderswissel door te voeren. Dat was niet afgesproken, maar vanwege de hitte vond ik het veiliger om Nicolas de tweede stint te laten afwerken. Blijkbaar had het team mijn melding echter niet gehoord vanwege een probleem met ons communicatiesysteem. Dat resulteerde in een pitstop van bijna vier minuten, terwijl je normaal gezien mikt op een stoptijd van één minuut.”

Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Nicolas Vandierendonck nam het stuur over en vertrok met het mes tussen de tanden. Tot overmaat van ramp, kwam de safety car al vrij snel op de baan. “Dat was bijzonder slecht nieuws voor ons”, zucht de Shipex-rijder. “Niet alleen hadden wij net veel tijd verloren, ook konden onze concurrenten pitten tijdens de neutralisatie en zo nog wat tijd winnen. Het zou ons in het totaal meer dan een ronde kosten, die we nooit meer zouden goedmaken. Bij de pitstop had het team me de banden gegeven die we tijdens de kwalificaties de dag voordien gebruikt hadden, maar deze boden geen enkele grip meer – mogelijk vanwege de warme buitentemperatuur. In de laatste stint, op nieuw rubber en met Filip aan het stuur, was het weggedrag terug goed, maar de kloof was natuurlijk geslagen. We beschikten dit weekend over de snelheid om te winnen, dat bewijst ook het feit dat we de snelste wedstrijdronde lieten noteren. Helaas gooide een stom communicatieprobleem roet in het eten, dat is lastig om te verwerken. We trekken ons evenwel op aan onze goede vorm en gaan de derde meeting in Spa voluit voor de zege. Derde keer, goede keer!”

Alvorens Thems Racing by EMG Motorsport de Belcar-manche in het voorprogramma van de 25 Hours VW Fun Cup betwist, op 13 juli, is er eerst nog een afspraak van de GT Cup Open Europe op datzelfde circuit. Nicolas Vandierendonck zal voor de gelegenheid geflankeerd worden door Bas Schouten, met wie hij vorig jaar nog racete in het EK GT4. “De wedstrijd van de GT Cup Open Europe in Spa zou een goede voorbereiding op de volgende Belcar-manche moeten vormen, zowel voor het team als voor mijzelf. De organisatie heeft echter besloten om de Balance of Performance van onze wagen aan te passen naar het niveau van een Alpine A110 Cup. Dat betekent dat het weggedrag compleet anders is, absoluut niet aangenaam voor ons als rijders. Ik hoop dat de organisatie op haar stappen terugkeert zodat we opnieuw echt kunnen racen met onze Porsche.”

Persbericht Thems Racing by EMG Motorsport



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons