Zolder Superprix: Wie wordt de opvolger van kampioen Kenny Herremans?
“Wij zijn uitermate tevreden dat er zoveel belangstelling is voor de Fiesta Cup en heel wat bekende, nieuwe namen zich kwamen aanmelden! Het is enkel spijtig dat sommige animatoren van vorig jaar niet meer terugkeren, want als we de huidige bezetting samenvoegen met deze afwezigen, dan telden we nu op de startgrid meer dan 25 spelers! Het toont aan dat er in het huidige autosportlandschap voldoende interesse is voor het zuivere sprintwerk.”
De twee kampioenschappen delen voortaan elk van de zes voorziene weekends de paddock en gaan ook samen de baan op.
“Alleen voor het verdelen van de punten worden er aan de eindmeet nog steeds verschillende klassementen opgemaakt. De Nederlanders behouden immers een volledig gescheiden Junior-klassering en een apart +24 jaar klassement, terwijl de Belgische coureurs vasthouden aan één algemene uitslag per race, met ondergeschikt een Junior Ford Fiesta Cup en het Ford Dealer – Team Championship.”
Aparte klassementen, aparte podiums. Toch is er met de Dutch Belgian Super Star een overall klassement België-Nederland?
“Iedereen weet dat elke coureur tot het uiterste gaat en dat kan op de piste voor weliswaar virtuele duels borg staan. Om hieraan een meerwaarde te geven, hebben we besloten de Dutch Belgian FFSC Super Star in het leven te roepen. Aan de eindmeet van één van de negen gezamelijke races geven we punten aan de Top 20 finishers, ongeacht voor welk kampioenschap zij écht strijden. Na de Finale Races op TT Circuit Assen valt dan in Race 2 het doek en kennen we de Top 3 en dus de winnaar van de genaamde Dutch Belgian FFSC Super Star! Enkel tijdens de openingsmanche op Circuit Zolder zijn er volledig gescheiden races en voor de finale op TT Circuit Assen is er één race apart en dus een andere gemengd België-Nederland.”
In de gezamelijke races geldt dan weer een andere kwalificatienorm?
“In die races start de snelste coureur nog steeds in ‘pole’. De volgende negen oneven plaatsen van 3 tot 19 worden evenwel bezet door de coureurs uit hetzelfde kampioenschap als de pole-man. En op de andere lijn op de even startplaatsen 2 tot 20 worden de snelste 10 coureurs geplaatst van het andere kampioenschap. Hiermee wijken we af van het systeem dat de “pole” vooraan plaatsneemt, met naast zich op de eerste rij de tweede snelste, en zo verdere aanvulling van de grid. In dit systeem worden de startplaatsen vanaf de 21ste plaats ofte elfde startrij, ingevuld op basis van de kwalificatietijden. En, ja, voor Race 1 worden de eerste vijf plaatsen per startrij in omgekeerde volgorde opgesteld! Voor de gescheiden races zoals tijdens de Zolderse Superprix gelden nog steeds de vertrouwde kwalificatienormen en dito posities op de startgrid: in Race 1 volgt voor elk kampioenschap een omgekeerde volgorde van de Top 10 van de kwalificaties, waardoor de coureur die als 10de afklokte in ‘pole position’ komt te staan en de échte ‘pole’-man naar de 10de plek verhuist. Voor Race 2 respecteren we de juiste orde en start de snelste coureur vooraan in “pole position.”
In de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup tellen we bekende, maar evenzeer minder bekende coureurs.
“Het eerste seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup heeft ons alvast geleerd dat er nogal wat jong en vers bloed van zich liet spreken en de Fiesta Cup dus mag beschouwd worden als de ideale kweekvijver voor aspirant-kampioenen. Het waren voortdurend spannende races met treintje-rijden van start tot finish en een constant spel van tienden van seconden tussen een pak Fiesta-coureurs. Dat er dit jaar in de Belgische Cup nogal wat bekende en ervaren namen opduiken, geeft de Cup nog meer waarde en het kan een parameter zijn in het doen en laten van de Junior-rijders. Vorig jaar slaagden enkele Junioren er immers in om vooraan een rol van betekenis te spelen. Precies daarom vind ik het goed dat gevestigde waarden zoals Dylan Derdaele zich komen meten in de Fiesta Cup.”
Vorig jaar lanceerden jullie het zeer gesmaakte Ford Dealer Team Championship en dat succes is niet zonder gevolg gebleven?
“Inderdaad. Liefst vijf Ford-verdelers staan borg voor de aanwezigheid van niet minder dan tien Fiesta’s in de kleuren van een Ford-verdeler! Geholpen door de titels van Van den Bossche en Feyaerts voelden wij aan dat de Fiesta Cup leeft bij heel wat Ford-garages en dat is niet vreemd aan de komst dit jaar van Ford Peerlings en Ford Morren Motor maar ook het verdubbelen van de inzet bij Feyaerts en Vanspringel. De Fiesta Sprint Cup is voor de Ford-verdelers het perfecte middel om de relaties met de klanten te verstevigen door hen uit te nodigen, tickets te verdelen en toe te laten te komen supporteren voor “hun” team!”
Na de vrije trainingen op vrijdag 31 mei, volgen op zaterdag 1 juni de kwalificaties en Race 1 BE (13u35) en Race 1 NL (16u45). Op zondag 2 juni zijn opnieuw de Belgen aan zet met Race 2 om 10u05 uur en de Nederlanders sluiten het eerste BE-NL-weekend van de FFSC af om 14u05 met Race 2. Alle races gaan over twee keer dertig minuten.
Persbericht Ford Fiesta Sprint Cup België
Tweet