Zoute Grand Prix: Pech voor Enzo Ide en Ruben Maes

Enzo Ide-Ruben Maes - Porsche 356
Enzo Ide-Ruben Maes - Porsche 356
Zoals Brugge wel eens het Venetië van het noorden wordt genoemd is de Zoute Grand Prix stilaan aan het uitgroeien richting de Mille Miglia van het noorden. Een schitterende organisatie met internationale uitstraling, tegenwoordig niet alleen meer vast gepind op de Zoute Rally alleen, maar één openlucht autosalon is geworden voor exclusieve wagens, waarin naast de echte oldtimers ook aandacht wordt besteed aan de moderne GT en luxe wagens.
  • Inforegio
Zoute GP - Verschillende generaties naast elkaar
Zoute GP - Verschillende generaties naast elkaar
Een mengelmoes van exclusieve activiteiten met de Zoute Rally nog steeds als uithangbord en daarrond andere activiteiten zoals de Zoute Top Marques, de Zoute Sale of openbare veiling, de Zoute concours d’elegance, de Zoute GT Tour en de Zoute Sprint. Veel mooi en bekend volk ook en schitterende wagens op en rond het Albertplein of beter bekend als 'Place m'as-tu vu'.



Zoute GP - Jochen Mass
Zoute GP - Jochen Mass
Het zou ons te ver leiden om alle bekende namen op te noemen, maar een groot deel van het BV land vindt je terug in een van de deelnemende wagens of in de tenten in en rond het strand van Knokke. Met deelnemers als Johen Mass, Derek Bell, Eric van de Poele, Enzo Ide, Ruben Maes, Jeffrey Van Hooydonck, enz. werden zelfs namen binnen gehaald die hun strepen reeds hebben verdiend in de Belgische en internationale autosport. Deze nemen het dan op tegen gepassioneerde liefhebbers van historische wagens of andere bekende gezichten uit andere sportdisciplines of van televisie.


Enzo Ide-Ruben Maes - Porsche 356 RS Motors
Enzo Ide-Ruben Maes - Porsche 356 RS Motors
Ruben Maes van Porsche Centre West-Vlaanderen in Ingelmunster, stond deze keer net als vorig jaar aan de zijde van zijn copain en ex Europees Blancpain sprint-kampioen GT3, Enzo Ide. Maes won deze rally enkele jaren geleden met de top co-rijder Filip Deplancke. In een Porsche 356 deed het duo Ide/Maes ditmaal ook mee voor de knikkers en na de eerste dag stonden ze op een 5de plaats. Een goede uitgangspositie met het oog op het podium. Maar op de tweede dag werden ze op het parcours gehinderd door een landbouwer. Ze moesten achteruit rijden en meteen waren alle zegekansen verkeken.




Enzo Ide-Ruben Maes - Porsche 356
Enzo Ide-Ruben Maes - Porsche 356
“Jammer”, aldus Ruben Maes die dit jaar met Aswin Pyck reeds rally’s won voor Historische wagens in Mallorca en in de Westhoek. “We zijn gestart om minimum een podium te halen en te trachten om een tweede overwinning binnen te halen. We hebben ons geamuseerd op de gladde en smalle wegen, maar we werden gehinderd”.
“De Zoute Rally is uniek in zijn soort. Buiten een chrono en een tripmaster mag je geen moderne hulpmiddelen gebruiken. Je krijgt het roadbook en voor de start van de RT krijg je ook de gemiddelde snelheden die je zo dicht mogelijk moet benaderen. En die variëren constant. Dus het is constant rekenen geblazen en de copiloot moet zijn piloot voortdurend bijsturen inzake snelheid. Te vroeg of te laat overschrijden van de meet wordt bedacht met strafpunten die een coëfficiënt hebben naargelang de leeftijd van de wagen. Een Pre-war wagen van voor de tweede wereldoorlog heeft een lager coëfficiënt dan een wagen uit de jaren ’60”.
Zoute GP - Concours d'elegance
Zoute GP - Concours d'elegance
“Hier in de Zoute Grand Prix zijn de gemiddelde snelheden uiteraard aangepast aan de wagens met een max van 40 km/uur voor de Pre-war wagens en max 45 km/uur voor de rest. Tijdens de Rally van Mallorca kregen we te maken met gemiddelde snelheden tot 90 km/uur. Ik reed er met de Porsche 914/6 en ik kan je verzekeren dat dit constant op de limiet rijden was als je wilt winnen”.

"De sfeer in Knokke is altijd top. Ook bij minder goede weersomstandgheden kan je hier op de koppen lopen. Volgend jaar doen we opnieuw een gooi naar de zege met een Porsche", aldus nog de Porsche-dealer uit Ingelmunster.

Foto's: Ruben Maes - Wilfried Geerts - Arne Simons
 

 

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op maandag 9 oktober 2017.

  • LTF