van der Horst

Zandvoort: Zumbrink eerste winnaar - Knappe race van Van Glabeke-Jonkheere

Zumbrink - Volvo S60 V8
Zumbrink - Volvo S60 V8
Henry Zumbrink is zijn seizoen in de Supercar Challenge powered by Pirelli sterk begonnen. De Volvo-coureur won namelijk de eerste race van de GT-divisies tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort en troefde daarmee zijn concurrentie af. Minder goed verging het teamgenoot Kelvin Snoeks, die liggend op de eerste positie in de eerste ronde van de baan schoot en veel schade aan zijn bolide opliep. In de GT-divisie ging de overwinning naar Pim van Riet in de Radical RXC V8 die het nipt haalde voor de Curbstone-Ferrari 458 GT3 van Van Glabeke-Jonkheere. In de GTB-divisie was Daan Meijer met zijn Porsche 997 GT3 Cup de snelste man.
Kelvin Snoecks - Volvo S60 V8
Kelvin Snoecks - Volvo S60 V8
Bij de start van de race was het meteen trekken en duwen in de eerste bocht. Het was uiteindelijk Kelvin Snoeks die op de eerste positie de bocht uit kwam maar daarna ging het fout voor de Volvo-coureur. De auto van Snoeks brak uit bij het uitkomen van de Tarzanbocht en ging hierna de banden in met veel schade tot gevolg. Doordat er veel brokstukken op de baan lagen werd besloten om de safety car de baan op te sturen.

Achter de safety car was het Henry Zumbrink op de eerste plaats, met Bob Herber op positie twee en Fabian Hambrecht op de derde plaats. Niels Bouwhuis lag op positie vier, Peter Hoevenaars op plaats vijf en Arjan van der Zwaan op positie zes.

Bij de herstart kon Henry Zumbrink zijn eerste positie behouden met daarachter Bob Herber in de Ferrari 458 GT2 en Fabian Hambrecht in de Audi R8 GT3 LMS Ultra. Zumbrink kon hierna iets uitlopen, maar Bob Herber kwam onder zware druk te staan van Hambrecht. Na een paar ronden zag Hambrecht een kans om aan de Ferrari van Herber voorbij te gaan. Achter Herber lag Niels Bouwhuis op de vierde plaats, maar de Vicora-coureur stond onder zware druk van Peter Hoevenaars.

Hierna ontstond een spannende strijd om de eerste plaats. Henry Zumbrink lag nog steeds op kop maar Fabian Hambrecht zat met zijn Audi de Volvo op zijn hielen. Zumbrink kon zijn eerste positie bij de pitstops behouden kon in de slotfase van de race ronde voor ronde uitlopen op de op de tweede plaats liggende Slobodan Cvetkovic. Daarachter lag Martin Lanting nog steeds op de derde plaats, daar weer achter gevolgd door René Wijnen en Roger Grouwels. Bij deze groep was Peter Hoevenaars door technische problemen weggevallen.

Slobodan Cvetkovic had met zijn Audi R8 GT3 LMS Ultra grote moeite om de snelheid van de kop van het veld vast te houden. Martin Lanting ging dan ook al snel aan de Audi voorbij en later in de race kon ook Roger Grouwels met zijn Viper nog aan de Audi voorbij gaan.

Aan Henry Zumbrink ging dit alles voorbij, de Volvo-coureur kon in het tweede gedeelte van de race zijn eerste plaats consolideren en zag die positie niet meer in gevaar komen. Martin Lanting en Bob Herber eindigden op de tweede plaats en Arjan van der Zwaan en Roger Grouwels pakten bij hun racedebuut met de nieuwe Viper meteen een podiumplaats.

Van Glabeke-Jonkheere - Curbstone Ferrari 458 GT3
Van Glabeke-Jonkheere - Curbstone Ferrari 458 GT3
In de GT-divisie lag Pim van Riet in de Radical RXC op het moment dat de safety car de baan op kwam op de eerste plaats, gevolgd door Frédérique Jonkheere in de Ferrari 458 GT3 van Curbstone, Duncan Huisman in de Renault Mégane Trophy en Craig Wilkens in de Dodge Viper GT3.

Bij de herstart kwam Pim van Riet meteen onder zware druk te staan van Frédérique Jonkheere, die scherp was bij de herstart en in de Tarzanbocht meteen een inhaalactie waagde. Jonkheere kon hierna de eerste plaats vast houden en een gaatje slaan naar achtervolger Van Riet.

Na de pitstops had Patrick van Glabeke het stuur van de Ferrari 58 GT3 overgenomen van Frédérique Jonkheere. Van Glabeke lag na de pitstops nog steeds op de eerste plaats, maar hij zag Pim van Riet met de Radical RXC snel dichterbij komen. Achter Van Riet lag Craig WIlkens na de pitstops op de derde plaats, met daar weer achter Luc Braams.

Van Glabeke kon zijn eerste plaats niet goed verdedigen door het feit dat de Curbstone-rijder door zijn banden zat maar was achteraf tevreden met de tweede plaats en de snelste wedstrijdronde tijdens zijn maidentrip met de Ferrari 458 GT3 in de Supercar Challenge. Zodoende moest hij zijn leidersplaats prijsgeven aan Pim van Riet in de supersnelle Radical. Van Riet pakte hierdoor de eerste plaats, voor het duo Van Glabeke/Jonkheere en Craig Wilkens.

Daan Meijer - Porsche Cup
Daan Meijer - Porsche Cup
In de GTB-divisie lag Daan Meijer op het moment dat de safety car de baan op kwam op de eerste plaats, gevolgd door Ferdinand Kool, Webb, Marc Neyens en Marcel van Berlo.

Bij de herstart was Ferdinand Kool alert. De Corvette-coureur slaagde er in om aan de Porsche van Daan Meijer voorbij te gaan. Meijer stond daarna meteen onder zware druk van Marc Neyens en James Webb.

Ferdinand Kool kon hierna uitlopen op zijn achtervolgers. Die achtervolgers, onder leiding van Daan Meijer, waren ondertussen in fel gevecht met elkaar. Meijer moest daarbij alle zeilen bijzetten om Marc Neyens en ook James Webb achter zich te laten.

Na de pitstops had Daan Meijer het tempo er beter inzitten. De Porsche-coureur had de eerste plaats in de klasse overgenomen van Max Koebolt, die het stuur van de Corvette GT4 had overgenomen van Ferdinand Kool. Koebolt was na de pitstops teruggevallen tot de derde positie, want Tom en James Webb waren op de tweede plaats terechtgekomen.

Patrick Lamster en Marc Neyens lagen na de pitstops op de vierde plaats, maar zagen die positie in de laatste ronden in rook opgaan. Lamster spinde achterop de baan in de rondte waarna zijn Porsche stilviel. Hierdoor kwam de vierde plaats in de race in handen van Fiona James in de Lamborghini Gallardo.

Voor Daan Meijer kwam de eerste plaats in de slotfase niet meer in gevaar, Hij won de race, voor Tom en James Webb in de BMW M3 E46 GTR. Ferdinand Kool en Max Koebolt completeerden met een derde plaats het podium.

Supercar Challenge



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Supercar Challenge op zaterdag 19 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paasraces.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons