van der Horst

Zweden heersen in Noorwegen

Timmy Hansen - Peugeot 208 Supercar
Timmy Hansen - Peugeot 208 Supercar
We schreven reeds verschillende malen dat zowel Timmy Hansen als het team rond vader Kenneth, het Team Peugeot Hansen, zeer goed bezig zijn met twee zeges voor Jeanney en ereplaatsen voor Hansen junior. In Noorwegen was het niet anders. Gisteren was het reeds Zweden boven in het WorldRX toen Timmy Hansen met de Peugeot van Team Peugeot Hansen de voorlopige pole behaalde voor teamgenoot Davy Jeanney. Thuisrijder Petter Solberg zette de snelste chrono op de tabellen tijdens de eerste van de vier kwalificatieheats, maar reed lek in de tweede en werd achteruit geslagen. De Noor zette evenwel de scheve situatie recht, maar net als in Canada kon hij niet doorstoten naar de beslissende finale
Timmy Hansen en Petter Solberg verdeelden nog de snelste chrono's in de derde en vierde kwalificatieheat op zondag waardoor de Noorse thuisrijder net als Hansen op de pole stond van de twee halve finales.

Podium WorldRX Noorwegen 2015
Podium WorldRX Noorwegen 2015
Hansen kreeg ploegmaat Jeanney naast zich op de startgrid, maar beiden zouden niet in duel gaan. Hansen nam een kopstart en Jeanney ging onmiddellijk jokeren. Ze reden een verstandige en zeer snelle wedstrijd en werden één en twee, terwijl de Zweed Larsson derde werd en het laatste ticket nam richting finale. Nitiss, Marklund en Henning Solberg mochten inpakken.

Timerzyanov versus Ekström
Timerzyanov versus Ekström
De tweede halve finale komt zeker in de geschiedenisboeken als de meest waanzinnige ooit. Petter Solbeg vertrok vanop de pole, geflankeerd door de Rus Timerzyanov. Solberg lukte een kopstart, maar werd door landgenoot Bakkerud opzij gezet en gepasserd door Bakkerud en Danielsson. Iets later werd hij aangereden door Ford-rijder Timerzyanov, waarbij de ophanging van de Citroën brak en de leider in het kampioenschap voor de tweede maal op rij de finale niet haalde. De andere Noor in het gezelschap Andreas Bakkerud, verloor een wiel en was ook uitgeteld.

Timerzyanov versus Ekström
Timerzyanov versus Ekström
Timur Timerzyanov ging nadien nog de stelling aanvallen van Audi-rijder Mattias Ekström voor de derde plaats, maar opnieuw kwam het tot een contact en daarbij ging de Rus over de kop. Hij zette echter zijn weg verder en kon nog de derde plaats pakken en doorstoten naar de finale.



Timmy Hansen & Davy Jeanney - Team Peugeot Hansen
Timmy Hansen & Davy Jeanney - Team Peugeot Hansen
Met Hansen, Danielsson, Andersson en Larsson zagen we vier zweden tegenover Jeanney en Timerzyanov. Voor de finale was het alle hens aan dek om de zwaar gehavende Fiësta van de Rus opnieuw rijklaar te maken, maar het team van OlbergsMSE lukte daar wonderwel in. Veel zoden bracht dit evenwel niet aan de dijk, want de tweevoudige Europees kampioen viel vroeg uit met mechanische panne. Daarin was het opnieuw het Peugeot-duo Hansen en Jeanney die de wet dicteerde, terwijl Larsson als derde aantikte.

In de tussenstand leidt Petter Solberg nog steeds de debatten, maar hij verloor kostbare punten tegenover onder meer Timmy Hansen die zich nu op de tweede plaats nestelt voor Bakkerud, Jeanney en Kristoffersson.

Start finale EuropeanRX Noorwegen
Start finale EuropeanRX Noorwegen
Ook de Europese jongens kwamen hun derde manche afwerken en hier stond geen maat op de Noor Tommy Rustad die zowel de kwalificaties, de halve finale als de finale achter zijn naam zette in zijn VW Polo van Marklund Motorsport. Hij won vrij makkelijk de finale voor Rajala en Baumanis die als leider in het EK Super1600 voor het eerste een Supercar bestuurde. Opnieuw een ster in wording. Onze landgenoot Koen Pauwels deed het zeer goed en eiste een plaats op in de halve finale. Hierin werd hij vierde en haalde net niet de finale.   

Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op zondag 23 augustus 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Norway.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons