van der Horst

24H Barcelona: Nabeschouwing organisatoren

24H Barcelona 2014
24H Barcelona 2014
Pole-position, winst en de snelste raceronde: voor de Scuderia Praha was de 24H BARCELONA een doorslaand succes. Met de Ferrari 458 Italia GT3 (#4, Písarík/Jirík/Malucelli/Kox) legde het team in totaal 653 ronden op het 4,655 kilometer lange Circuit de Barcelona Catalunya af, een totale afstand van 3.039,715 kilometer. “De auto liep als het spreekwoordelijke uurwerk. We hadden gedurende de hele race geen enkel probleem. Ik ben super-tevreden,” zei de Nederlandse coureur Peter Kox, die de auto op zondag net na het middaguur als winnaar over de eindstreep stuurde. Het team Kessel Racing completeerde met een identieke Ferrari (#32, Sicart/Cadei/Piccini/Delpit/Enjalbert) het succes voor het legendarische Italiaanse sportwagenmerk met de tweede plaats. Het Zwitserse team Hofor Racing eindigde met de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (#1, M. Kroll/Eggimann/Heyer/Frankenhout/C. Kroll) als derde en voegde zo na de overwinning tijdens de 24H BARCELONA van afgelopen jaar opnieuw een podiumsucces toe aan de erelijst.
  • LTF
Minder dan vier maanden geleden was er een grote tegenslag voor de Scuderia Praha bij de eerste Hankook 12H ZANDVOORT. De Ferrari van het team reed onbedreigd aan de leiding, maar raakte betrokken bij een aanrijding met een andere deelnemer, zodat alle hoop van het team op een overwinning in rook opging. Dit weekeinde zat tijdens de 24H BARCELONA voor de Scuderia Praha alles mee. De auto nam in het vijfde uur definitief de leiding over en stond deze positie gedurende de rest van de race ook niet meer af. In de loop van de wedstrijd bouwde het team dankzij constant snelle rondetijden, vlotte pitstops en een probleemloze race een voorsprong van zeven ronden op. “Een fantastisch resultaat, ik ben heel blij”, zei Jirí Písarík, die tijdens de 24H BARCELONA voor het eerst in het donker racete. Met een tijd van 1:51,404 minuten reed de Italiaan Matteo Malucelli op zondagochtend vroeg de snelste ronde in de wedstrijd.

Met een iets minder constante rijdersbezetting eindigde Kessel Racing met de Ferrari 458 Italia als tweede, gevolgd door de beide Mercedes-Benz SLS AMG GT3’s van Hofor Racing op de derde plaats en Car Collection Motorsport (#3, Edelhoff/Kirchhoff/Grimm/Vogler/Dahlmo) op de vierde plaats. De Walkenhorst Motorsport-BMW Z4 GT3 (#24, Oeverhaus/Richter/Aust/Posavac), voerde zaterdag in de namiddag de race aan en reed gedurende het grootste deel van de zaterdagavond in de top drie, maar viel na een aanrijding en de aansluitende reparatie in de pits gedurende het elfde uur terug. Het Duitse team werd uiteindelijk als vijfde geklasseerd.  

Voor het Italiaanse team Nova Race was er een prachtig succes. Als winnaar in de SP3-klasse eindigde de Ginetta G50 GT4 (#16, Magnoni/Scarpaccio/Ghizzi/Cressoni/Tineo) op de uitstekende zesde plaats in het algemeen klassement, terwijl de zusterauto (#19, Cimadomo/Capelli/Maddalena/Fletcher) als negende algemeen en als tweede in de klasse het succes completeerde. Het team MARC Cars Australia won met de MARC Focus silhouet-auto (#92, Benton/Kaye/Morrall/Lynton/Jensen) de SP2-klasse en eindigde als zevende in de algehele rangschikking. De volgende auto in het algemeen klassement was de Porsche 997 GT3 van het Franse team Ruffier Racing (#17, Lafargue/Lafargue/Abergel/Racinet), dat daarmee de 997-klasse won. Het Franse Team Altran completeerde de top tien in het algemeen klasseement met een fraaie overwinning in de fel bevochten klasse A5 met de Peugeot 208 GTi (#59, Sentis/Rostan/Nury/Derue). De strijd om de overwinning in deze klasse werd pas in het laatste uur van de wedstrijd beslist; de Walkenhorst Motorsport-BMW M235i (#35, Schrey/Akata/Krohn/Hughes) eindigde nipt geslagen als tweede in de klasse.       

Bijzonder veel bijval van de lokale fans kreeg het Spaanse team Monlau Competición voor de overwinning in de A3T-klasse met de gloednieuwe SEAT Leon Cup-auto (#25, Sanz/Gutiérrez), die in aanwezigheid van SEAT-sportdirecteur Jaime Puig zijn debuut bij een 24-uursrace maakte. Voor rijdster Laia Sanz, meervoudig wereldkampioen trial op de motorfiets en deelneemster aan de Dakar-rally, en haar teamgenoot Francesc Gutiérrez was het voltooien van de 24-uursrace bij zomerse temperaturen met slechts twee personen achter het stuur een bijzondere prestatie.  

De strijd om de zege in de klasse A3 werd ook pas in het laatste uur van de race beslist. Op weg naar de zege kwam de Peugeot RCZ van het Deense team HM Motorsport (#45, J.H. Hansen/J.E. Hansen/Hagedorn/Reimerso) met minder dan een half uur te gaan als gevolg van een gebroken aandrijfas tot stilstand. Daardoor kreeg het Franse team Nicolas Milan Compétition, eveneens met een Peugeot RCZ (#44, Gibaud/Dauger/Maudet/Antunes), de leiding in de klasse in handen en reed vervolgens de overwinning naar huis. Het Deense team AD Racing/Flexlease.eu won de klasse A2 met de Renault Clio Cup III (#54, Nykjaer/Engelbrecht/Pedersen/Moller/ Jensen). SVDP Racing uit de Verenigde Arabische Emiraten won de D1-dieselklasse met de BMW E87 120D (#64, Wishart/Vanderpal/Herlaar/Budnik/O’Keefe).  

Creventic Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op maandag 8 september 2014.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons