van der Horst

24H Zolder: Levert de Supercar Challenge in 2014 het gros van de deelnemers?

Start 24 Hours of Zolder 2011
Start 24 Hours of Zolder 2011
In de nasleep van alweer een magere editie van de 24 uren van Zolder werd al snel duidelijk dat er opnieuw nood was aan een nieuwe impuls om het Limburgse evenement terug recht te trekken. Onmiddellijk werd er weer aangeklopt op de deur van Dick van Elk die momenteel aan het overwegen is om de 24 Uur van Zolder opnieuw op te nemen in de Supercar Challenge kalender voor 2014. Zoals het hoort polst een goede organisator natuurlijk eerst bij zijn vast cliënteel of er voor dergelijk groot evenement voldoende draagvlak bestaat en dat gebeurde meteen al in het weekend na de Zolderse etmaalrace ter gelegenheid van de ‘Trophy of the Dunes’ te Zandvoort. V-max Racing Management werkte inmiddels een aantal concrete opties uit waarover de teams nu worden uitgenodigd uitgebreid hun mening te geven.
  • Prospeed Competition
Rijdersbriefing 24 Hours of Zolder 2011
Rijdersbriefing 24 Hours of Zolder 2011
In 2011 werd het deelnemersveld van de 24 uren van Zolder al eens aangedikt met een 20-tal wagens uit de Supercar Challenge. Op een paar enkelingen na hield het merendeel het voor bekeken na de eerste 6 uren zodanig dat er amper een dikke 10 wagens de rest van de race afwerkten. Deze eerste samenwerking verliep destijds overigens niet helemaal vlekkeloos, denken we bijvoorbeeld maar terug aan de rijdersbriefing waar tumult onstond over informatie die enkel in het Frans gegeven werd. Van Elk liet toen in een reactie op een vraag van Patric Derdaele omtrent het invoeren van een normtijd hetvolgende optekenen, "men vraagt aan de Dutch Supercar Challenge piloten om de 24 Hours of Zolder te vervoegen. Wij besluiten de wedstrijd ter hulp te schieten en wat gebeurt er dan? Deze morgen (woensdagmorgen nvdr.) krijg ik een nieuw reglement toegestopt. Dit reglement is enkel te verkrijgen in het Frans, terwijl ik geen letter Frans spreek. Men verzekerde ons dat de normtijd van tafel was, dit is gewoon zeer amateuristisch. Ik vind het belachelijk!"

24H Zolder: Beelden uit de nachtelijke kwalificatiesessie
Het lijkt er nu op dat het team rond Dick van Elk carte blanche krijgt om het sportieve element van het evenement in handen te nemen. Circuit Zolder geeft aan de Supercar Challenge dan ook de mogelijkheid om onder hun eigen reglement te rijden wat dus inhoudt dat (Belgische) gastteams die aan dit evenement willen deelnemen in een van de gebruikelijke divisies zullen worden ondergebracht.

Vooraleer zijn schouders onder de Vlaamse etmaalrace te zetten wil de Nederlander eerste te weten komen of zijn achterban bereid is om hem te volgen. 30 uur tracktime toevoegen aan de kalender die reeds 7 evenementen bevat is natuurlijk niet niks. In plaats van de volledige 24 uren te nemen of te laten werden er dan ook verschillende opties uitgewerkt:

  1. Deelnemen aan de volledige 24 Uur
  2. Deelnemen aan de eerste 1 000km van de 24 uur ( 249 ronden, ongeveer 7.5u)
  3. Deelnemen aan een race over 1 750km in twee delen: start zaterdagmiddag om 16u00 uur tot 24u00 met een pitstop tot zondag 12u00. Wagens gaan na het eerste deel direct naar het parc ferme en moeten zondagmorgen rechtstreeks naar startgrid geduwd worden voor start van tweede deel race van 12u00 tot 17u00.
  4. Geen deelname aan de 24 Uur maar een normaal evenement zoals gebruikelijk met twee races van 60 minuten

Dick van Elk
Dick van Elk
We citeren uit de interne communicatie die de organisatie van de Supercar Challenge eerder vandaag uitstuurde naar de teams: “We willen een vliegende start maken met minimaal 30 wagens vanuit de SC aangevuld met minimaal 10 gastwagens. Als we dit voor elkaar kunnen krijgen is de aantrekkingskracht van de 24 uur terug en zullen er zeker meer aanmeldingen zijn.”
 

GH Motorsport - Radical SR3 RS
GH Motorsport - Radical SR3 RS
Opmerkelijk is ook dat er geen plaats meer zou zijn voor de prototypes (Radicals & CN) die er de afgelopen twee jaar werden bijgehaald, ook al in een poging om het startveld aan te dikken. Het voornaamste argument dat hiervoor wordt aangehaald is het veiligheidsaspect, niet onbelangrijk rekening houdend met enkele van de dikkere GT’s die in de Supercar Challenge in actie komen. Ook enkele Belgische piloten maakten dezelfde opmerking al in de voorgaande edities.

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Nationaal op maandag 16 september 2013.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons