Belcar Historic Cup: Wijziging reglement & kalender
Wijzigingen in reglement
De voornaamste wijziging is dat elke wagen nu onder de vlag van de Belgian Historic Cup rijdt. Dit is een gevolg van het feit dat de FIA het bouwjaar voor de Historics heeft opgetrokken tot 1990. De youngtimers (1982-1990) van weleer zijn dus verleden tijd en zijn dus nu ook Historics geworden. En aangezien de Youngtimer GT's vorig seizoen amper met drie wagens waren heeft organisator BRAVO voor komend seizoen beslist om de ex-Youngtimer GT en ex-Youngtimer Toerisme samen te gooien in een vernieuwd platform 3 voor wagens met een bouwjaar tussen 1982 en 1990. Deze is onderverdeeld in vijf verschillende klassen (3 A tot 3 E) volgens de cilinderinhoud. Binnen deze platform 3 rijden HTP (FIA Historic Technisch paspoort) en NTP (Nationaal Technisch paspoort) voorlopig samen, dit omdat er momenteel te weinig FIA HTP-wagens zijn binnen dit platform. Volgens Filip Mahieu, voorzitter van BRAVO, zal een opsplitsing van HTP en NTP zich opdringen op termijn, maar momenteel is dit niet aan de orde. De puntentelling is een cumul van de uitslag in platform 3 algemeen en de uitslag in de onderliggende klassen.Inzake de platforms 1 & 2 verandert er quasi niets. De wagens binnen platform 1 moeten voorzien zijn van een FIA Historic Technical Passport (HTP) met een bouwjaar van 01/01/1947 tot 31/12/1981. Platform 2 huisvest ook wagens met een bouwjaar tot en met 1981, maar met een technische evolutie en een Nationaal Technisch Paspoort (NTP). Deze twee platformen worden net als platform 3 onderverdeeld in verschillende klassen naargelang de cilinderinhoud.
Platform 4 (de vroegere platform 5 of nineties) wordt nu de youngtimers en herbergt wagens die we tijdens de jaren ’90 terugvonden in de toenmalige Belcar- en cupraces, maar de organisator heeft deze (voorlopig) beperkt tot 2500cc. Verwacht momenteel dus geen dikke GT’s zoals de Viper, Marcos, Porsche 993 of 996 en ook geen vette BMW’s met een V8 in het vooronder.
Verder wordt platform 5 de gastklasse voor wagens die niet volledig passen binnen het huidige reglement, maar wel voldoen aan de geldende veiligheidsvoorschriften of voor piloten die zich sporadisch eens inschrijven en zich niet willen mengen in de titelontknoping. Deze wagens pakken geen punten binnen het kampioenschap.
De 47 package deals zijn de deur uit en dat is ook het maximum deelnemers dat op de startgrid mag staan op Circuit Zolder. Voor Spa zijn dat 65 wagens. Er kan steeds een derogatie worden aangevraagd om meer auto's (20%) te laten deelnemen aan de kwalificaties. Indien deze allemaal aan de start zouden staan, dan is er steeds een oplossing dat niet-reguliere rijders dan de wedstrijd aanvangen vanuit de pitlane.
Kalender: Vijf weekends, tien races met twee schrapresultaten
Met driemaal Circuit Zolder en een uitstap richting Spa en een naar de Nürburgring krijgen we vijf meetings en tien wedstrijden. De acht beste resultaten worden op het einde van het seizoen in rekening gebracht bij de eindafrekening voor het kampioenschap. Er is ook nog een raceweekend in Zandvoort op 23 en 24 mei, maar deze telt niet mee voor het kampioenschap.21-22/03 1000 km of Zolder (Circuit Zolder – B)
26-28/06 Spa Summer Classic (Circuit de Spa-Francorchamps – B)
22-23/08 Masters Historic @ Zolder (Circuit Zolder – B)
02-04/10 American Festival Nascar (Circuit Zolder – B)
16-17/10 Westfalen Trophy (Nürburgring – D)
Later meer over het openingsweekend op 21 & 22 april op Circuit Zolder in het kader van de 1000 km of Zolder
Foto's: Bravo Racing / MRP
Tweet