van der Horst

Circuit Zolder wil Vlaamse drag race tempel worden

Start 24 Hours of Zolder 2011
Start 24 Hours of Zolder 2011
Raceklasses die neigen naar Amerikaanse formats winnen steeds meer aan populariteit in Europa, denk maar even aan de NASCAR Euro Series waar enkele bekende Belgen aan de start komen, oval races of het spectaculaire drag racen. Deze typisch Amerikaanse autosporttak kende al enig succes in de Scandinavische landen alsook in Nederland, maar heeft nu ook plannen om de rest van Europa te veroveren. Op Circuit Zolder verkoos men om dit jaar Acceleration te ontvangen, in plaats van de Nascar Euro Series en op die manier pikt men ook een graantje mee van de Amerikaanse hype. Ook voor oval racen en drag racen heeft men in Circuit Zolder oren, al wees de budgettaire realiteit snel uit dat het bouwen van een oval geen optie was, in tegenstelling tot de succesvolle ring in Venray. Voor drag races zou de bestaande infrastructuur echter grotendeels voldoen, vandaar dat de Limburgse omloop het geweer op die discipline richt.
Circuit Zolder wil bij de eerste omlopen zijn die klaar zijn om volgend jaar het Europese drag race kampioenschap (FIA EDRC) te ontvangen. Om te voldoen aan de eisen die een dragrace stelt, moet men echter beschikken over een rechte lijn die minstens 500 meter lang is. Die regelgeving is iets waar Circuit Zolder momenteel niet aan voldoet en Hockenheim bijvoorbeeld wel. Bijgevolg moet de Limburgse omloop de nodige constructiewerken starten, alleen zijn grote aanpassingen aan de omloop de laatste jaren uit gebleven vanwege de precaire budgettaire situatie. Het enige levensvatbare alternatief is de bestaande infrastructuur te gebruiken, mits aanpassingen.

Die aanpassingen bestaan er in dat de rechte lijn bij start/finish wordt doorgetrokken richting de Rea bocht, waarbij de Jacky Ickx chicane verdwijnt. De lange rechte lijn zal evenwel ook gebruikt worden bij andere wedstrijden en daardoor (opnieuw) danig de eigenheid van het circuit aanpassen. Op promotioneel vlak biedt de vrijgekomen ruimte echter de nodige perspectieven, bijvoorbeeld voor het optrekken van een hotel en business loges. De Jacky Ickx chicane is tot nu toe behouden gebleven om de veiligheid bij het aansnijden van de Eerste Linkse te waarborgen. Gezien er echter voldoende ruimte is om de zandbak uit te breiden, hoeft de chicane in feite niet in het tracé te blijven om het circuit gehomologeerd te maken. Het blijft evenwel afwachten wat de impact van dergelijke ingrijpende wijziging zal zijn, want op vlak van set-up zal er plots heel wat veranderd moeten worden...

Update

We stellen voor dat u even uw oog op de publicatiedatum van deze tekst laat vallen. Veel visplezier!

Foto: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit op dinsdag 1 april 2014.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons