Corona-kronieken: 2010, beste F1-seizoen in de recente geschiedenis? - deel 3
Het Duitse weekend begint met een positieve noot, al moeten de Ferrari-rijders tijdens de kwalificatie nog hun meerdere erkennen in Sebastian Vettel, die voor Red Bull Racing een tiende pole positie scoort in elf races. Lang kan het Oostenrijkse team echter niet van dat voordeel genieten: Vettel wordt meteen gesandwicht en kan pas als derde door de eerste bocht. De Braziliaanse Ferrari-man voert de meute aan, voor de dubbele wereldkampioen. En die situatie zal lang ongewijzigd blijven.
Na twintig ronden maakt Fernando Alonso voor een eerste keer duidelijk wie de baas is bij de Scuderia. Een eerste aanval op de leidersplaats mislukt, maar de radiocommunicatie van de Spanjaard spreekt boekdelen. "Dit is belachelijk", laat hij weten aan zijn race-ingenieur Andrea Stella. Aangezien Sebastian Vettel op een veilige afstand zit, kan Alonso even benzine sparen, vervolgens tonen dat hij sneller is dan Massa - zijn snelste rondetijd is twee tiende beter dan de vicewereldkampioen van 2008 - en uiteindelijk weer naar de leider toerijden.
Fernando is faster than you
Ferrari heeft een besluit genomen: Alonso is sneller en moet met het oog op de wereldtitel voorbij zijn teamgenoot. De Italianen kiezen ervoor om race-ingenieur Rob Smedley met die taak op te zadelen. "Felipe, Fernando is sneller dan jij. Kan je bevestigen dat je die boodschap begrepen hebt?" Het zijn gruwelijke woorden voor de Braziliaan, die zijn teamgenoot met tegenzin laat passeren en vooral een enorme mentale dreun heeft gekregen. Massa zal in geen enkele van de resterende races beter presteren dan zijn teamgenoot.Stefano Domenicali, destijds teammanager bij Ferrari, kon niet anders dan het slechte nieuws te laten brengen door de race-ingenieur. Teamorders die een invloed uitoefenen op het resultaat van een wedstrijd zijn in 2010 immers verboden door het reglement. De teamleden wringen zich na afloop dan ook in alle mogelijke bochten om te ontkennen dat het reglement is overtreden. Vooral Alonso is weer zijn meesterlijke zelve: "Na de haarspeldbocht dacht ik dat Felipe een probleem had. Opeens vertraagde hij en kon ik hem inhalen, maar ik wist niet waarom."
De dubbelzege voor de twee Ferrari F10's lijkt even in het gedrang te komen, maar de FIA houdt het bij een boete van 100 000 dollar - een peulenschil. Meer nog, enkele maanden later beslist de internationale federatie om de regel te schrappen. "Teams zullen enkel bestraft kunnen worden wanneer ze schade aanrichten aan het imago van het kampioenschap", klinkt het in een persbericht.
WK-stand na Duitsland (R11)
- Lewis Hamilton (McLaren) - 157
- Jenson Button (McLaren) - 143
- Mark Webber (Red Bull Racing) - 136
- Sebastian Vettel (Red Bull Racing) - 136
- Fernando Alonso (Ferrari) - 123
Foto's: Racing International Photography
Tweet