van der Horst

Corona-kronieken: De meest chaotische Grote Prijs van België ooit

Damon Hill - Benson & Hedges Jordan
Damon Hill - Benson & Hedges Jordan
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Ditmaal trekken we terug naar 1998, toen het Circuit de Spa-Francorchamps het toneel was voor één van de meest chaotische Formule 1-races ooit.
Als u op YouTube zoekt naar de meest chaotische races in de F1, komt u snel uit bij de Grote Prijs van België 1998. Wie geregeld het circuit van Spa bezoekt, weet dat het een unieke plek is. Niet alleen is het een van de mooiste circuits ter wereld - althans voor vele piloten - maar ook eentje met een eigen klimaat. Dat was eveneens het geval op 30 augustus, de dag van de race. De hemelsluizen stonden open en het circuit was goed nat voor de start van de wedstrijd. Eens de race goed en wel onderweg was, barstte de chaos los.

McLaren had geprofiteerd van het nieuwe reglement in 1998 om dankzij Adrian Newey de beste auto te bouwen. Het Britse team nam in Spa dan ook de eerste startij in met Mika Häkkinen en David Coulthard, en terwijl de Fin goed weg kwam, was dat minder het geval voor de Schot. Na La Source zag hij al verschillende wagens voor zich uit rijden en niet veel later maakte hij een schuiver naar de rechtermuur, waarna hij weer naar het midden van de baan schoot en er een massacrash ontstond. Maar liefst twaalf wagens raakten erbij betrokken, terwijl anderen met veel geluk konden ontkomen.

Het logische gevolg was een rodevlagsituatie omwille van het grote aantal brokstukken. Aangezien er niet eens een volledige ronde gereden was, zei het reglement toen dat de race weer vanaf nul zou beginnen, maar nu was de vraag: wie kon van die tweede kans gebruikmaken? In die tijd mochten teams gelukkig nog een derde wagen meenemen naar elke grand prix, de zogenaamde reservewagen. Sommige teams stonden echter voor een dilemma, aangezien beide rijders betrokken waren in het startongeval. Als bij wonder ontbraken er uiteindelijk slechts vier wagens op de grid.

(Lees verder onder deze video)
 

Doodsbedreiging

Michael Schumacher op drie wielen
Michael Schumacher op drie wielen
De herstart verliep dramatisch voor McLaren. Häkkinen kwam niet verder dan La Source, terwijl Coulthard tijd verloor na een schuiver in Les Combes en nooit vooraan zou postvatten. De Schot zag op een gegeven moment zelfs leider Michael Schumacher in zijn spiegels opdoemen. Het nerveuze Ferrari-kamp ging bij monde van Jean Todt verhaal halen bij Ron Dennis. Coulthard besloot de tweevoudige wereldkampioen voorbij te laten, maar bij het aansnijden van de Dubbele Linkse knalde Schumacher in de achterkant van Coulthard.

Beide rijders stuurden hun bolide naar de pitlane, waar het al snel tot een legendarische confrontatie kwam. Schumacher zag een gouden kans om WK-leider te worden immers in rook opgaan. Coulthard beweerde dat hij op dat moment een doodsbedreiging had gekregen van de Duitser, terwijl andere bronnen beweerden dat de Ferrari-rijder zei: "Probeer je me te vermoorden?!" Hoe dan ook, een week later, in de paddock van Monza, leek alles alweer koek en ei tussen beiden. Coulthard zou later toegeven dat hij nooit op de ideale rijlijn had mogen blijven om Schumacher voorbij te laten.

Podium Grote Prijs van België 1998
Podium Grote Prijs van België 1998
Een team dat de race ondertussen zonder problemen verteerde, was Jordan. De gele wagens van Eddie Jordan reden na de crash van Schumacher zonder problemen richting een één-twee voor Damon Hill en Ralf Schumacher, terwijl Jean Alesi met zijn Sauber derde werd. Er zouden uiteindelijk maar acht wagens de finish halen, onder wie David Coulthard.



 


Foto's: Georges de Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule 1 op woensdag 15 april 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons