van der Horst

De Mission E, de Porsche van de toekomst (+ FOTO'S)

Porsche Mission E
Porsche Mission E
Op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) te Frankfurt stelde Porsche zijn eerste elektrisch aangedreven sportwagen voor de Mission E. Onder een koetwerk dat duidelijk het sportieve imago van Porsche uitstraalt vindt men een 800 volt sterk elektrisch aandrijfsysteem terug dat 440 kW/600 pk levert. Opmerkelijk voor een Porsche is dat de wagen over vier volwaardige zitplaatsen beschikt. Natuurlijk gaat het hier om een prototype maar toch licht deze concept car al een tipje van de sluier op van hoe Porsche de toekomst ziet voor zijn wagens.
  • LTF
Porsche Mission E
Porsche Mission E
De Mission E is duidelijk een Porsche en dat niet alleen door het logo voor en achteraan op de wagen maar ook vanwege zijn lijn die duidelijk herkenbaar is als typisch Porsche en verwantschap vertoont aan deze van de Porsche 918. Het koetswerk met opvallende luchtopeningen voor, opzij en achter heeft is slechts 1,30 m hoog en zorgt ervoor dat de luchtstromingen optimaal langs de wagen geleid worden. Een belangrijk verschil met de bestaande Porsche modellen is dat de Mission E over vier deuren beschikt, die tegengesteld openen. Spiegels staan er niet op de wagen, deze werden vervangen door Mission E camera’s.

Porsche Mission E
Porsche Mission E
Het 440 kW sterke aandrijfsysteem , vergelijkbaar met de elektromotoren die op de 919 Hybrid gebruikt worden en energie opneemt bij het afremmen, jaagt de Mission E in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en in 12 seconden naar 200 km/u. De wagen beschikt over een ‘on-demand’ vierwielaandrijving. De moderne lithium-ion batterij van de Mission E ligt tussen de assen in de wagenvloer. Wanneer de batterij volledig is opgeladen beschikt de wagen over een actieradius van ruim 500 km. Het 800 Volt laadsysteem zorgt voor kortere laadtijden waardoor de batterij in 15 minuten voor 80 percent is opgeladen.

Porsche Mission E
Porsche Mission E
De Mission E beschikt over een vrijstaand gebogen display voor de bestuurder waarin naar goede Porsche-traditie vijf ronde klokken werden opgenomen die uitgevoerd zijn in OLED-technologie (organic light emitting diodes). De bediening gebeurt via oogbewegingen die opgenomen worden door een camera die zit naar welk instrument de bestuurder kijkt waarna het menu van dit instrument te activeren is door de druk op een knop op het stuur. Het display volgt de zit- en lichaamshouding van de bestuurder waardoor de relevante informatie altijd in het gezichtsveld blijft. Op het dashboard is ook een holografisch display ondergebracht waarin individueel hansdfree te selecteren apps betreffende media- navigatie-, klimaat-, auto- en contactfuncties zijn ondergebracht. De Mission E kan ook van buitenaf geconfigureerd worden via een tablet dankzij het Porsche Car Connect systeem.
 
Foto's: Porsche
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Autosalon op dinsdag 15 september 2015.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons