van der Horst

De terugkeer van Renault in de Formule 1

Renault Sport F1 - Renault R.S.16
Renault Sport F1 - Renault R.S.16
Renault is dit jaar terug in de Formule 1. Het is niet voor het eerst dat het Franse concern terugkeert aan de top van de autosport. Hoe ziet de geschiedenis van het team er eigenlijk uit en kan het dit jaar een rol spelen in de Formule 1?
Jolyon Palmer & Kevin Magnussen
Jolyon Palmer & Kevin Magnussen
Sinds het debuut van Renault in 1977 is het Franse bedrijf verschillende keren afwezig geweest en weer teruggekeerd in de Formule 1. Dit jaar is Renault terug met een eigen team met daarin de Deen Kevin Magnussen en de Brit Jolyon Palmer.
 
Van alle teams in het circuit wordt Renault door de bookies gezien als nummer zeven achter Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren, Williams en Toro Rosso. Achter Renault komen de kleinere teams als Force India, Haas en als laatste Sauber en Manor.
 
Denk jij de kansen van de Formule 1 een beetje in te kunnen schatten, registreer nu en maak kans om je kennis om te zetten in mooie resultaten. Zie jij bijvoorbeeld wie de beste is van de absolute favorieten: Nico Rosberg, Lewis Hamilton of Sebastian Vettel? Van de 22 coureurs bungelen de troeven van Renault vooralsnog onderaan bij de bookies (17e en 22e) of gaan zij de goede lijn van Rusland (7e en 13e) voortzetten?
 
Zestien rondes
Het debuut van Renault is al even geleden: in 1977 strandde de Fransman Jean Pierre Jabouille na zestien rondes in de Grand Prix van Groot-Brittannië. Twee jaar later kwam de eerste overwinning voor het Franse concern. Vanaf 1982 hoorde de ploeg weliswaar bij de top drie thuis, maar in 1986 trok het team zich terug uit de Formule 1, al bleef het altijd betrokken bij de autosport, zoals te zien in dit overzicht.
 
Sebastian Vettel - Red Bull Racing
Sebastian Vettel - Red Bull Racing
In 1989 keerde Renault bijvoorbeeld terug als motorleverancier van Williams en dat resulteerde vanaf 1992 in vijf constructeurskampioenschappen. Het duurde echter tot 2002 voordat Renault als team terugkeerde. En met succes. Met de winst van de Grand Prix van Hongarije werd Fernando Alonso in 2003 als 22-jarige de jongste winnaar van een race. Overigens werd dat record in 2008 verbeterd door Sebastian Vettel; de Duitser was 21 jaar toen hij de Grand Prix van Italië won. 
 
In 2005 werd Alonso de jongste wereldkampioen (ook dat record werd verbeterd door Vettel die in 2010 slechts 23 was). In 2006 herhaalde de Spanjaard het kunstje voor Renault door wederom de titel binnen te slepen. 
 
Crashgate
2009 was echter een zwart jaar voor het Franse team. Tijdens de Grand Prix van Singapore van 2008 zou de teamleiding coureur Nelson Piquet Jr. de opdracht hebben gegeven te crashen zodat Fernando Alonso, die achter was geraakt, op kon schuiven op het moment dat de race gestabiliseerd werd om de auto van Piquet op te ruimen. Alonso won de race, maar de zaak kwam later aan het licht en leverde Renault een schorsing van twee jaar op.
 
Door overnames verdween de naam van Renault uit de Formule 1, al was het oude team nog wel onderdeel van Lotus. Vorig jaar kondigde het bedrijf aan weer terug te keren.
 
Wat kan het dit jaar doen?
Na een teleurstellende start van het seizoen reed de 23-jarige Magnussen in de Grand Prix van Rusland echter voor het eerst in de punten en behaalde een mooie zevende plaats. Zijn ploeggenoot Palmer eindigde dertiende. 
 
Kevin Magnussen - Renault Sport F1 Team
Kevin Magnussen - Renault Sport F1 Team
Het team kondigde zelf al aan dat 2016 een leerjaar wordt, maar wil de resultaten van Rusland gebruiken om door te bouwen. Na de Grand Prix van Spanje zal Magnussen enkele dagen testen zodat het team in Canada een verbeterde motor kan gaan gebruiken.
 
De vraag is of de gele bolide, die in elk geval opvalt in een voornamelijk grijs veld, dit seizoen een eerste stap kan zetten naar succes zoals het team in haar rijke geschiedenis eerder kende.

OMR UK press - Foto's Renault, Racing International Photography & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Formule 1 op maandag 16 mei 2016.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons