Hongarije: wederom Mercedes of kansen voor Red Bull?
Voor 2016 is het asfalt van het circuit echter volledig heraangelegd geweest waardoor dat laatste nadeel misschien dit jaar zal meevallen. Het circuit te Mogyorod, vlak bij Budapest, meet 4.381 km en is hiermee een van de kortste circuits op de kalender met als gevolg dat er een stevige 70 rondjes staan te wachten op de piloten. Ook heeft het circuit maar één DRS-zone, uiteraard de rechte lijn naast de pitstraat. Wat betreft de bandenkeuze biedt Pirelli de medium, zachte en super zachte variant aan. Bij de topteams kiest iedereen voor één setje mediums, Force India opvallend voor twee. Voorts is Ferrari, dat onder toenemende druk staat in Italië, het agressiefst met negen setjes super zachte banden voor beide rijders. De overige teams opteren voor acht of zeven sets.
Van de actieve rijders is Lewis Hamilton het meest succesvol op de Hungaroring met vier zeges, een prestatie die hij op de eeuwige ranglijst deelt met Michael Schumacher. Bij de constructeurs is het duidelijk een circuit voor de troepen van McLaren en Williams met samen 18 zeges in 30 GP's; al is de kans klein dat daar dit jaar eentje bij komt. De allereerste Grote Prijs van Hongarije was in 1936, maar dat was een eenmalige wedstrijd. Sinds 1986 staat de race onafgebroken op de F1-kalender. Ondanks dat de meeste races er niet bloedstollend zijn, heeft de omloop toch vaak geschiedenis geschreven. Zo won onze landgenoot Thierry Boutsen er in 1990 door een zekere Ayrton Senna achter zich te houden. Nigel Mansell won er in 1992 zijn enige titel na een indrukwekkende remonte en Michael Schumacher won er in 1998 door, na een briljant tactische samenwerking met Ross Brawn, McLaren en David Coulthard te verslaan.
Foto's: Racing International Photography & Georges De Coster
Tweet