van der Horst

Formula Student: Silverstone: Elektrische bolide TU Delft wint - Groep T in top 50

Persvoorstelling June
Persvoorstelling June
DUT Racing, het team van de Technische Universiteit Delft, heeft de eerste wedstrijd in de Formula Student 2014 gewonnen dankzij een score van 855,5 punten. Formula Group T, het team van de KU Leuven, kende enkele problemen aan de elektronica vanwege elektromagnetische interferentie en kwam weinig aan rijden toe. Niettemin eindigde de Belgische bolide binnen de top 50 in de uitslag en scoorde June zelfs een top 10 plaats bij de beoordeling van het business plan.
De Formula Student is een competitie waar elektrische bolides het tegen elkaar opnemen in verschillende onderdelen en kent deelnemers uit 400 universiteiten wereldwijd. Bedoeling is om ingenieurs van over de hele wereld te betrekken en een eigen elektrische bolide te ontwikkelen. Niet enkel het racen bepaalt de einduitslag evenwel, de wagen wordt beoordeeld op verschillende aspecten en dat biedt opportuniteiten om te schitteren. Toch liep het voor onze landgenoten niet van een leien dakje, zo vertelt ook piloot Joris Aerts: “De problemen die zijn opgedoken zijn ons niet onbekend. Ook vorig jaar, toen ik teamleider was, hebben we te maken gehad met EMI (elektromagnetische interferentie). Het is één van de meest onvoorspelbare en moeilijkst op te lossen problemen die in de industrie voorkomt, waarbij de ene elektronische component de andere verstoort. Het valt op te lossen, maar dat is niet op enkele dagen gebeurd. We hebben dag en nacht gewerkt om de problemen toch te overwinnen voor het einde van de wedstrijd, maar dat is ons jammer genoeg niet gelukt. Door het vriendschappelijke karakter van de wedstrijd hebben we wel hulp gehad van vele andere teams, waaronder ook het team van Delft, dat de wedstrijd uiteindelijk gewonnen heeft.”

June
June
Bram op’t Roodt, teamleider van de Formula Group T, licht toe. “We waren naar hier gekomen om goede resultaten neer te zetten. Op de statische evenementen, zoals het verdedigen van een businessplan of het design van de wagen, zijn we daarin zeker geslaagd. Met een 10e plaats ‘over all’ voor ons businessplan zijn we meer dan tevreden. Jammer genoeg hebben we pech gehad dat er op het laatste moment problemen optraden met onze vermogenselektronica. Door deze problemen zijn we er niet in geslaagd de dynamische proeven af te leggen.”

De volgende meeting wordt verreden over twee weken in Hockenheim en naar verwachting zal dit een van de drukst bezochte meetings van het jaar worden.

Foto: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op dinsdag 15 juli 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons