van der Horst

Gérard Neveu (CEO WEC): "6U van Spa-Francorchamps wordt topper"

Gérard Neveu
Gérard Neveu
Donderdagvoormiddag werd in de de 'Club des V' in Ukkel de WEC 6 Heures de Spa-Francorchamps aan de (inter)nationale pers voorgesteld. Naast Nicolas Prost die als rijder nauw betrokken is bij het 'Vaillante Rebellion powered by Motul' LMP2-project (waarover later meer), tekende ook Le Mans-winnaar André Lotterer present in de unieke thuisbasis van Michel Vaillant.
6U van Spa
6U van Spa
Voor Gérard Neveu, algemeen directeur van de WEC, is de WEC-meeting in de Ardennen uitgegroeid tot een regelrecht evenement, veel meer dan een wedstrijd 'tout court'. Met de 1000 km van Spa en de 24 Uren kent de omloop reeds een lange endurancegeschiedenis en dit jaar prijkt Spa reeds voor de zesde keer op de WEC-kalender.

"Spa leent zich als geen ander tot endurancewedstrijden en prototypes" weet Neveu. "Doordat de wedstrijd net voor de 24H du Mans wordt georganiseerd is het bovendien de ideale voorbereiding op de Franse etmaalrace, wat de intensiteit van het evenement nog verhoogt. Voor de omloop is het ook de eerste grote meeting van het jaar na de lange winterpauze wat ook heel wat fans uit de omliggende landen aantrekt. Vanzelfsprekend fungeren de 6H er als rode draad, maar ook het nevenprogramma oogt bijzonder aantrekkelijk met de komst van de TCR International Series, de Porsche Cup Benelux én zijn Franse tegenhanger, terwijl ook de eenzitterfans hun honger gestild zullen zien met de Formule V8 3.5. En dan hebben we het nog niet over het animatiedorp gehad en over de nieuwe tent waar virtuele animatie, virtual reality, 3D etc. hoogtij zullen vieren, dit alles vrij toegankelijk.
 
Gerard Neveu
Gerard Neveu
Op sportief vlak belooft de meeting een topper te worden. Naast de zes LMP1-bolides, twee Porsche's, drie Toyota's en de ByKOLLES, tellen we in Spa elf LMP2-wagens die qua performance erg aan elkaar gewaagd zijn zodat vooral de rijders het verschil zullen maken. Bovendien zijn zij door de reglementswijziging ook veel sneller dan vorig jaar zodat ze nog amper vier seconden aan de P1's moeten toegeven. In de GTE-klasse tellen we vier betrokken constructeurs, met BMW worden dat er volgend seizoen vijf en binnenkort kan ik voor 2019 zelfs een zesde merk aankondigen."

André Lotterer
André Lotterer
Meer dan eender wie kijkt ook Andre Lotterer uit naar de 6U van Spa. "Het wordt een bijzonder weekend, niet alleen omdat Spa het mooiste circuit op de WEC-kalender is maar ook omdat het erg veel herinneringen bij mij oproept, als kind vergezelde ik er ontelbare keren mijn vader en rodeerde ik er later mijn kartmotoren. Ik ben fier te mogen stellen dat dit mijn thuiswedstrijd is" aldus de Belgische Duitser.

"Ik nam weliswaar met spijt afscheid van Audi-teammaats Benoit (Treluyer) en Marcel (Fässler), maar ik moet me thans focussen op de toekomst, nieuwe uitdagingen aangaan die me moeten toelaten me als piloot verder te ontwikkelen. In het WEC actief blijven impliceert ook dat ik mogelijk nog meer Le Mans-zeges op mijn palmares zal kunnen bijschrijven. Het Porsche-team heeft me een warm welkom bezorgd. Het is een grote eer om voor hen te mogen rijden, zeker in de koninginneklasse. Ik dacht aanvankelijk dat alles bij het oude zou blijven maar er kwamen toch heel wat nieuwe zaken op me af.
Qua pilotage ben ik nog een rookie maar ik denk dat ik in Spa toch wel mijn streng zal trekken.  De start van het seizoen is goed verlopen. We trokken naar Silverstone met de aerokit voor Le Mans; niet echt optimaal voor de Britse omloop, maar uiteindelijk liep het beter dan we hadden verwacht, ook al grepen we naast de zege. De kit zal in Spa efficiënter blijken en ik hoop er dan ook voor de zege te kunnen meestrijden
."

--- DEELNEMERSLIJST FIA WEC 6H SPA FRANCORCHAMPS ---

Foto's: Georges de Coster, Hans van Onsem & FIA WEC
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Endurance Championship op donderdag 27 april 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons