van der Horst

Gibson unieke motorleverancier in LMP2 vanaf 2017

Gibson Technology
Gibson Technology
Gibson Technology (voorheen Zytek) werd door de FIA, ACO en IMSA geselecteerd als de unieke leverancier van LMP2-krachtbronnen vanaf 2017. Daarmee haalt Gibson alsnog zijn slag thuis nadat men eerder buiten de boot viel als chassisconstructeur. Het Britse bedrijf heeft momenteel reeds een quasi monopolie in de klasse daar het instaat voor de Nissan motoren. Andere partijen die een dossier hadden ingediend waren onder meer Judd en Mecachrome. Cosworth werd dan weer aangeduid als exclusieve leverancier van de elektronica.
  • Skylimit Events
De deal gaat van start in 2017, wanneer de LMP2-klasse een nieuwe start neemt met vier exclusieve constructeurs, zijnde Oreca, Onroak (Ligier), Dallara en Riley-Mulitmatic. Gibson zal een atmosferische V8 voorzien, goed voor zo’n 600pk. Hoewel het een monopolie zal genieten in het FIA WEC, ELMS en AsLMS, zal er in het IMSA WeatherTech Sportscar Championship (IWSC) nog steeds een vrije keuze zijn waarbij constructeurs tevens vrij zijn om ook een eigen carrosserie voor een van de vier LMP2’s te ontwikkelen.

Foto: Gibson



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op maandag 14 september 2015.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons