Het Belgian Audi Club Team WRT in hun geliefde Nogaro
Als titelhouder in de Blancpain Sprint Series, en dat zowel bij Teams als Piloten, start het Belgian Audi Club Team WRT met best wel wat druk op de schouders. “We zijn de regerende kampioenen”, benadrukt Team Principal Vincent Vosse, “en het mag duidelijk zijn dat we deze titels in eigen rangen willen houden. Dus onze ambitie is exact dezelfde, hoewel het team heel wat nieuwkomers telt en we ons dit seizoen over vier wagens moeten ontfermen. Een nieuw gegeven, maar bij WRT houden we van nieuwe uitdagingen!”
Inderdaad, de ploegsamenstellingen zijn nieuw, met Laurens Vanthoor en César Ramos op de #1 en René Rast en Enzo Ide op wagen #2. Beide Audi’s komen trouwens uit in de ‘Gold Cup’. Sportdirecteur Pierre Dieudonné heeft alvast veel vertrouwen in het kwartet. “In Monza bewees Laurens echt wel een van dé toppiloten te zijn in GT. Zijn stint was indrukwekkend en hij leek me echt in topvorm. César is ook jong, snel en vastberaden. Bovendien verloopt zijn inburgering binnen het team perfect en begint hij de Audi aardig onder de knie te krijgen. Van René weten we hoe goed hij is, en Enzo, die een comeback maakt bij ons en ons team al goed kent, heeft veel vooruitgang geboekt. Dus over de piloten maak ik me echt geen zorgen.”
Nieuw is echter de derde wagen van de Belgian Audi Club, die in handen komt van twee van de meest getalenteerde GT-piloten, Fransman Vincent Abril en de uit Polen afkomstige Mateusz Lisowski. Samen zijn ze trouwens nauwelijks 42 jaar oud. “Een van de boeiendste zaken in de autosport is het ondersteunen van jonge en getalenteerde piloten”, aldus Vosse. “Het is iets wat we bij WRT altijd met veel plezier hebben gedaan. Het is ook de reden waarom we meteen ‘ja’ hebben gezegd, toen SRO met het idee van de ‘Silver Cup’, een klasse met alleen piloten jonger dan 25, op de proppen kwam. Ook dit is voor ons een nieuwe challenge, maar geloof me maar als ik zeg dat we met Vincent en Mateusz topmateriaal in huis hebben gehaald!”
Zoals eerder gemeld, ontfermt WRT zich dit jaar ook over een vierde wagen, die zal rijden in de kleuren van G-Drive Racing en worden berstuurd door Roman Rusinov en Stéphane Ortelli. In Nogaro vervangt de Fransman Grégory Guilvert de Rus, die dit jaar ook aktief is in het WEC.
Om het hoge niveau van efficiëntie te garanderen, werd de Belgische structuur niet alleen versterkt, maar werd er ook gesleuteld aan de organisatie. De twee Belgian Audi Club wagens die in de ‘Gold Cup’ uitkomen, staan onder de sportieve supervisie van Pierre Dieudonné, terwijl de piloten van de twee andere wagens onder de leiding staan van Thierry Tassin.
De omloop van Nogaro, een natuurlijke omloop met een interessante combinatie van trage en snelle bochten, was de Audi R8 in het verleden gunstig gezind en is erg geliefd bij de piloten. “We kennen het circuit goed”, besluit Vosse, “en we zouden competitief voor de dag moeten komen. Maar hoe sterk we precies zullen zijn en vooral hoe sterk de concurrentie zal zijn, dat wordt afwachten. In Monza, waar hoge topsnelheden worden behaald en dat onze wagen minder goed ligt, waren we alvast sterker dan vorig jaar. Het wordt afwachten of de Balance of Performance en het nieuwe systeem van variabele BoP’s, afhankelijk van het circuit waar geracet wordt, zal werken.”
Zoals gewoonlijk in de Blancpain Sprint Series, is er een Kwalificatierace (op zondag om 15.15u) en een Hoofdrace (in dit geval op Paasmaandag om 15.15u) die elk 1 uur duren, maar waarbij de Hoofdrace meer punten oplevert.
Blancpain Sprint Series - Round 1
Nogaro, France
18-21 april 2014
Timing (alle uren in CET)
Vrijdag 18 april 2014
15:55-17:15 Vrije trainingen 1
Zaterdag 19 april 2014
10:05-11:25 Vrije trainingen 2
15:15-16:10 kwalificaties
17:20-18:20 kwalificaties
Zondag 20 april 2014
14:15-15:15 Kwalificatierace (1 uur)
Maandag 21 april 2014
09:00-09:20 Warm-up
14:15-15:15 Hoofdrace (1 uur)
Belgian Audi Club Team WRT
#1 Laurens Vanthoor (B) – César Ramos (BR)
#2 René Rast (D) – Enzo Ide (B)
#4 Vincent Abril (F) – Mateusz Lisowski (PL) (Silver Cup)
Een bijkomende wagen wordt door WRT ingezet (maar ingeschreven door G-Drive Racing)
#3 Grégory Guilvert (FR) – Stéphane Ortelli (MC)
Tweet