van der Horst

Het nieuwe classicisme van Ferrari: de Roma

Ferrari Roma
Ferrari Roma
Aan het einde van vorig jaar introduceerde Ferrari de Roma. Inmiddels vinden de eerste testritten plaats met Il Cavallino's nieuwe Gran Turismo, gehuld in een klassevol maatpak. Autosport.be was van de partij en profiteerde van de exclusieve opportuniteit om deze nobele Italiaan eens duchtig aan de tand te voelen.

Elegantie

Ferrari Roma
Ferrari Roma
Als je de Roma voor de eerste maal aanschouwt, zou je misschien niet onmiddellijk denken aan een Ferrari. Je verwacht je eerder aan een blitse sportieveling, dikwijls in het rood gelakt, al dan niet voorzien van een middenmotor. Of toch… Diegenen die wat meer bekend zijn met het merk weten wellicht dat  Maranello in zijn rijke verleden reeds meer klassieke wegen heeft bewandeld. Neem bijvoorbeeld de 330 GTC uit 1966 die 3 jaar later door de 365 GTC zou opgevolgd worden. Elegant gelijnde Gran Turismo’s met 2 zitplaatsen die werkelijk als verre voorloper mag beschouwd worden van de gloednieuwe Roma. Met de komst van de jaren ’70 stopte men het concept in de koelkast… tot op vandaag. De actuele markt vraagt voortdurend om vernieuwing. Meteen rees het idee in Maranello om opnieuw te werken aan een nieuwe 2 zitscoupé. Een ‘hatchback’ die zich volgens de interne hiërarchie tussen de Portofino en de F8 Tributo bevindt.

Ferrari Roma
Ferrari Roma
Met deze informatie in het achterhoofd bogen Ferrari’s hoofdontwerper Fabio Manzoni en zijn team zich over een uitdagend project. De nieuweling vierde in november vorig jaar zijn introductie in de Italiaanse hoofdstad waarvan hij de naam erfde. De kersverse GT verraste door zijn fris ontwerp met overvloed aan klassieke lijnen, los van het traditionele design zoals we dat sinds meer dan 4 decennia van Ferrari gewend zijn. Als uitgangspunt vertrok men van het aluminium platform dat we van de Portofino kennen. In feite behield men enkel de oorspronkelijk wielbasis. De lengte groeide met 70 mm, de breedte met 36 mm. Daarop plaatste het Ferrari Styling Centre een elegant ontworpen koetswerk uit lichtmetaal. Door intelligent gebruik te maken van de juiste materiaalsoorten weet men de massa behoorlijk te beperken. Als ‘drooggewicht’ geeft Ferrari dan ook maar 1472 kg op, wat behoorlijk scherp mag genoemd worden. Om een idee te krijgen. Da’s zo’n goede 200 kg lichter dan een Porsche 911 turbo, maar 20 kg meer dan de Aston Martin Vantage. Ook qua kofferinhoud evenaart de Brit de Roma, enkel de 911 doet het beduidend minder goed hier.

Stroomlijn

Spoiler Ferrari Roma
Spoiler Ferrari Roma
Speciale aandacht ging naar de aerodynamische ontwikkeling van de nieuwe Gran Turismo.  Vooraan zorgen speciale sleuven, vortex generatoren genaamd, voor extra neerwaartse druk. Achteraan, net achter de ruit, bevindt zich een discreet ingewerkte dynamische spoiler. Die kan 3 standen innemen afhankelijk van de gekozen wagenafstelling met de knop op het stuurwiel, de ‘Manettino’, en de actuele voertuigsnelheid. Zo onderscheiden we een ‘Low Drag’ positie voor snelheden tot 100 km/h waarbij de gegenereerde druk op de achteras zich tot een minimum beperkt en een ‘hoge stand’ voor bij grote snelheid. Meestal bevindt de spoiler zich in de tussenpositie als beste compromis.

V8

Ferrari Roma biturbo V8 motor
Ferrari Roma biturbo V8 motor
Ferrari rust de nieuwe Roma uit met de inmiddels alom gelauwerde biturbo V8. De krachtbron die tot 4x toe de prestigieuze prijs van ‘beste motor van het jaar’ wegkaapte. Voor de gelegenheid ondergaat deze 3902 cc grote achtpitter nog eens een technische verfijning. Om het verlies aan vermogen, veroorzaakt door de fijnstoffilter, te compenseren verbeterde men de ademhaling. Nieuwe inlaatnokkenassen zorgen voor hogere lift van de kleppen en iets grotere ‘overlap’ van de timing. Sterkere klepveren laten hogere toerentallen toe. Dankzij nieuwe snelheidssensoren op de turbo’s kunnen de turbines 5000 t/min hogere toerentallen bereiken. Een aangepaste katalysator met kleinere interne weerstand en een uitlaat in 1 geheel zorgen voor betere evacuatie van de uitlaatgassen. Ingenieuze oplossingen die uiteindelijk resulteren in een extraatje van 20 pk wat het totale vermogen op 612 pk brengt. Een indrukwekkende waarde die plafonneert tussen 5750 en 7500 t/min. Net zoals bij de andere achtcilinders beschikt het hart van de Roma over het Variabele Boost Management. Een systeem dat het koppel aanpast naargelang de gekozen versnelling. Daardoor beschik je pas over het maximale koppel in de hoogste versnelling. Concreet betekent dit 760 Nm vanaf 3000 t/min!

Achtbak

De Roma beschikt over een nieuwe 8-trapstransmissie met dubbele koppeling. Die kennen we van de extreme SF90, het ultieme paradepaardje uit Maranello, en wordt voor deze gelegenheid voorzien van een achteruitversnelling. Ter info, bij de SF90 zorgt daar een elektromotor voor. Daarbij heeft de aangepaste versnellingsbak langere verhoudingen en een droog carter. Speciale olie met lagere viscositeit zorgt voor verminderde interne wrijving. Volgens metingen bedraagt het verlies zo’n 20%, goed voor zo’n winst van 35% aan koppel!      

Assistentie

Net alle raspaarden uit Maranello beschikt de nieuwste volbloed over een resem systemen om het titanengeweld op een zo efficiënte manier aan de grond te brengen. Een kwestie dat ook niet-Leclercs of Vettels zich een keertje in alle veiligheid kunnen uitleven achter het stuur. Het belangrijkste systeem noemt SSC6.0, dat toelaat de wagen onder een gecontroleerde drifthoek te laten rijden.  

Rijtest

Neus Ferrari Roma
Neus Ferrari Roma
Vorig jaar kregen we reeds een voorsmaakje van de Roma tijdens een statische presentatie in de Italiaanse hoofdstad. Daar lichtte Ferrari het tipje van de sluier over zijn laatst geborene. Een fraaie verschijning met heel wat technisch vernuft! Bijzonder boeiend, maar wat zegt dat in de praktijk? Dat konden we recentelijk persoonlijk ervaren tijdens een uitgebreide testrit in Piëmont, een bergachtige streek in het noordwesten van Italië die grenst aan de Franse Alpen. De nieuweling uit Maranello verrast werkelijk door zijn doorgedreven non-conventionele vormgeving. Een complete breuk met de zo typische styling die Ferrari reeds vele jaren hanteert. De ideale verhoudingen van het bijzonder strakke koetswerk - 2/3 van neus tot deuren, 1/3 voor de achterpartij - dicteren de algemene lijn van deze fastback die perfect beantwoordt aan de strenge eisen van de Gran Turismo-filosofie.

Ferrari Roma
Ferrari Roma
Het resultaat mag er wezen! Compacte, haarscherpe vormgeving zonder overvloedige ornamenten, vooraan getooid met moderne LED-verlichting, zo kun je de Roma best als een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van “Il Cavallino” bestempelen. De afgeronde achterpartij bestaat uit een zacht glooiende achterruit die onmiddellijk uitmondt in de achterklep. Daar huist ook de discreet ingewerkte dynamische achterspoiler. Onderaan vormt de diffuser met roosters en uitlaten een harmonisch geheel. Opteer je vervolgens voor een onopvallende kleur, dan krijg je een mooie discrete, doch stijlvolle verschijning.

Lange deuren zorgen voor een comfortabele instap. De vrij hoge positie van de stoelen doet er nog een flink stukje bovenop waardoor het voor altijd gedaan is om in en uit de wagen te moeten ‘kruipen’. Eens genesteld achter het verstelbaar stuur raak je al snel verslingerd aan de “knusse omgeving”. Dat wordt in de hand gewerkt door de binnenruimte die is verdeeld in 2 aparte ‘cockpits’ waarbij je het gevoel krijgt dat je je in een cocon bevindt. Hier vind je alles dat je nodig hebt binnen oog- en handbereik, van een handig multifunctioneel 16“ scherm op het dashboard tot een 8.4” grote touch-screen bij de middenconsole en een 8.8” scherm voor de passagier. Beide laatsten worden optioneel aangeboden.

Stuur Ferrari Roma
Stuur Ferrari Roma
Eigenlijk herbergt het multifunctionele stuur reeds de meest vitale schakelaars en drukknoppen waaronder de ‘Manettino’ waarmee het gewenste rijprogramma kan geactiveerd worden. Een bijzonder intelligente opstelling waar het gevaar voor afleiding met eventuele ongevallen als gevolg, veroorzaakt door niet-noodzakelijk prullaria, tot een minimum wordt herleid. Achteraan bieden 2 kleine zitjes voldoende plaats aan kinderen of personen van kleiner gestalte. Ferrari communiceert daarover eerlijk. De Roma is een 2+. Een heel verschil met andere constructeurs die vooral in de vroegere jaren gelijkaardige opstelling aanprezen als een ‘2+2’!

Interieur Ferrari Roma
Interieur Ferrari Roma
Zoals het vandaag de gewoonte is bij alle Ferrari’s, mag de binnenafwerking best gezien worden. Keurig gestikte naden en mooi afgewerkte oppervlakken maken het interieur van de Roma tot een echt hoogkwalitatief geheel. Eens de motor tot leven gewekt door een druk op de startknop ontstaat er, ondanks de demping van de turbo’s, een rauw geluid dat meteen de potentie van de potente krachtbron verraadt. De minste sollicitatie van het gaspedaal vertaalt zich prompt in een blitse acceleratie. Zelfs bij lage toerentallen is er meer dan voldoende koppel aanwezig dat zich vervolgens gestaag opbouwt tot zijn maximum waarde. Mocht men het je niet vertellen, zou je je nooit verwachten aan een turbomotor!

De dag van de testrit lag het wegdek er bijzonder glibberig bij, zelfs gevaarlijk glad op sommige plaatsen. Een fenomeen veroorzaakt door het laagje rubber waarmee het wegdek wordt bedekt na een lange hete periode en de plaatselijke samenstelling van het asfalt. Daardoor werd er gevraagd om te starten in ‘ijsmodus’! Dat bleek al snel de juiste optie, want zelf met die setting - en zeker in haarspelbochten – deed de elektronica zijn werk naar behoren. De Roma gedroeg zich voortreffelijk in deze penibele situatie.

Ferrari Roma
Ferrari Roma
Na het bochtige parcours volgde een stuk snelweg. Tijd om over te schakelen naar de comfortmodus. Ook daar voelde de Roma zich duidelijk bijzonder goed in zijn sas. Voldoende demping en afwezigheid van windgeluid laten het toe om vele kilometers af te haspelen in de meest aangename omstandigheden. Een uitstekende gewichtsverdeling zorgt voor goede stabiliteit bij snelle bochten. Na het verlaten van de “autostrada” neemt de densiteit van het verkeer gevoelig toe. Geen enkel probleem voor Maranello’s nieuweling. Indien gewenst zet je de versnellingsbak in automaatstand waardoor deze Gran Turismo zich laat mennen als een luxelimousine! Eens de drukte voorbij kondigde zich een uitdagende weg aan die ons leidde naar het hooggebergte. In tegenstelling tot de situatie eerder bij onze test, was er ditmaal gelukkig wel behoorlijk veel grip, wat ons toeliet de sportieve toer op te gaan. Reeds in sport modus reageert de Roma zeer snedig. De ophanging gedraagt zich wat stugger en de communicatie met de wagen verbetert, wat dynamischer rijgedrag toelaat. Ook de respons van het gaspedaal als het schakelen gaan beduidend sneller. Rijplezier gegarandeerd! Verkies je het nog extremer, dan doet de Race instelling het nog beter waardoor de focus nog meer ligt op het echte rijden! Voor de echte puristen bestaat ook de mogelijkheid ESC-OFF waarbij de elektronica zo goed als volledig wordt uitgeschakeld. Een instelling voor de echte ingewijden, op circuit… 

Besluit

De nieuwe Roma kun je best bestempelen als een ‘andere’ Ferrari. Door zijn klassieke vormgeving zal deze elegante Gran Turismo cliënteel kunnen bekoren dat discretie apprecieert. Op alle andere vlakken waaronder dynamiek en prestaties erft deze laatst geborene de genen van een volwaardige volbloed uit Maranello.

Tekst; Alec Lavaerts - Foto's: Ferrari



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Wagentest op maandag 21 september 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons