van der Horst

Honda gaat opnieuw testen op de Nordschleife

ff87ce257cbb79fab24fad693c75cfa92dbe1e2b.jpg
De WTCC-manche volgend seizoen op de beruchte Nürburgring-Nordschleife spreekt tot de verbeelding. Het Castrol Honda World Touring Car Team zet alvast alle voorhanden zijnde middelen in om deze deze op zijn minst originele uitdaging tot een goed einde te brengen. Nadat het team er twee weken geleden reeds met een tweeliter Honda Civic Type-R deelnam aan een race in het kader van het VLN-kampioenschap, plant JAS Motorsport volgende week een nieuwe testrace, deze keer evenwel met de WTCC-testwagen.
In navolging van Rob Huff die deze zomer de WTCC-meeting in Spa met een deelname aan de 24U van de Nürburgring combineerde, maakten ook Tiago Monteiro en Gabriele Tarquini van voornoemde race over zes uur gebruik om de tobogan in de Eifel beter te leren kennen. De beide officiële Honda-rijders maakten weliswaar reeds eerder kennis met de roemruchte Groene Hel - Monteiro tijdens enkele privétests en Tarquini toen hij er de nieuwe Honda Civic Type R aan de tand voelde - maar de linke baan met zijn 176 bochten laat zich niet zomaar temmen.

cb039f0bc986618b1946f6af8326fc045e01fe8c.jpg
"Tijdens die 6H ADAC Ruhr-Pokal-Rennen reeg ik 16 ronden aan mekaar, maar dat blijkt lang niet genoeg om de baan te memoriseren" vertelt Tarquini over zijn recente ervaring met de omloop. "Wie hier volgend jaar competitief voor de dag wil komen, moet de omloop op zijn duimpje kennen. Bij die 73 bochten zijn er immers ook heel wat blinde bochten die bovendien erg op elkaar gelijken. Neen, als je het mij vraagt, heb ik alvast meer tracktime nodig om ze allemaal onder de knie te krijgen!"

Alessandro Mariani - JAS Motorsport
Alessandro Mariani - JAS Motorsport
"Mede dankzij de steun van Honda Fugel Motorsport konden we deelnemen aan de VLN-wedstrijd met hun Civic Type R, een gedroomde gelegenheid voor de rijders en het team om alvast een voorproefje te krijgen van wat ons in 2015 te wachten staat", aldus Alessandro Mariani, de Managing Director van J.A.S. Motorsport van zijn kant.  "De ervaring die we hier tijdens de VLN-race van volgende week (ADAC Barbarossapreis, 13 september nvdr.) met onze WTCC-testwagen zullen opdoen, is van onschatbare waarde. De test biedt onze rijders niet alleen de gelegenheid om zich vertrouwd te maken met de omloop, maar zal ook onze ingenieurs toelaten verschillende zaken uit te proberen en werk te maken van hun voorbereiding op het seizoen 2015.

Tussendoor wordt vanzelfsprekend ook de trip naar het Verre Oosten met de manches in Beijing, Shanghai, Suzuka en Macau niet uit het oog verloren. Voor de beide races op het Goldenport Park Circuit in de Chinese hoofdstad, krijgen alle vier de Honda Civic's dertig kilogram balast mee aan boord, tien kilogram meer dan in Argentinië.

Tiago Monteiro
Tiago Monteiro
"Die dertig kilo extra zijn uiteraard het gevolg van betere gemiddelde rondetijden, lees van het feit dat Honda dichter aansluit bij de top", weet Tiago Monteiro, momenteel vierde in de tussenstand. "Bepaalde zaken die we uitprobeerden vertaalden zich in de races in Argentinië evenwel niet automatisch in betere resultaten. Om optimaal voorbereid aan de Aziatische toer te beginnen, wordt er daarom na de VLN-race op de Nordschleife andermaal met de testwagen getest op de Hungaroring en de Slovakia Ring" aldus de Portugees.

Beijing, de eerste van vier WTCC-meetings die in het Verre Oosten ter afsluiting van het seizoen worden verreden, vervangt op 4 en 5 oktober e.k. de eerder geschrapte manche in Sonoma, California.

Foto's: Hans van Onsem & FIA WTCC



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zondag 7 september 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons