van der Horst

Macau GT Cup: Engel (Mercedes) wint na kanonstart – Vanthoor vierde

Maro Engel - Mercedes SLS AMG GT3
Maro Engel - Mercedes SLS AMG GT3
Dat een goede startpositie en vervolgens een goede start cruciaal zijn in de straten van Macau, is geen geheim. Audi domineerde tot dusver het volledige weekend en wist met Eduardo Mortara en Laurens Vanthoor beslag te leggen op de eerste startrij. Toen de lichten op groen sprongen, liep het echter mis voor het merk met de vier ringen. Maro Engel schoot met zijn fabrieks Mercedes SLS AMG als een raket weg en kwam vanaf P4 meteen voor beide Audi’s postvatten. Ook zijn Nederlandse teamgenoot Renger Van Der Zande kende een kanonstart en sloot achter Engel aan, met in zijn zog Mortara en Vanthoor.
  • LTF
Laurens Vanthoor - Audi R8 LMS ultra GT3
Laurens Vanthoor - Audi R8 LMS ultra GT3
De posities zouden vervolgens ongewijzigd blijven, aangezien de Audi’s snelheid te kort kwamen op de brede rechte stukken en in de bergsectie aanvankelijk weliswaar sneller waren, maar  simpelweg niet voorbij hun concurrenten geraakten. De 1-2 voor Mercedes en de eerste zege van Engel betekenen dat er een einde komt aan de hegemonie van Mister Macau Edoardo Mortara, die achteraf dan ook zichtbaar gefrusteerd was. “Ik vertrok toen de lichten op groen gingen, voor mij was het duidelijk dat de Mercedessen te vroeg vertrokken, maar we zullen eerst de beelden eens bekijken. Ik kon niet volgen op het rechte stuk en naarmate de race vorderde, begonnen mijn banden te slijten,” aldus de Italiaan.
 
Maro Engel
Maro Engel
Engel zag het duidelijk anders; “We wisten dat de start niet het sterkste punt is van de Audi’s, ik had gehoopt de Porsche van Earl Bamber te kunnen inhalen, maar ik had nooit verwacht als leider de Lisbao-bocht in te duiken. Vervolgens moest ik gewoon het tempo en de bandenslijtage controleren.”

 
Earl Bamber - Porsche 911 GT3-R
Earl Bamber - Porsche 911 GT3-R
Onze landgenoot Laurens Vanthoor moest na zijn tweede tijd in de kwalificaties vrede nemen met de vierde plaats, terwijl een overwinning zeker tot de mogelijkheden behoorden voor de Limburger. Achter hem werd Augusto Farfus vijfde (+18s), nadat de Porsche 911 GT3-R van Supercup kampioen Earl Bamber in de slotfase nog veel terrein verloor en terugviel naar de achtste plek en de Ferrari van Rui Aguas en BMW van Marco Wittmann moest voor laten. De Aston Martin V12 Vantage van Darryl O’Young en de Bentley Continental GT3 van Jean-Karl Vernay vervolledigden de top 10.

Foto's: Macau/CGPM/Price



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op zondag 16 november 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Macau Grand Prix.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons