van der Horst

Maleisië: Opnieuw triple voor Mercedes of multi (21) voor Red Bull?

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
Als de diskwalificatie van de onfortuinlijke Australiër Daniel Ricciardo half april voor de groene tafel wordt bevestigd, mogen we spreken van een Mercedes-triple tijdens de openingsrace. Of het Duitse merk dit weekend opnieuw het volledige podium kan bezetten, is nog maar de vraag. Niet alleen zagen we in Australië Hamilton vroeg de handdoek werpen met motorpech op zijn F1 W05, maar er zijn ook de typische klimatologische omstandigheden waar men in Sepang altijd rekening moet mee houden.
  • St. Paul
Daniel Ricciardo - Red Bull Racing
Daniel Ricciardo - Red Bull Racing
De GP van Maleisië is zonder twijfel de meest uitputtende races voor de rijders, net vanwege de extreme hitte. Onweer ligt ook steevast op de loer, zo viel er in 2009 halverwege de wedstrijd zoveel regen dat er zelfs niet kon herstart worden en men verplicht was slechts halve punten uit te delen. Meer recent was de editie van vorig jaar, die om heel andere redenen de geschiedenisboeken inging. Sebastian Vettel liet voor het eerst een andere kant van zichzelf zien en negeerde de zogenaamde 'Multi 21' teamorders van zijn team Red Bull Racing door de leidende Mark Webber toch te passeren en vervolgens de race op zijn naam te schrijven.

Pirelli F1
Pirelli F1
Pirelli neemt opnieuw geen risico op de omloop van Sepang en brengt de harde en medium bandensoorten mee, naast een arsenaal intermediates en regenbanden uiteraard. Vooral de snelle bochten op het circuit vergen wat van de banden, terwijl de twee lange rechte stukken aan beide zijden van de hoofdtribune dan weer elk voorzien zijn van een DRS-zone om inhaalacties te bevorderen.

Fernando Alonso - Ferrari
Fernando Alonso - Ferrari
In Australië hadden de meeste teams aan twee pitstops genoeg; als het een droge race wordt, verwacht men komend weekend dezelfde strategie. De rol van de safety car lijkt historisch gezien, ondanks de veranderlijke weersomstandigheden, niet doorslaggevend te worden. Sinds de eerste race in 1999 hoefde Bernd Mäylander in zijn Mercedes slechts zelden uit te rukken op het asfaltlint van Sepang.

De Grand Prix zelf wordt zondagochtend verreden, om 10u onze tijd. De kwalificaties op zaterdag starten al een uur eerder.

Foto's: Georges De Coster, Racing International Photography



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons